Sami Puro

"Rullausteitä kunnostetaan kesällä Helsinki-Vantaalla"

24 viestiä aiheessa

http://www.finavia.fi/finavia_tiedote?id=68690

 

"Finavia aloittaa rullaustieremontin huhtikuussa Helsinki-Vantaalla. Kiitotien 1 vieressä kulkevan rullaustien asfalttipäällysteet ja reunavalot uusitaan, yhdysteiden liittymiä levennetään ja lisäksi rakennetaan uudet keskilinjavalot. Perusparannustyöt aloitetaan 12.4 ja tehdään vaiheittain. Ensimmäisessä vaiheessa kiitotie 1 on rajoitetusti käytettävissä lentoonlähtöihin ja laskeutumisiin. Toisessa vaiheessa kiitotie 1 on suljettu lentoliikenteeltä. "

 

 

Ja tässä myös AIP Supplement: http://www.finavia.fi/ais/aipsup/Sup/S2007/S0072007.pdf

 

Myös muita töitä tänä kesänä, joita voi tuolta supplementtisivulta tarkastella: http://www.finavia.fi/ais/aipsup/AipSup.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suunnitelmissa on myös rullaustie, joka kiertäisi 22L:n lähestymisvalot. Tällainen rullaustie mahdollistaisi rullaamisen 22R:lle ylittämättä 22L:ää sen ollessa aktiivisena. Paint-viritelmä on täysin oma, mutta ehkäpä se jotenkin selventää asiaa... Kaiken sujuessa odotetusti rullaustien pitäisi olla valmis vuonna 2010.

 

[ attachment removed ]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No kyllä melkoista lenkkiä suunnittelevat köröteltäväksi.. mieluummin vaikka tunneli kuin tuollainen.  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No kyllä melkoista lenkkiä suunnittelevat köröteltäväksi.. mieluummin vaikka tunneli kuin tuollainen.  :P

 

Pitäisi kyllä olla aika järeä tunneli, kun ottaa huomioon koneiden siipivälin ja pyrstön korkeuden ja kulkisi vielä kiitotien alitse. Luulenpa, että on helpommin sanottu kuin tehty.  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No kyllä melkoista lenkkiä suunnittelevat köröteltäväksi.. mieluummin vaikka tunneli kuin tuollainen.  :P

Eipä tuo olis sen kummempi kuin EHAMilla oleva "kiva" reitti jos centteribaana on käytössä ja pitää polderbaanille päästä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä tuo olis sen kummempi kuin EHAMilla oleva "kiva" reitti jos centteribaana on käytössä ja pitää polderbaanille päästä.

 

Niinpä! Se on kiva, kun kapteeni laskun jälkeen kuuluttaa, että istukaa ihan rauhassa omalla paikallanne, koska rullaus portille kestää noin 25 minuuttia...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Milloinkohan sitten on tarkoitus ottaa käyttöön uusi alue, Apron 6, joka taitanee jo melko valmis olla, ja josta rullausmatkat eivät toisaalta ole mahdottomia, tietysti matkaa terminaaliin tulee kuitenkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo olisi ihan kiva Lemminkäisen kallioiden kannalta kuvausmielessä, mutta toisaalta saattaa aiheuttaa taas jotain kiristyneitä aitojakin..

 

//T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei se mene tuonne RWY 15 kynnykselle, vaan sillan juureen. Tarkoitus on nimenomaan, ettei käytössä olevia kiitoteitä yliteltäisiin  :thmbup:

 

Saas nähdä sitten :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei se mene tuonne RWY 15 kynnykselle, vaan sillan juureen. Tarkoitus on nimenomaan, ettei käytössä olevia kiitoteitä yliteltäisiin  :thmbup:

 

Saas nähdä sitten :)

Ok, itse sain kuvan mukaista infoa, kiitos korjauksesta!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö ILS-antenni(t) ole tuossa kiitotien kynnyksen vieressä (LLZ)? Mitenköhän iso alumiinimöykky vaikuttaa ILS-suuntasäteeseen?

 

-Jussi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö ILS-antenni(t) ole tuossa kiitotien kynnyksen vieressä (LLZ)? Mitenköhän iso alumiinimöykky vaikuttaa ILS-suuntasäteeseen?

 

-Jussi

 

Localizer on kiitotien päässä ja glidepath siinä touchdownin kohdalla. Näin ainakin yleensä :)

 

Ville

 

Edit: kumpaako kiitoietä tarkoitit 15 vai 22L? Jos tuon Jaakon kuvan mukaisesti rullaustie menisi, niin silloin ainakin 15 liukupolkua voisi haitata. Mutta silloin varmaan odotuspaikka tulisi selvästi kauemmaksi, ettei häiritsisi tuota ILS:n liukupolkua ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edit: kumpaako kiitoietä tarkoitit 15 vai 22L? Jos tuon Jaakon kuvan mukaisesti rullaustie menisi, niin silloin ainakin 15 liukupolkua voisi haitata. Mutta silloin varmaan odotuspaikka tulisi selvästi kauemmaksi, ettei häiritsisi tuota ILS:n liukupolkua ???

 

Toisaalta, jos käytössä on 15 eikä 22L, niin tuota koukkausta ei tarvitse tehdä. Eikä oikeastaan edes kannata: lenkin tarkoitushan on poistaa aktiivisen kiitotien ylittäminen rullattaessa 22R:lle.

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö ILS-antenni(t) ole tuossa kiitotien kynnyksen vieressä (LLZ)? Mitenköhän iso alumiinimöykky vaikuttaa ILS-suuntasäteeseen?

 

-Jussi

33:lla ei ole ILS, vaan VOR

 

Eikä tuo linjaus ole valmis, sitä vasta pohdiskellaan ja tutkitaan.. Jos 15-33 aktiivisessa käytössä, niin eipä tuosta kiertotiestä olisi kuin haittaa, rinnakkaiskäytöllä etua olisi kyllä..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se sitten kait tarkoittaa 15:sta käyttöä nousuihin. Miksi 04L:ää säästellään nousuihin?

 

 

Oliskohan rullausmatkalla mitään tekemistä asiaan  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai sillä, että suoraan idästä tuullessa 04L on 50° vinossa tuuleen nähden, mutta 15 on jopa 60°... :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pisimmillään tuollainen rullaus maksaa esimerkiksi Finnairille polttoaineina, käyttökuluina, liksoina jne äkkiä kymmeniä miltsejä vuodessa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko siitä nyt kaksi kesää kun tuo ykkösbaana oli rempassa ja kiinni, niin sopivalla tuulella lähdöt olivat 15:sta ja tästä innostuneena sitten äkkiä kentälle heavyjen lähdön aikaan. Ja mikä oli lopputulos; vain ne lähtivät 04L:ltä. :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja mikä oli lopputulos; vain ne lähtivät 04L:ltä. :(

Niin, joskus lämpämällä ilmalla varsinkin, tarvitaan se 150m lisää pituutta kiitotiehen, vaikka rullaaminen maksaakin vallan paljon.

 

Rullausmatkaa tuonn 04L kynnykselle tulee varsin paljon jo vaikka putkelta 33 (karkeasti 4700 m), mutta matkaa esim. bussinekseltä on vielä 2000 m lisää..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se varmaan meneekin siihen 15 kynnykselle (ei se muutenkaan ole silloin käytössä kun ohikulkutietä tarvitaan).. Ja uutta siltaa ei kai ainakaan kovin äkkiä siihen rakenneta :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vantaan Sanomissa joku lentokentältä kertoo että voimakkailla itätuulilla remontin aikana lentomelu lisääntyy Tikkurilassa sekä Pohjois-Helsingissä. Se sitten kait tarkoittaa 15:sta käyttöä nousuihin. Miksi 04L:ää säästellään nousuihin?

 

Alalaidassa täällä: http://194.188.93.116/wl_vansan/newsp/vansan/ad/070406/d1c6657661023bb1ac4ea84eae53c705.pdf

 

Ei säästellä ainakaan tänään. ATIS kertoo lähteville 04L ja saapuville rinnakkaislähestymiset 04R ja 04L. Tuorein tuulilukema oli 020 astetta/8 solmua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä sieltä on joskus ennenkin koneita lähtenyt...

Silloin kun tuulet on 04 ja syystä tai toisesta ei 04R ole käytettävissä, niin eipä jää paljon vaihtoehtoja.. Esim talvella kun harjataan 04R ja kaikki liikenne menee 04L, tai odottaa kunnostukseen menevän ajan..  :-\

 

Tosin tulevana kesänä tuo voi olla pidempikestoista, koska 04R-22L menee kokonaan kiinni pitkäksi aikaa ja 04 tuulella vaihtoehtoja ei muita ole kuin 04L.. pitkästä rullauksesta huolimatta :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Finavia on avannut remontille oman internet-sivuston, jossa kerrotaan muun muassa töiden vaikutuksista laskeutumis- ja lentoonlähtösuuntiin. Lentokonemelu voi parannustöiden aikana lisääntyä Tikkurilan suunnalla sekä Pohjois- ja Itä-Helsingissä."

 

http://www.finavia.fi/rullaustieremontti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään