Ilkka Mäkelä

Turbiinimoottorilla terästetty uusi 2-tasotemppukone, Turbine Toucan

9 viestiä aiheessa

Showlentämiseen soveltuva uutuus, Turbine Toucan-temppukone on esitelty virallisesti eilen ja ensilento lienee vielä tässä kuussa.

 

Kone näyttää mielestäni melko paljon Ultimatelta, johon on nokalle laitettu 750 hepan turbiinimoottori. Sillä teholla aikaansaadaan positiivinen teho-painosuhde, n. 1,5:1, joten koneella voidaan periaatteessa roikkua ilmassa paikallaan. Suunnitelmissa on rikkoa muutama ennätys, mm. 2-tasojen nopeusennätys, joka on jostain 60 vuoden takaa.

 

Varsinaisessa taitolennossa tästä julmetusta moottoritehosta ei sinänsä liene valtavasti hyötyä, mutta koneen valmistaja arveleekin Tukaanin ottavan oman paikkansa shownäytöksissä, koska sillä voidaan tehdä sellaisia temppuja, joihin muut koneet eivät pysty.

 

Nettisivut toki löytyy: http://www.turbinetoucan.com/ joille on tullut päivän aikana valtavasti "hittejä".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Showlentämiseen soveltuva uutuus, Turbine Toucan-temppukone on esitelty virallisesti eilen ja ensilento lienee vielä tässä kuussa.

 

Kone näyttää mielestäni melko paljon Ultimatelta, johon on nokalle laitettu 750 hepan turbiinimoottori.

 

Upean näköinen peli!! Kyllä tosiaan näyttäisi ensin siltä, että Ultimatea on käytetty pohjalla. Mutta Kontion Samin kanssa satuttiin olemaan just puhelimessa, kun tämän laitoit, niin sitä sitten pähkäiltiin ja tultiin siihen tulokseen, että ei tuota ole Ultimaten pohjalle tehty, vaan Pitts Model.12:n/Pythonin. Siivet on samat, laskutelineet samat, runko cowlingista taaksepäin on sama ja ohjaamon kohta on yksipaikkaisen Pythonin... Mutta upean näköinen tosiaan. Lähes yhtä hieno, kuin Wayne Handleyn Turbo Raven aikoinaan. Onhan se yksi toinenkin taitolentokoneesta tehty turbiinipeli olemassa jenkeissä. Joku äijä oli tehnyt Su-26:sta turbiinipelin, mutta se on ruma kuin mikä...

 

Sillä teholla aikaansaadaan positiivinen teho-painosuhde, n. 1,5:1, joten koneella voidaan periaatteessa roikkua ilmassa paikallaan.

 

Varsinaisessa taitolennossa tästä julmetusta moottoritehosta ei sinänsä liene valtavasti hyötyä, mutta koneen valmistaja arveleekin Tukaanin ottavan oman paikkansa shownäytöksissä, koska sillä voidaan tehdä sellaisia temppuja, joihin muut koneet eivät pysty.

 

Eikä vain roikkua, vaan siitä "leijunnasta" voi jatkaa taas ylöspäin pelkällä kaasun lisäämisellä, kun kyllästyy siihen paikallaan oloon :)

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Konetta tekevän firman tj on nimeltään David Kervinen. Googlen mukaan itsekin pilotti ja Pittsin omistaja. Olisiko suomalaista sukujuurta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millä motilla tuo on? En löytänyt sivuilta mitään mainintaa... Walter M601? P&WC PT6A?

 

edit: Tässä haastattelussa kaveri kertoo (13 min jälkeen) että on "hieman" modattu Pitts 12.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Lentonäytöserikoisuutena tämä uutuus on varmasti mielenkiintoinen. Sensijaan oikeassa kilpataitolennossa, jossa lennetään FAI-Aresti-luettelon liikkeitä suurella tarkkuudella ja etenkin vapaaohjelmassa, voi tulla yllättäviä ongelmia suurista kiihtyvyyksien vaihteluista ja hyrrävoimista niin moottorille kuin potkurillekin. Täytyy muistaa, että suuri moottoriteho pitää siirtää ympäröivään ilmakehään ennenkuin mitään lentämistä muistuttavaa tapahtuu. Eräs tuttavani, joka oli lentänyt Ravenillä kertoi, että lento oli kuin suuren potkurin akselista roikkumista. Potkuri itse asiassa "määräsi", minne kone ja mies taivaalla matkustivat. Miettikääpä, miten leijunta voisi tapahtua. Jotta kone roikkuisi paikallaan, pitää potkurin kautta siirtää suuri teho suurella momentilla. Jos kone seisoo paikallaan, ei siivekkeiden ohi ole virtausta riittävästi, jolloin vastasiivekkeen antaminen ei auta, vaan koneen runko alkaa väkisinkin pyöriä potkurin suuntaa vastaan. Kuten sanottu varmasti hieno show-kone, vaikuttava nousunopeus, ilmeisesti myös suuri vaakanopeus, mutta taitolentoliikkeissä on tyydyttävä hyvin yksinkertaisiin perusliikkeisiin vrt suihkuhävittäjät, mutta näistähän yleisö ei taas ymmärrä paljoakaan hyvän kuuluttajan vielä hehkuttaessa esityksen ainutkertaisuutta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miettikääpä, miten leijunta voisi tapahtua. Jotta kone roikkuisi paikallaan, pitää potkurin kautta siirtää suuri teho suurella momentilla. Jos kone seisoo paikallaan, ei siivekkeiden ohi ole virtausta riittävästi, jolloin vastasiivekkeen antaminen ei auta, vaan koneen runko alkaa väkisinkin pyöriä potkurin suuntaa vastaan.

 

No ainakin mitä itse olen nähnyt Turbo Ravenin "leijunnan" eräältä videolta, jonka Jim LeRoy minulle aikoinaan lähetti, niin eipä se siinä pyörinyt. Wayne veti koneen pystyyn, löysäsi kaasua (tai tod. näk. vain loivensi lapakulmia) jolloin vauhti hidastui ja lopulta pysähtyi. Siinä se sitten piti konettaan jonkin aikaa ja taisipa vielä peräsimellä polkea "pyllyä puolelta toiselle". Sitten vaan hanaa ja matka jatkui samassa pystylinjassa ylöspäin. Turbo Ravenissahan oli kyllä valtava potkuri. Paljon isompi, kuin nyt tuossa "Tukaanissa" on. Ja kun siivekkeet ovat koko siiven mittaiset ulottuen ihan tyveen asti, voisiko olla, että se potkurivirta antaisi tarpeeksi hönkää siivekkeillekin? Jokatapauksessa, ei se kone siinä leijunnassa mihinkään kyllä pyörinyt...

 

Kuten sanottu varmasti hieno show-kone, vaikuttava nousunopeus, ilmeisesti myös suuri vaakanopeus, mutta taitolentoliikkeissä on tyydyttävä hyvin yksinkertaisiin perusliikkeisiin vrt suihkuhävittäjät, mutta näistähän yleisö ei taas ymmärrä paljoakaan hyvän kuuluttajan vielä hehkuttaessa esityksen ainutkertaisuutta.

 

Show-lentoonhan tuo on tietty tehtykin. Aivan, kuten oli Waynenkin kone. Eihän tuolle ole edes sopivaa luokkaa ;D Taitaisi muuten yksi ongelma tuolla olla perinteisessä taitolennossa moottorin hitaus. Turbiinivehkeethän eivät käsittääkseni aivan samalla tavalla vastaa kaasuun heti, kuin tavalliset lentokonemoottorit?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millä motilla tuo on? En löytänyt sivuilta mitään mainintaa... Walter M601? P&WC PT6A?

 

Eiköhän tuo lie PT6

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turbiinivehkeethän eivät käsittääkseni aivan samalla tavalla vastaa kaasuun heti, kuin tavalliset lentokonemoottorit?

Ainakin "sokea" tehonlisäys saattaa maksaa maltaita jos ei muista torqueta tiirata.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turbo Ravenissä saattoi olla tilanne juuri sellainen, että suuri potkuri puhalsi riittävän laajalle alueelle siivekkeisiin, jotta riittävä vastavoima syntyi. Pysyyhän Sukhoikin jonkin aikaa leijunnasaa noin 72-75 asteen kulmassa, joskin tila on hyvin labiili ja kone pyrkii hivuttautumaan hitaasti eteenpäin ohjaajan pyrkiessä hieman liian loivalla kulmalla mieluummin välttämään pyrstöluisun. Mutta pysyy kyllä pituusakselinsa suhteen paikoillaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään