Tuomas Pirttimäki

Airbusin työntekijät aloittaneet lakkoilun.

10 viestiä aiheessa

Mistäköhän rahoista he aikovat palkkaa nostaa, jos meinaavat kaikki jatkaa töitänsä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistäköhän rahoista he aikovat palkkaa nostaa, jos meinaavat kaikki jatkaa töitänsä...

 

Odottaisivatko "valtiollista interventiota". Mitä tokikaan emme tule näkemään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tehtaan ilman lakkomahdollisuutta perustaisin, en ainakaan Ranskaan, tuskin Italian puolellekkaan, en siis perusta. ;D

 

Meillä kävi tässä vuosi takaperin tapaus kun ajettiin Ranskan tehtailla tuotanto alas, ja siirrettiin tuotanto Espooseen. Tästäpä Ranskikset suivaantui (tuotantohenkilöstö) ja jouduimme lähettämään Espoosta ja Ruotsin tehtailta henkilökuntaa valmistamaan keskeneräinen tuotanto loppuun alas ajon ajaksi.

Kaverit vaan yksinkertaisesti kieltäytyivät tekemästä töitään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meillä kävi tässä vuosi takaperin tapaus kun ajettiin Ranskan tehtailla tuotanto alas, ja siirrettiin tuotanto Espooseen. Tästäpä Ranskikset suivaantui (tuotantohenkilöstö) ja jouduimme lähettämään Espoosta ja Ruotsin tehtailta henkilökuntaa valmistamaan keskeneräinen tuotanto loppuun alas ajon ajaksi.

Kaverit vaan yksinkertaisesti kieltäytyivät tekemästä töitään.

 

Ranskalaiset tuntuvat muutenkin olevan aika lakkoherkkää kansaa, pari kertaa Pariisin reissuilla on käynyt niin, että kesken metromatkan ajelu tyssää, ja tulee ilmoitus että olemme lakossa, olkaa hyvä ja poistukaa junasta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentokonetehtaat ovat kummallisia paikkoja. Ammattini puolesta minulla on ollut jonkin sortin etuoikeus vierailla ei-julkisissa paikoissa. Kaikkialla maailmassa lentokonetehtailla on tosi leppoisa ja vähäväkinen fiilis. Airbussilla on ties kuinka monta kymmentätuhatta työntekijää, mutta kun A340-kokoonpanohalleista jossakin tepastelee, vain muutama kaveri pyörii koneen kimpussa. Mitä ne kaikki muut tekevät ja missä ne ovat? Sama juttu oli aikoinaan McDonnell-Douglasilla, Boeingilla ja Gulfstreamillakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällaisessa lakkoilussa on aina vaaransa jota työntekijät ei välttämättä itse huomaa..

 

Aikanaan merimiesunioni lakkoili herkästi ja vaati ja sai unionin miehille hyvät palkat, oikein kunnolliset, mutta kun se ei riittänyt, vaan piti lakkoilla kaikkea muutakin, unionilla alkoi olla poliittista valtaa ja valtaa on kiva käyttää.. Kunnes työnantajaosapuoli suivaantui ja suurin osa laivoista siirtyi "mukavuuslipun" alle ja porukat palkattiin halvemmista maista. Homma alkoi toimia ja merikuljettaminen muuttui edullisemmaksi. Tosin samalla menetettiin lähes kaikki työntekijän työympäristöä parantavat etuudet palkan pienenemisen lisäksi. Jälkikäteen kun katselee, niin kaikki oli nähtävillä, olisivat lopettaneet ajoissa, niin jokaisella olisi paremmin..

 

Voi olla, että tehtaita ei kannata pystytellä maihin joissa on vahvat ammattiyhdistykset, kun muuallakin on maita, edullisempia, vähemmän lakkoilevia (varsinkin kun firmalla näyttäisi muutenkin olevan ongelmia)..

 

:o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään