Muita kuvia albumissa Kuvia Seutulasta (EFHK)

Bell 206B Jet Ranger III OH-HAA EFHK 1983-08-21

Jorma Kosonen

Bell 206B Jet Ranger III, OH-HAA (Ex SE-HKO -> ZS-RIF), lentonäytöksessä Seutulassa (EFHK) kantamassa ulkoista kuormaa (tyhjiä polttoainetynnyreitä) verkossa 1983-08-21.

Omistajat:

22.5.1980 - 1.1.1985        - R. Lautsalo (Sotkamo)

2.1.1985 - 7.2.1988          -Helilift Oy (Helsinki)

8.2.1988 - 14.11.1988      - Helikopteripalvelu Oy (Helsinki)

15.11.1988 - 10.10.1990  - Hattelhorse Oy (Hämeenlinna)

11.10.1990 - 15.1.1991    - Lapin Keskuslentokoulu Oy (Helsinki)

16.1.1991 - 7.3.1991         - KLK-Keskuslentokoulu Oy (Helsinki)

8.3.1991 - 17.9.1991         - DR-Datatutkimus Oy (Helsinki)

18.9.1991 - 3.4.1997         - KLK-Keskuslentokoulu Oy (Helsinki)

4.4.1997                             - Poistettu rekisteristä tuhoutuneena, myyty Etelä-Afrikkaan

Operaattorit:

22.5.1980 - 7.2.1988         - T:mi Helikopteripalvelu (Helsinki)

15.11.1988 - 15.1.1991    - Helikopteripalvelu Oy (Helsinki)

8.3.1991 - 17.9.1991         - KLK-Keskuslentokoulu Oy (Helsinki)

Ref: Mäkinen & Ritaranta, Finnish Civil Aircraft 1926-1999, Koala (2000), ISBN 952-5186-11-3 

http://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?f=19&t=16211&p=43944&hilit=se+hko#p43944

http://www.rotorspot.nl/current/zs-c.php

OH-HAA joutui lento-onnettomuuteen Keuruulla 24.6.1994:

“Ohjaaja lähti helikopterilla polttoaineen osoittaessa noin 2.5 gallonaa. Nousun aikana hän havaitsi polttoainemittarin osoituksen putoavan mittarin punaiselle 0-viivalle. Tällöin ohjaaja kääntyi takaisin lähtöpaikalle, mutta laskupaikalla korkeutta ja nopeutta oli liikaa, joten ohjaaja teki vasemman kaarron vähentääkseen korkeutta. Helikopterin ollessa 5-10 metrin korkeudessa moottori pysähtyi ja ohjaajalla oli tarkoitus keventää tehovivulla maakosketusta. Maakosketuksessa roottoritaso oli taakse kallistuneena, samoin runko, mutt maakosketuksessa runko kääntyi maanpinnan suuntaiseksi, jolloin roottorin lavat iskivät pyrstöpuomiin joka katkesi. Roottorin kierrokset olivat laskussa hyvin alhaiset. Helikopteri vaurioitui pahoin. Ohjaaja ja kolme matkustajaa säilyivät vammoitta, yksi matkustaja sai lieviä vammoja.”

Ref: Ahti Saarinen, Helikopterikirja, (1999) ISBN 952-5340-00-7

Tekijänoikeus

© Jorma Kosonen


Albumista

  • 11 kuvaa
  • 7 kommenttia

Kuvan tiedot

Laite: Plustek OpticFilm 8200i

Kaikki Exif-tiedot

0 Kommenttia

Ei kommentteja.

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään