Juho Hannukainen

Finnair aikaistaa kaukoliikenteen laivastouudistuksensa

88 viestiä aiheessa

Laivastouudistus aikaistuu!  :o

 

http://www.finnairgroup.com/konserni/konserni_11_1_1.html?&Id=hex_200703080000183621.html

 

- 15 laajarunkoa vuonna 2010

- A330-koneita mukana

- A350-koneita (vuodesta 2014 alkaen) tilattu yhteensä 15

Finnair aikaistaa kaukoliikenteen laivastouudistuksensa

 

Finnair korvaa nykyisen Boeing MD-11 -kaukoliikenteen laivastonsa Airbus A340- ja A330-laajarunkokoneilla vuoteen 2010 mennessä. Finnair hankkii jo tilattujen A340-koneiden lisäksi seitsemän Airbus-laajarunkokonetta vuosina 2009–10. Lisäksi käytettävissä on joulukuussa 2005 tehdyt neljä tilausvarausta. Uusi sopimus mahdollistaa joustavan valinnan joko A340- tai A330 –mallien välillä. Ohjelmalla voidaan kasvattaa Finnairin kaukoliikennelaivasto 15 koneeseen vuoden 2010 loppuun mennessä.

 

– Hankintaohjelma on Finnairin kannalta joustava niin konemallin kuin lukumääränkin suhteen. Pystymme optimoimaan laivastomme kysynnän kasvutahdin mukaan ja varmistamme Aasian kasvumme kilpailukykyisellä kalustolla, toimitusjohtaja Jukka Hienonen sanoo.

 

Sekä nelimoottorisessa A340- että kaksimoottorisessa A330-koneessa on noin 270 paikkaa, mutta A340-koneen kantama suurella rahtikuormalla on pidempi.

 

– A330-kone on hankintahinnaltaan ja käyttökustannuksiltaan isoveljeänsä edullisempi. Voimme käyttää sitä taloudellisesti esimerkiksi lyhyemmillä Intian-reiteillä tai vastaavasti pidemmillä Aasian-reiteillä, joilla rahtikysyntä ei edellytä A340-konetta, Hienonen perustelee.

 

Vuodesta 2014 alkaen Finnair aloittaa myös uuden teknologian, A350XWB-koneiden hankinnan. Vuoden 2005 joulukuussa Finnair tilasi yhdeksän uutta Airbus-laajarunkokonetta ja teki neljä tilausvarausta. Nyt A350-koneita tilattiin vielä kaksi lisää, jolloin A350XWB-koneiden enimmäismäärä on 15. Kaikkiin A350-koneisiin asennetaan Rolls-Royce Trent XWB -moottorit.

 

Finnairin alkuperäisen tilauspäätöksen jälkeen Airbus ilmoitti uudistavansa A350-konetyypin suunnittelun, mikä viivästyttää konetyypin käyttöönottoa siten, että Finnairin ensimmäiset A350-koneet saadaan alkuvuonna 2014.

 

– Uudelleen suunniteltu A350XWB-lentokone tulee valmistuessaan olemaan alun perin suunniteltua mallia taloudellisempi ja suorituskykyisempi, Hienonen toteaa.

 

Finnairin aiemmin tilaamat neljä Airbus A340-mallin konetta toimitetaan vuosina 2007–08. Laajarunkokoneiden hankintaohjelman ehdoissa on otettu huomioon A350-koneen tuotantoaikataulun viivästyminen. Vahvistettujen konetilausten kokonaisarvo on yhteensä noin kaksi miljardia euroa.

 

Tehdyillä tilauksilla nopeutetaan kalustouudistusta. Nykyiset seitsemän Boeing MD-11 -konetta poistuvat Finnairin riveistä vuosina 2008–10. Sen jälkeen yhtiön kaukoliikennelaivasto koostuu pelkästään Airbus A340- ja A330-koneista, mikä yhdenmukaistaa kaukoliikennelaivaston Euroopan-laivaston A320-koneperheen kanssa.

 

– Uudistus parantaa merkittävästi sekä kannattavuutta että ympäristötehokkuutta. Lentäminen modernilla kalustolla on parasta ympäristötyötä, jota lentoyhtiö voi tehdä, Hienonen sanoo.

 

Finnair Oyj

Viestintä

8.3.2007

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millämoottoreilla nuo uudet A340 tulevat? Ajattelin vain, että kun A350 joskus tulee RRn moottoreilla.

 

Ei kai 343:ssa ole valinnan varaa eli CFM56. RR moottorit on 345 ja 346 tyyppien voiman lähteenä, mutta noitahan tuossa tuskin tarkoitetaan...

 

Hieno uutinen Finnairilta.  :thmbup:

 

Mutta tietysti tavallaan surullinen tieto MD11 fanina  :(  -mutta elämä jatkuu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No hitsi, nythän MD-11:sta saa nauttia enää aika lyhyen aikaa :'( Kas että A330:stä pukkaa väliin, tulevatkohan nekin RR trent:eillä?

 

Aika voimakas kasvu finskillä meneillään, toivottavasti kaikki sujuu hyvin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kas että A330:stä pukkaa väliin, tulevatkohan nekin RR trent:eillä?

 

A330 varmaankin tulee olemaan mallia -300 ja siihen mahdolliset moottorit ovat GE CF6-80E1A2, PW PW4168 sekä RR Trent 775. Tosin ainakin tietojeni mukaan X (extended range) mallia on saatavissa vain PW:n ja RR:n moottoreilla. Veikkaisin kuitenkin GE:tä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tätä olen ennakoinut sillä kuulin taannoin sivulauseen tällaisesta mahdollisuudesta, että A340 on kaukolaivaston runko.

 

Ja onhan tuo ollut ihan selvää, että MD-11 ei voi jatkaa vuosiin 2014 tms.

 

Harmi, että ensimmäinen MD-11 lähtee jo ensi vuonna. :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

- 15 laajarunkoa vuonna 2010

- A330-koneita mukana

- A350-koneita (vuodesta 2014 alkaen) tilattu yhteensä 15

 

Tuohon vielä täsmennystä, eli tiedotteessa puhutaan optioista ja siitä, että vuoteen 2010 laivasto voidaan kasvattaa 15 koneeseen, mutta määrä voi olla siis jotain välillä 11-15 bussia. Joka tapauksessa Finnair tarvitsee melkoisen määrä lisää lentäjiä uusille koneille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airbus tiedottaa, että Finnair on ensimmäinen lentoyhtiö, joka on tehnyt sitovan tilauksen A350XWB:stä:

 

GDCM 33/2007R

 

 

8th March 2007

 

 

FINNAIR, FIRST AIRLINE TO SIGN FIRM CONTRACT FOR THE A350XWB

 

Finnair today signed a firm contract for eleven A350XWBs as well as seven additional long-range aircraft (a mix of A340-300s and A330s). It is the first airline to convert its order for nine of the initial A350, placed in December 2005, into the new A350XWB, and to simultaneously increase the number of aircraft ordered.

 

“We are particularly honoured by this mark of confidence from Finnair, one of Europe’s major airlines. It is an endorsement of the new A350XWB programme. Throughout 2006, Finnair regularly expressed its faith in the product as well as in the Airbus team, and we are extremely pleased to come to this agreement today,” Airbus Chief Operating Officer Customers, John Leahy said.” I am confident the A350XWB will deliver on its promises and that it will meet Finnair’s requirements in terms of passenger and cargo traffic growth towards Asia and the Far East.”

 

M. Jukka Hienonen, CEO of Finnair underlined: “Having taken into account all competitive and economic factors, we decided to confirm our initial choice for our future growth in long-haul traffic. Commonality with our Airbus A320 single aisle fleet was one of the key drivers in our decision making. Seamless transition from the current long-haul fleet to the new generation A350XWB is safeguarded by the entry into our fleet of the A340s and A330s.”

 

The A350 XWB will be available in three basic passenger versions, the A350-800 which can fly 270 passengers in a spacious three-class configuration up to 8,500nm / 15,750 km, the A350-900 seating 314, and the A350-1000 which is designed for 350 passengers, both with ranges of up to 8,300nm / 15,400 km. The three passenger versions have a cruise speed of Mach 0.85. With a cross section of 232 inches / 5.9 meters, the A350 XWB will benefit from the widest fuselage in its category, offering unprecedented levels of comfort in this market segment. It will also offer the lowest operating costs and lowest seat mile cost of any aircraft in that category. The Family is designed to confront the challenges of high fuel prices, rising passenger expectations, and environmental concerns in that market segment.

 

The A350 XWB will initially be powered by new generation Rolls-Royce Trent XWB engines delivering between 75,000 and 95,000lbs of thrust.

 

The new A350 XWB will feature the latest innovations in terms of advanced technologies. Amongst those is the use of all-new, easy to maintain and much lighter Carbon Fibre Reinforced Plastic (CFRP) paneled fuselage skins. This innovation in manufacturing permits easier maintainability and reparability of individual airframe parts, while also allowing the structure of the panels to be much better optimized in terms of design to the stress and load requirements of each individual airframe part. Over 60 per cent of the airframe will be made of new materials.

 

Airbus is an EADS company.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taloussanomat otsikoi: Finnair haalii Airbus-koneita

 

 

Ja taas Taloussanomat iski asian ytimeen  ;D. Otsikosta voisi päätellä, että Finnairille olisi tulossa joitakin loppuunkulutettuja romuja

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisit toki perustella hieman kannanottoasi, muuten se jää vähän irtonaiseksi.

 

Matkustajana ei jää kyllä MD-11:ta kaipaamaan, muista syistä ehkä. Mutta kehitys kehittyy ja koneetkin vaihtuvat, kaikkea aikansa - ja MD11:ta Finnairilla jopa kokolailla pitkä aikansa.  ;)

 

-o

 

Olen kantani sanonut jo vuosia sitten esim. tuossa Finnair-ketjussa. Mutta kerrataan nyt vielä.

 

- A340 vanhenee käsiin (kukaan muu AY:n lisäksi ei ole tilannut pitkään aikaan 343 mallia)

- A350XWB ei valmistu vuoteen 2014 mennessä.

- Dreamliner näyttää papreilla paremmalta.

- Kauppa ei ole rehtiä markkinataloutta vaan ennemminkin neustoaikaisen idänkaupaan verrattavaa EU-kauppapolitiikkaa (kannatan toki EU:ta) EU on pyytänyt jäsenmaitaan tukemaan EU:n sisäistä taloutta -> Oy Suomi Ab on EU:n jäsen -> Oy Suomi Ab omistaa Finnairia ja Patriaa -> EADS on vaikeuksissa -> Patria on riskiä jakava partneri A projekteissa -> Finnair ostaa Airbusseja.

 

Ja nää kaikki on puhtaasti mutuilua, ei perustu mihinkään faktaan, mutta kai sitä keskustelufoorumilla saa tunteensa paljastaa. Vai pitääkö kaikkien rakastaa täällä isoa A:ta?

 

;)

 

http://www.youtube.com/watch?v=D4VVkozUKBI

 

edit: Vuosien kuluttua saadaan lukea tällainen uutinen talouslehdistä:

"After decades of waiting and postponing the sole A350 XWB customer Finnair plc finally received its

first aircraft. The 12 A350s manufactured for Finnair will the last aircrafts built by the European plane manafucturer.

After completing the Finnair series Airbus will shut down its operations after decades of hard financial losses and politcal turmoil. The most visible causes for the Airbus bankruptcy and decadence were the never completed A380 "Super Jumbo and ill-fated A350 XWB projects."

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yrittääköhän kaikki nyt Finskin sivuille, kun ne ovat alhaalla  :-\

Nyt taas toimii.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitten se spekulointi joka on varmaan monen mielessä käynyt jo tänään: mikähän mahtaa olla se ensi vuonna Finnairin jättävä MD-11? Jompikumpi omako?

 

Ja mitähän sitten kun kaikki ykstoistaset ovat häipyneet vuonna 2010...on vain tylsiä ja mauttomia busseja. Olisikohan Malmilla jotain edes vähän mielenkiintoisempaa kalustoa seurattavana. 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varsin looginen jatko Finnairilta tähän tilanteeseen :) 343:t ja 333:t saa varmaan sopivalla hinnalla ennen uusien 350 tuloa.

Pääasia, että kaukoliikenteen laivasto yhdenmukaistuu tällä hankinnalla. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

edit: Vuonna 2014 saadaan lukea tällainen uutinen talouslehdistä:

"After decades of waiting and postponing the sole A350 XWB customer Finnair plc finally received its

first aircraft. The 12 A350s manufactured for Finnair will the last aircrafts built by the European plane manafucturer.

After completing the Finnair series Airbus will shut down its operations after decades of hard financial losses and politcal turmoil. The most visible causes for the Airbus bankruptcy and decadence were the never completed A380 "Super Jumbo and ill-fated A350 XWB projects."

Huoh... on taas todella realistiset näkymät...meinaat että niistä backlogissa olevista koneista(joita muuten on oikeasti aika paljon) ei tuu yhtään tuottoa? Vai onko päässy unohtumaan semmoinen asia että Airbussilla on A32S olemassa kanssa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huoh... on taas todella realistiset näkymät...meinaat että niistä backlogissa olevista koneista(joita muuten on oikeasti aika paljon) ei tuu yhtään tuottoa? Vai onko päässy unohtumaan semmoinen asia että Airbussilla on A32S olemassa kanssa...

 

Emmä mitään meinaa. Puran vain vitutustani :)

 

Ei A oikeesti konkkaa tee, kuhan vaan yritän tänne A-uskovaisten laaksoon viljellä huumoria.. ..vaikka mustaa, niin huumoria silti..

 

Kyllä mä tykkään kovastikin A32S sarjasta, mutta kholotna pravda* on että Boeingilla on tällä hetkellä etumatka uuden sukupolven kapearunkokoneen suunnittelussa. Airbussilla ei yksinkertaisesti ole varoja kokonaan uuden konetyypin suunnitteluun, ainoastaan A32S sarjan päivittämiseen tyyliin B737 -> B737NG. Ymmärtääkseni kapearungoilla tehdään kuitenkin taloon rahaa jopa enemmän kuin leveärunkoisilla.

 

* kylmä totuus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

- A340 vanhenee käsiin (kukaan muu AY:n lisäksi ei ole tilannut pitkään aikaan 343 mallia)

Kuka oli edellinen A343-tilaaja? 24.2.2007 näytti joku tilanneen yhden A343-koneen, Air Mauritius tilasi 24.6.2005 kolme A343-konetta. Onko niiden välissä kukaan muu tilannut A343-koneita? (Löytyisikö joltakulta lainaksi Airbusin vuoden 2006 lopun orders_and_deliveries.xls?)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

340-500 ja 340-600 on ainoat 340-mallit jotka myy edes jotenkin.

 

340-300 on jo parhaat tilauspäivänsä nähnyt siksi pieni ihmetys kuinka niitä Finnair tilaa.

 

Kauankohan menee kun nelimoottoriset on vaihdettava kaksipataiseen energiatalouden nimissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi luoja, että tästä vielä jaksetaan jauhaa.

 

- A340 vanhenee käsiin (kukaan muu AY:n lisäksi ei ole tilannut pitkään aikaan 343 mallia)

- A350XWB ei valmistu vuoteen 2014 mennessä.

 

Juuri myöhästymisen takiahan Finnair ilmeisesti sai todella suuret alennukset, joten onko se muka ongelma?  Lisäksi matkustamo ei todellakaan ole vanha, joten siitä telkkuvalituksesta ei tarvitse huolehtia.

 

Tarkoitatko, että tulisi lisää myöhästymistä?  Kyllä nykyinen aikataulu on aika realistinen (jopa pessimistinen).

 

- Dreamliner näyttää papreilla paremmalta.

 

Eikä edes näytä.   Se on paljon pienempi kuin MD-11/A350, ja Airbus lupailee suunnilleen samaa kulutusta/matkustaja.  A350 on parempi myös matkustajien kannalta:  istuimet ovat siinä leveämpiä, kun molempiin laitetaan 9 vierekkäin.

 

- Kauppa ei ole rehtiä markkinataloutta vaan ennemminkin neustoaikaisen idänkaupaan verrattavaa EU-kauppapolitiikkaa (kannatan toki EU:ta) EU on pyytänyt jäsenmaitaan tukemaan EU:n sisäistä taloutta -> Oy Suomi Ab on EU:n jäsen -> Oy Suomi Ab omistaa Finnairia ja Patriaa -> EADS on vaikeuksissa -> Patria on riskiä jakava partneri A projekteissa -> Finnair ostaa Airbusseja.

 

Tästä hymiöstä pitäisi saada versio, joka ei hymyile: ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään