Muita kuvia albumissa Kuvia Hangosta (EFHN)

I.V.L A.22 Hansa 4D2, 4E11 & Danish Navy Hansa Brandenburg W.29 "22", "23" & "26" Hanko 1923-08-18

Jorma Kosonen

Tanskan Laivaston ja Suomen Ilmavoimien Hansa Brandenburg koneita Hangossa heinäkuun puolessa välissä vuonna 1923. Takana oikealla on saksalaisten maihinnousun muistomerkki ja Merikadulla oleva Grand Hotel jonka paikalla nykyään ovat ns. Hjalliksen talot. Kuva on samasta paikasta kuin edellinen OH-CRH:n kuva.

Tanskan laivaston lentojoukkojen kolme Hansa Brandenburg W. 29 vesikonetta teki vierailun Suomeen Santahaminaan 1923-08-14—19 ja teki välilaskun Hangossa. Koneita oli lähtenyt matkaan kaikkiaan viisi mutta kaksi jäi Ruotsiin. Suomeen pääsivät kuvan Hansat 22, 23 ja 26. Ruotsiin jäivät Hansat 21 ja 25.

Etualalla erikoismaalauksessa on Ilmavoimien Hansa 4D2.

Kuvan on ottanut hankolainen valokuvaaja Artur Granholm.

Ref: Ilmailu 8/1981, s.12, ”Lentovierailujen aika Ilmavoimissa” (K.W. Janarmo).

Aero 7-8/1923, s.129 ja 155. https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikakausi/binding/1011571?page=3&term=AERO&term=Aero

Clausson-Kaas "Danske Flyvere paa Vingene" (1943) s.166 "Distanceflyvning till Helsingfor i Finland". luetellaan osanottajat sekä koneet (via Carl-Fredrik Geust).

Kiitokset Callelle myös Janarmon artikkelin osoittamisesta!

Kiitokset / kuvaaja

Styrbjörn Lindberg & Carl-Fredrik Geust / Artur Granholm.

Tekijänoikeus

© Harriet Granholm & Marita Granholm

1 henkilö tykkää tästä

Albumista

  • 539 kuvaa
  • 119 kommenttia

Kuvan tiedot


8 Kommenttia

Hankolaiset voisivat kyllä julkaista kirjan tuosta paikallisesta ilmailusta ! Harvinaista vanhaa ja uutta kuva-aineistoa kun riittää.

Kaimalle kiitos myös noista Kiikalan kuvista. 

Voisiko joku järjestää kokoontumislennon vesikoneille Hankoon tuohon vanhaan tyyliin ?

Jorma

Jaa kommentti


Link to comment

Kiittää saa lähinnä Stybbeä ja Bossea jotka ovat kuvanneet ahkerasti. Itse olen yrittänyt etsiä tietoa kuvien ympärille. Omat kuvani Hangosta ovat tältä vuosituhannelta sillä olen laskuvarjon Hankoon tuoma.

Tuo vesikoneiden kokoontuminen Hankoon Regatan rannalle on ihan hyvä idea. Nostan sen esiin HLK:ssa.

Rodney

Jaa kommentti


Link to comment

Välitä kiitokset kuvaajille. 

Hankoon voisi varmaan  houkutella jonkun naapurimaistakin. Paikka kun on sopivasti ”matkan varrella ”.

Jorma

Jaa kommentti


Link to comment

Hanko on sopivasti matkan varrella kuten tämänkin albumin viime kesän kuvista näkee. Perinteinen Hanko Fly-In aikanaan myös houkutteli vieraita. Parina kesänä on ollut pienimuotoinen tapahtuma missä on yhdistetty lentäminen ja prätkät ja sen on tarkoitus jatkua.

Välitän kiitokset kuvaajile.

Rodney

Jaa kommentti


Link to comment

Mielenkiintoista Rodney!

Tanskalaisten 14.8.1923 alkanut vierailu Santahaminassa päättyi 18.8.1923. Kaksi kotimaista I.V.L. A 22. "Hansa" -meritiedustelukonetta lähti saattamaan vieraita Hankoon saakka, jossa vielä viimeiset tervehdykset vaihdettiin. Kuvassa etualalla on mainittu 4D2, toinen hakaristein varustettu kone on n:o 4E11.

Hansan 4D2 lentotietojen mukaan lähtö Santahaminasta tapahtui 18.8. kello 08:20 ja Hankoon tulo 09:30. Paluulennon vastaavat ajat Hanko-Santahamina klo 11:15-12:20. Tämän mukaan voidaan todeta kuvan otetun aamupäivällä. 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa kommentti


Link to comment

Raimo ehtikin ensin täsmentämään tietoja. Ohessa pari Hangö Tidningenin uutista vierailijoista

Eli lähtivät Tukholmasta tiistaina 14/8/1923 klo 13.00. Eivät ilmeisesti pysähtyneet Hangossa vaikka kohtasivatkin vastaanottajat koska uutinen sanoo että ohittivat Hangon hieman etelästä kello kuuden aikaan ja olivat Santahaminassa 18.40.
 
Laskeutuivat paluumatkalla Hankoon Hotel Grandin eteen lauantaina 18/8/1923 klo 09.30 kuten Raimokin toteaa. Lounastivat ja jatkoivat lehden mukaan yhdentoista tienoissa lentoa Tukholmaan ja saattajat palasivat Santahaminaan.
 
Eli näyttäisi että Janarmolla on yhden päivän heitto paluussa.
 
Rodney

Hangö No 93 1923-08-16.jpg

Hangö No 95 1923-08-21.jpg

Jaa kommentti


Link to comment

Tarkastin Hangö Tidningenissä mainitun Ilmavoimien vastaanotto- ja saatto-osaston johtajan tiedot.

Eero Antti Heinricius sai kersanttina Suomen Lentomerkin No 19 tähystäjälle 1918-12-29 ja No 24 ohjaajalle 1919-11-26.

Hän oli käynyt tähystäjäkoulutuksen Rugenissä Saksassa 1918-08-04—11-16.

Ohjaajakoulutuksen hän kävi Ranskassa 1919-06-02—11-25 saaden ranskalaisen ohjaajan lentomerkin 1919-09-25.

Luutnantti Heinricius menetti henkensä vain neljä kuukautta Hangon vierailun jälkeen. Tämä tapahtui Sortavalassa 1923-12-16 sattuneen lento-onnettomuuden seurauksena jossa hän oli Hansa 4.E.21 ohjaajana. Hän menehtyi vammoihinsa neljä päivää myöhemmin.

Ref. Luettelo sotilaslentäjistä joille on vuosina 1918-1944 annettu Suomen Lentomerkki (Virtanen/Temmes, 1990).

Kohtalokkaat Lennot 1918-1939 (Hyvönen, 1987. ISBN 951-9445-38-2)

Rod 

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen

Jaa kommentti


Link to comment

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään