Mika B Virolainen

Lockheed L-1011 TriStar

49 viestiä aiheessa

:) Diaskanneri kävi kuumana tänään. Käsittelyssä TriStar! Konetyyppi, joka kävi DC-10:n kanssa kovaa kilpaa 70-80-luvulla, oli aikansa edistyksellisintä tekniikkaa, laajarunkoinen ohivirtausmoottorein varusteltu pitkän kantaman kone. Tosin ei tarpeeksi pitkän, esim Finnairille. Lockheed sekaantui konetta Japaniin myydessään isoon lahjusjupakkaan, mutta saikin niitä sitten myytyi ANA:lle muutaman kymmentä.

Kaikki maallinen on katoavaista, niinpä TriStaritkin hävisivät melko tarkkaan muutamassa vuodessa, osa rahtikäyttöön, enin osa roskikseen....

 

 

Sade meni, onneksi, koska Frankfurtin kattoterassilla oli tylsää kun satoi....

Air Lanka 4R-ULN 28.5.1993 FRA

[ attachment removed ]

 

Yhdet ehdottomista suosikkivärityksistäni!!! BWIA:n työjuhta 9Y-TGJ Heathrow'ssa 21.8.2000

[ attachment removed ]

 

Air Transat oli yksi konetyypin uskollisia käyttäjiä. C-FTNA Fort Lauderdalessa 6.3.1998

[ attachment removed ]

 

Caledonian oli omistajansa BA:n tavoin maalannut koneidensa katon helmenharmaaksi...ikävää sateella.

G-BBAH Mallorcalla 22.8.1998

[ attachment removed ]

 

Delta osti suoraan tehtaalta ison läjän TriStareja, ja kun muut luopuivat niistä, haali Delta hyvää halvalla, mm Air Canadalta.

N783DL Miamissa 23.1.1994

[ attachment removed ]

 

Yksi suurimmista konetyypin käyttäjistä oli Cathay Pacific, yli 20 kpl (?). Koneet lensivät Cathayn "paikallisia" reittejä, olivat siis varsinaisia työjuhtia. VR-HOB tekee laskua Kai Takille 10.8.1992

[ attachment removed ]

 

 

...niin ja tuonne tyrkkäsin yhden Hesassa "taannoin" käyneen....:

1067.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoja kuvia hienosta koneesta  :) Diojen ja skannauksen laatukin on kerrassaan mainiota. Ei ole isommin noita näkynyt viime vuosina. Bangkokissa tosin nakotti liuta, mutta ilmassa näin moisen viimeksi ehkä joskus melkein kymmenen vuotta sitten, kun tuosta vantaan 22:lta semmoinen lähti. Missähän ne kuvat mahtaisivat olla...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

juu kovin on harvinaiseksi käynyt. Pitäs varmaan joskus jaksaa skannailla edes ne muutamat mitä tuli kuvattua.

 

Tällaistäkin kävi hesassa aikoinaan. JY-AGD joskus loppukesästä '88. Kyseinen kone nykyään ATA:lla N163AT.

[ attachment removed ]

 

Tätä yhtiötä sitten ei ole tainnut koskaan suomessa käydä. Itsellänikin jäi koko yhtiö aika vähiin kun Eastern oli jo pahoissa vaikeuksissa silloin kun itse tuolla Miamissa tuli ensinmäistä kertaa käytyä. N330EA kuvattuna helmikuussa 1990.  Vuotta myöhemmin näitä olikin sitten jo turha etsiskellä.  Tosin tämä kyseinen yksikö  päätyi vielä elokuvatähdeksi Wesley Snipesin elokuvaan Passanger 57, mutta valitettavasti ei ollut tuuria kuvata tätä niissä väreissä.  Kone romutettu '97.

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän näitä katselee ennemmin kuin selkäänsä ottaa :) Hieno on laite myös! Paljonko noita on vielä liikenteessä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

aerotransport.org väittäisi, että vielä on 37 kpl ns. Active moodissa.  25 varastoituna, mut tuskinpa ne paluuta enää tekee.

 

Niistä active koneista 25 olisi 500 sarjan koneita ja loput sitten muita.  Koneita valmistettu 250, tuhoutunut onnetomuuksissa 9 ja museoituina pitäisi olla 3 kpl.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voe hitsi. Mika pisti pahan setin, virtuaalikarmaa kehiin roppakaupalla!

 

Upein laajarunkosuihkarihan tuo on, harmillisesti 250:stä rakennetusta enää 26 on aktiivikäytössä. Suurin ongelma on tämän ikäisillä koneilla se, että ne ovat aika pitkälti yksilöllisiä vehkeitä vaikka niitä sarjatuotantona tehtiinkin. Tästä syystä varaosat eivät välttämättä käykään koneiden välillä ihan yhteen, porausreiät sun muut vähän sinnepäin. Viimeinen niitti L1011:n arkkuun on nuo RR:n RB211-22B moottorit joihin ei enää mistään saa varaosia eikä valmistaja anna enää supporttia. L1011-500 versiossa on kuitenkin hieman modernimmat -500 sarjan motit joilla on vielä toivoa.

 

Harmi, sillä kyseessä oli muuten teknisesti hyvin edistyksellinen laite joka rakenteellisestikin kestäisi lentää vaikka miten kauan.

 

EDIT: muutama kuvatus

 

HS-SEB, ainoa tehtaalla rakennettu rahtiversio (L1011-200F)

[ attachment removed ]

 

HS-AXA Bangkokissa. Harmillisesti pistivät pillit pussiin juuri kun piti lentää ko. yhtiöllä. Nykyään heidän 3 TriStaria mätänevät Bangkokin Don Muang-kentällä koska viranomaiset eivät antaneet yhtiölle poikkeuslupaa lentää. (syynä taas nuo RB211-22B moottorit)

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahdollisesti, suurin laivasto oli Deltalla (56 L1011:stä parhaimmillaan), viimeinen poistui riveistä 2001.

 

Tämän hetken suurin operaattori on RAF, jolla on 9kpl -500 sarjan tankkeria käytössä. Näihin ollaan modaamassa lasiohjaamot, joten niitä näemme vielä monena vuotena lentämässä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lensipä hyvinkin.

 

Muisti siis oli oikeassa, kun muistan seisoneeni siinä 90-luvun alussa paloaseman portin tienoilla ja kattomassa kun Delta lähti isoon omenaan.  :thmbup:

Äänet ainakin oli kohillaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

juu kovin on harvinaiseksi käynyt. Pitäs varmaan joskus jaksaa skannailla edes ne muutamat mitä tuli kuvattua.

 

Tällaistäkin kävi hesassa aikoinaan. JY-AGD joskus loppukesästä '88. Kyseinen kone nykyään ATA:lla N163AT.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Itse kuvasin Jordanian kuninkaan Tristarin legendaariselta lekomäeltä 17.10.1987 Hesassa. Oli Kunkku itse ohjaimissa. Sen rekkari taisi olla JY-HKJ joka tuli "Hashemite Kingdom of Jordan" tai about sinne päin. Kuningas Husseinhan oli vankkumaton ilmailumies ja kun näki meidät lekomäellä kuvaamassa kun rullasi laskun 15 jälkeen meidän ohi pääterminaalille niin vikutukset tuli komeasti. Oli vielä upea ilta-aurinko. Pitääpä kaivaa kuva ja laittaa oma scanneri laulamaan.

 

Perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä bongasin tämän vissiin aika pitkään Schipholilla majailleen yksilön.

 

CS-TMR, Lockheed L-1011-385-3 TriStar 500. Moottori kosahti lähtökiihdytyksessä.

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistelen että tuon näköinen TriStar mikä Jannen kuvassa näkyy kävi Vantaalla tässä pari-kolme vuotta sitten. Täytyy vielä katsella kuva-arkistosta kunhan kotiin pääsen. Voi olla hyvin mahdollista että muistan väärin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joku rahti-Tristar oli huhtikuun viimeisellä viikolla vuonna 2004 Helsinki-Vantaalla. Oli kait tuo Lassen kuvaama Sky Eyes, sillä oli Thaimaan rekisterissä.

 

Ja jotenkin muistelen tuohon koneeseen liittyneen jonkun jutun polttoainevuodosta. Vai muistakon väärin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

TriStarista: onko mahdollista, että olen joskus 70-luvun puolivälissä lentänyt sellaisella PanAmin väreissä suoraan Helsingistä Yhdysvaltoihin? Tällainen hämärä muistikuva on. Olin silloin paljon pienempi ja nuorempi kuin nyt...

 

PanAmin lentoemäntätädit olivat kivoja ja puhuivat suomea. Antoivat PanAm-leluja lapsille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä mutama Tristar Victorvillessä lokakuussa 2005. Koneet oli ilmeisesti kaivettu paikallisesta koipussista, kiitotien toisella puolella näytti olevan joitakin lisää.

Vahvistamattoman tiedon mukaan ainakin joku näistä yksilöistä olisi ollut menossa Luftille rahtikoneeksi mutta ei kai sentään? Tarkempia tietoja olisi mukava lukea vaikkapa tältä foorumilta.

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:o Hyvinhän rupes löytymään nättiä konetta eri arkistoista!!

Delta tosiaan taisi olla ainut yhtiö, joka lensi oikein säännöllisesti ao konetyypillä Hesaan, hiukan ennenkuin lakkauttivat suoran HEL-JFK -reittinsä 90-luvun puolivälissä. Sattunaisia kulkijoita on esiintynyt sittemmin useinkin, mutta viime aikoina harvemmin. Novair naapurista käytti usein Helsinkiä tankkausasemana lennättäessään turisteja ARN-HKT. Tämä kertoo konetyypin isoimmasta ongelmasta, kantaman puutteesta. Novair käytti mallia -500, joka oli lyhennetty "pitkän matkan"-malli, jossa ei silti ollut aina kantamaa suoraan Tukkisaaresta lomaparatiisiin.

American Trans Air on myös vieraillut Hesassa useammankin kerran TriStarilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
:thmbup: Asiallista! Muistelen muutaman vuoden takasta hetkeä Martsarissa..."onko toi MD-11...eeii...Kymppi?....eeei..mikääääää ***ttu tuo on.....jummalavita......Tristraari!"  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No tällainen vanha huono skannaus löytyi Deltan masiinasta Hesassa

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä mutama Tristar Victorvillessä lokakuussa 2005. Koneet oli ilmeisesti kaivettu paikallisesta koipussista, kiitotien toisella puolella näytti olevan joitakin lisää.

Vahvistamattoman tiedon mukaan ainakin joku näistä yksilöistä olisi ollut menossa Luftille rahtikoneeksi mutta ei kai sentään? Tarkempia tietoja olisi mukava lukea vaikkapa tältä foorumilta.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

N766DA (CN 1207) on tuossa kuvassa aika heikossa kunnossa, oli ilmeisesti lähdössä johonkin mutta NTU.

 

Historiaa:

 

01/1992 bought Delta ; re-registered N766DA

04/2000 stored Victorville

28.04.2004 bought Wells Fargo Bank Northwest

21.01.2005 seen Victorville

16.01.2006 seen Victorville ; basic Delta colours ; engine two missing

 

Firma nimeltä Transatlantic airlines on kaivanut muutamia koneita naftaliinistä ja aikoivat aloittaa atlantinyliset lennot, mutta syksyn 2005 jälkeen ei vieläkään (yllättäen) ole mitään tapahtunut.

 

http://www.l1011.homestead.com/TransAtlantic-Airlines.html

 

Sisaralus 1206 oli onnekkaampi, se palveli Portugalissa YES / White -yhtiöllä 6 vuotta, ennenkuin se nyt tammikuussa myytiin varaosiksi.

 

Vissiin nuo VCV:ssä olevat 1011:t ovat kohtuu hyvässä kunnossa, ja aina välillä joku onnekas saa uuden elämän!

 

PS. pistäkkee lisää kuvia :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla