Aarno Isomäki

parkanoon lentokenttä

21 viestiä aiheessa

tietää ylä-satakunta....

 

 

 

» takaisin otsikoihin

 

Kauan ei tarvitse enää laskeutumispaikkaa katsella. Näillä näkymin Parkanossa on korpikenttä jo ensi kesänä.

Lentokenttä valmistuu Parkanoon ensi kesänä

 

Parkano

Mari Honkala

Parkanolainen Kyösti Viljanmaa rakennuttaa Parkanoon harrastuskäyttöön sopivan lentokentän. Korpikenttää voivat käyttää esimerkiksi ultrakevyet lentokoneet, liitovarjot ja pienlennokit.

 

Viljanmaa lupaa, että kenttä valmistuu jo ensi kesänä. 12 hehtaarin tontilla aloitetaan metsätyöt parin viikon sisällä ja maansiirtotyöt sen jälkeen. Tontille tehdään lisäksi konesuoja, jonka rakennustyöt aloitetaan tämän vuoden aikana.

 

Kentälle tulee pituutta 680 metriä ja leveyttä 60 metriä. Ultrakevyt lentokone vaatii Viljanmaan mukaan noustessaan noin 200 metriä ja laskeutuessaan 500 metriä tilaa. Vielä on mietinnässä, tehdäänkö kentästä sora- vai nurmipohjainen.

 

Korpikenttä rakennetaan Käkelänmetsä-nimiselle tilalle, joka sijaitsee Aureentien varressa Hirvikankaan lähellä. Viljanmaa osti 12 hehtaarin määräalan tilasta Parkanon kaupungilta. Tilalla on kaupungin käyttämä maankaatopaikka.

 

Korpikentän rakentamiseen vaadittava ilmoitus on jo tehty. Lisäksi vaadittiin lupa metsän käyttömuodon muuttamiseen.

 

ParAir ry vuokraa

kentän Viljanmaalta

Viljanmaa vuokraa valmiin korpikentän tiloineen Parkanoon perustetulle ParAir ry:lle. Kyseinen ilmailuyhdistys perustettiin vuoden alussa.

 

Yhdistykseen kuuluu tällä hetkellä kolme perustajajäsentä. Heillä kaikilla on voimassa oleva lentolupakirja. Nyt on meneillään kurssi, joka luultavasti tuo muutaman lentolupakirjalaisen Parkanoon lisää. Yhdistykseen ovat tervetulleita kaikki alan harrastajat.

 

– Kentän käyttäminen on yhdistyksen jäsenille jäsenmaksun jälkeen maksutonta. Jäsenmaksu määräytyy kentän rakennuskustannusten mukaan, Viljanmaa kertoo.

 

Lopulliset kustannukset selviävät Viljanmaan mukaan vasta maansiirtotöiden tarjouskilpailun jälkeen. Metsän raivaustöistä on jo sovittu. Metsänpohja soveltuu tarkoitukseen hyvin, mutta alueella on hiukan korkeuseroja.

 

Viljanmaa on miettinyt oman kentän rakentamista suoritettuaan lentoluvan. Hän kertoo korpikenttien yleistyneen. Lähikuntiinkin on suunnitteilla hänen mukaansa useita varakenttiä.

 

– Kentän kustannukset jäävät pieniksi, jos pohja on kohtuullisen tasainen. Yksi syy kentän rakentamiseen oli pitkä matka Kauhajoen kentälle. Säät ehtivät usein vaihtua matkan aikana, ultrakevyen lentokoneen omistaja sanoo.

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivottavasti tontti on niin iso, että on varaa laajentaa muillekin kuin pienkoneille. Parkanon viriili maakuntakeskus tarvitsee kansainväliset mitat täyttävän lentokentän. Pääsevät parkanolaiset samoin kuin Karvian, Hämeenkyrön, Ikaalisten ja Virtain asukit sitten maailmalle muullakin kuin linja-autolla tahi pikajunalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivottavasti tontti on niin iso, että on varaa laajentaa muillekin kuin pienkoneille. Parkanon viriili maakuntakeskus tarvitsee kansainväliset mitat täyttävän lentokentän. Pääsevät parkanolaiset samoin kuin Karvian, Hämeenkyrön, Ikaalisten ja Virtain asukit sitten maailmalle muullakin kuin linja-autolla tahi pikajunalla.

 

Varmaan noita "viriilejä maakuntakeskuksia" on maa pullollaan. Jokaisella ei siltikään liene millään mittapuulla järjellistä olla omaa international airporttia. Parkanosta on äkkiä katsoen noin 65 kilometriä Pirkkalaan. Pannaan vertailuksi vaikka 150000 asukkaan Kymenlaakson talousalue, josta on äärimmäisiä itälaitoja lukuunottamatta pidempi matka kansainväliselle lentoasemalle. Sieltäkään liikennöinti ei ole vaikuttanut kannattaneen, vaikka Utissa on kenttäkin valmiina. Jonkinlainen keskus on tuo Lahden seutukin. Esimerkkejä riittänee. Voihan tuo tietty olla trollikin, johon tyhmyyttäni lankesin  :-[

 

Edit: Joo, hieno homma, että korpikenttiä tulee lisää  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivottavasti tontti on niin iso, että on varaa laajentaa muillekin kuin pienkoneille. Parkanon viriili maakuntakeskus tarvitsee kansainväliset mitat täyttävän lentokentän. Pääsevät parkanolaiset samoin kuin Karvian, Hämeenkyrön, Ikaalisten ja Virtain asukit sitten maailmalle muullakin kuin linja-autolla tahi pikajunalla.

Tuo on asiaa. Tulli ja raja on saatava kentälle. Eivät muuten tavara ja ihmiset liiku tehokkaasti. Ja täks rii että saa pienen Napoleonin ostaa EU:n ulkopuolelle lähtiessä.

 

Ihan oikeasti hienoa, että edelleen riittää ihmisiä, jotka jaksavat pistää pystyyn suuria vapaaehtoisprojekteja. Lentopaikan perustaminen ei voi olla pelkkää lomakkeiden täyttelyä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

ylä-satakunnassa luki eilen näin:

 

 

Tiistai 26. kesäkuuta 2007 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

» takaisin otsikoihin 

 

 

Sami Suomilammi laskeutuu tyylikään hallitusti CTSW-ultrakevytkoneella Parkanon uudelle lentokentälle. Varoalueineen kenttä on yli 700 metriä pitkä ja 60 metriä leveä. 

Laskeutuminen Parkanoon onnistuu jo

 

Parkano

Minna Lautamäki

Parkanolaisten ilmailuharrastajien rakentama lentokenttä on otettu käyttöön Aureentien tuntumassa, vain kivenheiton päässä Parkanon keskustasta. Ensimmäiset koelaskeutumiset ja -nousut on tehty kaksipaikkaisella ultrakevytkoneella.

Kentän omistavan Par Air Club -ilmailuyhdistyksen perustajajäsen Kyösti Viljanmaa kertoo tyytyväisenä, että 450 metriä pitkä ja 15 metriä leveä sorapäällysteinen kiitorata on viimeisiä tasauksia vaille valmis. Säännöllistä ilmailutoimintaa käynnistellään pikkuhiljaa.

 

Parkanon ensimmäistä ja toistaiseksi ainoaa kevytilmailua varten rakennettua lentokenttää voivat käyttää ultrakevyet lentokoneet, purjelentokoneet, liitovarjot, moottoroidut liitovarjot ja radio-ohjattavat liidokit.

 

Viljamaan lisäksi Par Air Club -ilmailuyhdistyksen perustajajäseniä ovat parkanolaiset Sami Suomilammi ja Timo Lehtinen. Kolmikko on harrastanut ilmailua tähän asti Kauhajoen kentällä. Lentotunteja heille on kertynyt 60-70.

 

– Oma kenttä päätettiin rakentaa, koska Kauhajoelle on liian pitkä matka. Ultrakevyellä lentäminen vaatii vakaat sääolosuhteet, jotka ehtivät vaihtua usein jo ajomatkan aikana, miehet kertovat.

 

Pari vuotta lentämistä harrastanut porukka aikoo vuokrata kenttää muillekin alan harrastajille ja toivoo, että myös yhdistys saisi jatkossa uusia jäseniä. Kentän käyttö on yhdistyksen jäsenille maksutonta.

 

Jäsenille

yhteinen kone

Kentän laidalle nousseen lentokonehallin harjannostajaisia vietettiin juhannuksen alla. Toistaiseksi Par Air Clubin jäsenten koneita säilytetään Kauhajoen kentällä. Kolmen-neljän koneen hallin on tarkoitus valmistua vielä tämän kesän aikana. Kaksi paikkaa on varattu yhdistyksen perustajajäsenten koneille.

 

Ilmailu on harrastuksena kasvattamassa suosiotaan. Parhaillaan Parkanossa ja Kauhajoella järjestettävillä ultrakevyen lentokoneen lupakirjakursseilla on kymmenkunta osallistujaa Parkanon seudulta ja lähistöltä. Jos yhdistys saa riittävästi uusia jäseniä, se voi hankkia yhteisen koneen jäsenten käyttöön.

 

– Yhteiskonetta voisivat käyttää yhdistyksen jäsenet. Yksityiskoneen vuokraaminen toiselle on käytännössä vaikeaa vakuutusehtojen takia, Kyösti Viljanmaa selvittää.

 

Ultrakevyestä lentokoneesta saa pulittaa euroja yhtä paljon kuin kalliinpuoleisesta uudesta henkilöautosta.

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaan noita "viriilejä maakuntakeskuksia" on maa pullollaan. Jokaisella ei siltikään liene millään mittapuulla järjellistä olla omaa international airporttia. Parkanosta on äkkiä katsoen noin 65 kilometriä Pirkkalaan. Pannaan vertailuksi vaikka 150000 asukkaan Kymenlaakson talousalue, josta on äärimmäisiä itälaitoja lukuunottamatta pidempi matka kansainväliselle lentoasemalle. Sieltäkään liikennöinti ei ole vaikuttanut kannattaneen, vaikka Utissa on kenttäkin valmiina. Jonkinlainen keskus on tuo Lahden seutukin. Esimerkkejä riittänee. Voihan tuo tietty olla trollikin, johon tyhmyyttäni lankesin  :-[

 

Edit: Joo, hieno homma, että korpikenttiä tulee lisää  :thmbup:

 

Eiköhän tuo nyt ollu huumoria,  kansainvälisestä kentästä ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myös lupakirjakurssien teorioita on ilmeisesti alettu järjestämään, harmi että muutin pois ko paikkakunnalta puoltoistavuotta sit. Voisi käydä vilkaisemassa paikkaa kun kerran ensi viikonloppuna on asiaa Parkanoon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän tuo nyt ollu huumoria,  kansainvälisestä kentästä ???

 

Huumoriksi se nimenomaan oli tarkoitettu :(

 

Tulee aina joskus ajeltua kolmostietä sen "viriilin" Parkanon ohi, ja erityisesti talviaikaan takaraivossa on sellainen huolenpoikanen, että mitäs jos auto pysähtyy tälle taipaleelle, löydettäisiinkö jäätynytty kroppaani koskaan. Ja sitten jo saavutaankin Seinäjoen vireän maakuntakeskuksen vaikutusalueelle (tai Ikaalinen-Hämeenkyrö-alueelle) ja huolet väistyvät.

 

Hienoa että tuollainen korpikenttä sinne Parkanoon on saatu. Mutta tuskinpa se tulee siihen Parkanon seudun täydelliseen pysähtyneisyyteen mitenkään vaikuttamaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No hyvä, että selvisi ;) Epäilinkin aikanaan kovasti tuon olleen huumoria, siksi siihen sen epäilykseni laitoinkin. Viestissä kun ei vaan ollut minkään sortin hymiötä ja kaikkea aika kahjuakin tässä maassa esitetään naama peruslukemilla sekä oikeasti vakavissaan, ni aattelinpahan kommentoida...

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

... Parkanon ohi, ja erityisesti talviaikaan takaraivossa on sellainen huolenpoikanen, että mitäs jos auto pysähtyy tälle taipaleelle, löydettäisiinkö jäätynytty kroppaani koskaan.

 

Älä huolehdi Matti! Joka heinäkuu - jos lumet ovat jo sulaneet - parkanolaiset haravoivat kolmostien pientareet ja keräävät ruumiit pois. Ja elämä jatkuu...

 

Asiaan: tämähän on positiivinen uutinen. Missäs kenttä tarkalleen sijaitsee? Joku karttalinkki olis kiva!

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kentälle tulee pituutta 680 metriä ja leveyttä 60 metriä.

Korpikenttä rakennetaan Käkelänmetsä-nimiselle tilalle, joka sijaitsee Aureentien varressa Hirvikankaan lähellä. Viljanmaa osti 12 hehtaarin määräalan tilasta Parkanon kaupungilta. Tilalla on kaupungin käyttämä maankaatopaikka.

Kentän kustannukset jäävät pieniksi, jos pohja on kohtuullisen tasainen.

 

Näiden tietojen perusteella sijoittaisin kentän johonkin tähän: http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?text=Parkanon+kentt%C3%A4%3F&scale=16000&y=6879375&x=2451223〈=FI

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja kenttä näyttää tässä vaiheessa suunnilleen tältä:

 

Rataa..öö..toiseen suuntaan :-[:

[ attachment removed / expired ]

 

Ja sitteen toiseen suuntaan:

[ attachment removed / expired ]

 

Ja lopuksi samalta seisomalta halli:

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä sitten pari ilmakuvaa. Co-pilot Hanna Räihän ottamana:

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pistetään tähän vielä oman Garminin plottaus Ozin kartalle. Kuvassa näkyy myös pari Parkanon seudun lantakenttää kuten Isokangas ja Kappera.

 

Niin se UL-kenttä on nyt korostettu tuohon sinisellä. Koordinaateiksi tulee 62 00 53,1N 023 03 32,5E. Suunniksi about 126/306 eli 13/31.

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tuon kentän tiimoille ole avattu jotkin nettisivutkin? Ihan kuin olisin joskus huomannut... mutta mikäs se sivun osoite olikaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Kun missasin nuo kuvat tuolloin reilu vuosi sitten, niin täytyi käydä itse kuvaamassa. Kenttä kuitenkin on hieno, nykyään löytyy päällystettäkin.

Tässä on video kentällä käynnistä:

 

-Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään