Erkki Mikola

Kellä eniten tiimaa

37 viestiä aiheessa

Eikös ilmailualalla ole kautta aikojen pidetty tarkkaa päiväkirjaa lentotunneista? Tosin liikennelentäjät laskivat 50-luvulla ja aikaisemmin (myös?) kilometrejä.

 

Mielenkiintoinen kysymys on nostettu esille ruotsalaisella ilmailuhistoriallisella foorumilla

http://f16.parsimony.net/forum28824/messages/8749.htm

 

Mutta mielenkiintoista kai sitä on pohtia Suomeksikin. Ja ME-tulosten lisäksi kysellä SE:tä

 

Olisi kiva selvittää (tai lukea jonkun kertomana :P ) paljonko joku on onnistunut keräämään tiimaa purjelentokoneella. Ja paljonko on eroa ammattilaisten ja harrastelijoiden välillä. Ammattilaiset vielä jaoteltuna sotilas-ja siviililentäjiin.

 

Jyrki Laukkasella on kuulemma kunnioitettava määrä Mig-tunteja ja taitaa olla kokonaistuntimääräkin vaikeasti rikottavissa

 

Mistä muuten johtunee, että Lars Sundin arvelee suomalaistenkin pärjäävän hyvin tiimatilastossa: " Jag gissar det är någon som kämpat på inom SAS eller liknande företag, även då finska" Ovatko SAS ja Finnair lentäneet pienemmällä henkilökuntamäärällä kuin isot amerikkalaiset ja eurooppalaiset yhtiöt, vai onko niissä eläkeikä korkeammalla?

 

Edit: näyttää Ed Long jo kuolleen (ja ihan normaalisti maan päällä)

"Pilot Long dead

MONTGOMERY (Alabama): Ed Long, who held the world record for the most flying hours as a pilot in the history of aviation, spending a total of nearly seven years in the air, died on Sunday after a lengthy illness. He was 83. — AP"

http://www.tribuneindia.com/1999/99jul20/world.htm

 

Hänen vaimonsahan arveli miehen lentävän kunnes putoaa kuolleena alas maahan

http://edition.cnn.com/TECH/science/9812/31/tt.record.pilot/

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen eniten lentänyt purjelentäjä lienee Pentti "Pesa" Lehtinen Kymistä? Pekka, onko sinulla tietoa  Kymissä vielä lentävän paljonko Pesa on viime aikoina ehtinyt lentämään? Arvelisin kokonaismäärän kuitenkin olevan jossain 7000-9000 tunnin välillä.

 

 

/Harri

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Perustetaan vielä naisten sarja ;)

 

Evelyn Bryan Johnson is a most amazing person (see "Fifty Years in the Right Seat," September 1999 AOPA Flight Training). She is the highest-time pilot alive in the world today, with more than 57,000 carefully logged hours. (The only pilot who ever had more flying time than Evelyn was my old friend and one-time fellow employee, the late Ed Long, himself a CFI enshrined in the Alabama Aviation Hall of Fame.) Evelyn has more flying time than any other woman who ever lived, and is today, at age 92, the oldest active flight instructor in the world.

http://www.aopa.org/asf/publications/inst_reports2.cfm?article=4484

 

Moniko lähtisi 92-vuotiaan mummun oppilaaksi? :)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen eniten lentänyt purjelentäjä lienee Pentti "Pesa" Lehtinen Kymistä?

 

Vahvistusta oletuksellesi löytyy http://www.kymensanomat.fi/arkisto/vanhat/2000/10/26/urheilu/juttu1/sivu.html

"alansa ennätysmiehet Suomessa. Oivalla on takanaan jo 17 450 lentoa. Pentillä lentoja on toiseksi eniten, lähes 15 000, mutta lentotunteja enemmän kuin kenelläkään muulla"

 

Kannattaa lukea koko juttu jos Harakat ja PIK-5:set kiinnostavat.

(ja mainitaanhan siellä koelentäjä Jyrki Laukkanenkin, eli todellinen lentäjäveteraanien porukka tämä Karhulan Ilmailukerho) ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Normaalikuvion mukaan edenneet liikennelentäjät jäänevät Suomessa eläkkeelle 15000-20000 h välimaastoon sijoittuvalla lentokokemuksella. Tunnen pari heppua, jotka ovat jatkaneet uraansa vielä kotimaiselta jäätyään ja ovat päässeet loggaamaan 23-24000 h.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jyrki aikoinaan manasi, ettei ihan tule 10000 tuntia täyteen firmassa.

 

Vielä on sinne matkaa..

PPL 270h /1147 Laskua

GPL 260h/693 Laskua

MGPL 50h/160 Laskua

UPL 10min/ 1 Lasku

----------------------------

580 h / 2001 Laskua

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiimaosastoon vastatauksena joku 550h mopulla, purtsikalla (olematon määrä) ja moottorikonehilla. Sekä muutama kymmentuntinen simuilla (oikeilla). Laskeutumisia lienee joku 1300.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jees eli aika aloittelijoita ollaan vielä, kun on kaksi kesää ollu GPL ja tiimaa on kertynyt joku 90h ja suunnilleen saman verran laskuja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No en ole noita laskuja laskenut yhteen, lentotunteja on yhteensa hieman yli 2000 tuntia(tuolla aiemmin oli puhetta noista high time -piloteista, miehellani on +48000 tuntia(sotilas/liikennelento/yleisilmailu).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

miehellani on +48000 tuntia(sotilas/liikennelento/yleisilmailu).

 

Ilmeisesti miehesi ei ole mikään "turha jätkä" :-X ::)

 

http://www.cia.gov/csi/studies/winter99-00/art7.html

http://www.air-america.org/About/History.htm

Air America came close to abandoning the Helio. It was saved by Aderholt, who believed in the aircraft's capability and was determined to see it work, and by Rousselot, who feared that the CIA would give the STOL mission to a rival company--Bird & Son--if Air America proved incapable of doing the job. Early in 1960, Rousselot assigned Ronald J. Sutphin, a talented light-plane pilot, to the project. Both Aderholt and Rousselot agree that it was Sutphin's skillful demonstration of the extraordinary capability of the STOL aircraft that led the CIA to greatly expand the program.

 

 

 

 

http://www.utdallas.edu/library/special/aviation/AirAmerica/AIRAMER6_Helio.pdf

I) Helio Couriers owned by Air Asia CoLtd or Air America Inc:

Helio H-391B B-833 086 Jan. 59 N4136D:

made an emergency landing at Phong Saly (L-15), Laos, on 2 March 60, while flying under contract 57-08; the emergency landing was caused by an engine failure, during which the aircraft nosed over; the pilot (E. F. Sims), the copilot (R. J. Sutphin) and two passengers received minor injuries;

 

Helio H-395 B-835 506 March 60 N9793F; previously 58-7026

an emergency landing due to engine damage caused by ground fire at Ban Khan Dia, Thailand, on 3 November 60, while flying under contract 57-08; the pilot (R. J. Sutphin) and three passengers received minor injuries (List “Operational casualties in SEA”, in: UTD/CIA/B29F1; however, in the list “Aircraft accidents 1960", in: UTD/CIA/B49F2, the aircraft involved in that accident is given as B-833); made a hard landing at an unknown airstrip in Laos on 23 March 61 (Aircraft accidents 1961, in: UTD/CIA/B49F2).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmeisesti miehesi ei ole mikään "turha jätkä" :-X ::)

 

No, kyllahan tuohon tiimaan mahtuu hieman kaikkea, myos :-X lentoja, jos kerran netissakin niin sanotaan!

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, kyllahan tuohon tiimaan mahtuu hieman kaikkea, myos :-X lentoja, jos kerran netissakin niin sanotaan!

 

Joo. Netissä kerrotaan noista Helio-lentäjistä muitakin jänniä juttuja http://www.stolaircraft.com/stories.htm

Joukossa voi olla miehellesi (tai teille molemmille) tuttuja tapauksia. Esim. Ed Morelandin tarina: Kun sivutuulikomponentti on liian suuri, mutta alas pitää päästä,, niin laskeudutaan kiitoradalle poikittan :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun sivutuulikomponentti on liian suuri, mutta alas pitää päästä,, niin laskeudutaan kiitoradalle poikittan :o

 

Ihan normaalia Helioiden kanssa. 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kat,

 

Sinun miehesi on ollut ilmassa yhtäjaksoisesti yli 5 vuotta... huh! Taitaa mennä toi lentäminen aika "perstuntumalla" :D

 

- Mietiskelin, mitkä tyyppikelpuutukset mahtaa omata, jollei ole suuri salaisuus?

 

// Joni

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään