Muita kuvia albumissa Kuvia Hangosta (EFHN)

Scheibe SF-25B Falke OH-FLA & Cessna FR 172

Jorma Kosonen

Hangö Flygklubb'in (ja myös Suomen) ensimmäinen Scheibe SF-25B Falke OH-FLA (OH-401, Ex D-KADG) Turussa huhtikuun alussa vuonna 1971 vaiherikkaiden puolisen vuotta kestäneiden siirtolentojen jälkeen. Takana on Turun Lentokerhon Cessna FR 172G OH-CFA.

Vaikka ollaan Turkkusessa niin laitan tämän Kuvia Hangosta albumiin osana HFK/HLK historiaa.

Falke OH-FLA:n siirtolento lienee Suomen mopujen maahantuonnin ehkä tapahtumarikkain ja ansaitsee tässä kertomuksen:

Falkea noutamaan Saksaan matkustivat Hangö Flygklubb’in Atte Åkerfelt ja Henry Sandin. Paluulento Dachausta alkoi 15. syyskuta 1970. Lentäjillä oli aluksi käytössään vain maantiekartta jonka mukaan seuraavassa pysähdyspaikassa Kasselissa oli lentokenttä keskellä kaupunkia. Tieto oli vanhentunut ja lentokenttä oli suljettu. Uusi kenttä kaupungin laidalla kuitekin löytyi mutta laskussa Falken moottori sammui ja Henry joutui laskemaan Falken kiitotien sivuun. Falke upposi sateen pehmittämälle nurmelle josta se kenttähenkilöstön avustuksella saatiin yöksi ehjänä halliin.

Seuraava legi lennettiin sotilaskentälle Rothenburgiin josta Atte ja Henry saivat mukaansa ilmavoimien lentokarttoja. Rothenburgista matka jatkui kohti pohjoista, mutta Falken moottorin kaasutin jäätyi ja moottorin kierrokset laskivat. Lopulta matka päättyi Itzehoen sotilaskentälle Hampurin lähistöllä.

Itzehoessä saksalaiset mekaanikot laittoivat moottorin alle laippoja jotta se pysyisi lämpimänä.

Matka jatkui Flensburgiin jossa kone tulliselvitettiin ulos maasta. Flensburgista lennettiin Tanskan puolelle Sönderborgiin, jossa tuli riitaa kenttämaksusta sillä lennonjohtaja väitti laskun tapahtuneen pimeässä vaatien kalliimman laskeutumismaksun. Asia tarkistettiin seuraavana aamuna ja hankolaiset saivat rahansa takaisin anteeksipyyntöjen saattelemana.

Seuraava etappi oli jälleen haastava. Huonon sään takia Atte ja Henry joutuivat laskeutumaan tanskalaisen maanviljelijän pellolle. Maanviljelijä veti koneen seuraavana aamuna traktorillaan kukkulalle, josta yritettiin nousua alamäkeen. Maa oli kuitenkin niin sateen pehmittämä, että Falken pyörä upposi maan sisään ja potkuri löi maahan vaurioituen. Falke oli purettava ja kuljetettava autolla läheiselle purjelentokentälle.

Tanskasta matka jatkui huonossa säässä ensin Halmstadiin ja sitten Jönköpingiin jossa oli vastassa kiukkuinen lennonjohtaja. Lentolupa oli saatu Halmstadista mutta sana ei ollut jostain syystä kulkenut Jönköpingiin että Falkessa ei ollut radiota.

Jönköpingistä hankolaiset yrittivät pohjoiseen, mutta joutuivat palaamaan huonon sään takia takaisin pienen Wisingsön ruohokentän kautta. Laskeutumislupa Jönköpingiin saatiin soittamalla Wisingsön puhelinkopista. Jönköpingissä Falke pantiin talviteloille paikallisen lentokerhon halliin.

Falken matka jatkui kohti Hankoa vasta seuraavana keväänä jolloin itse legendaarinen kreivi Carl Gustaf von Rosen lähti tuomaan konetta 24. maaliskuuta kohti Suomea.

Matka kulki Norrköpingin ja Bromman kautta Maarianhaminaan. Saattokone kääntyi huonon sään takia takaisin Brommaan mutta kreivi jatkoi tyynesti matkaa matalalla meren päällä. Maarianhaminaan laskeuduttaessa moottori jälleen sammui jäätymisen takia.

Maarianhaminasta von Rosen lensi Falken noin viikon tymän pidon jälkeen Turkuun josta se sitten lennettiin Hankoon huhtikuussa 1971.

Lähde: Pekka Silvast: Hangö Flygklubb – Hangon Lentokerho 1945-1995.

 

Kiitokset / kuvaaja

Styrbjörn Lindberg

Tekijänoikeus

© Styrbjörn Lindberg

1 henkilö tykkää tästä

Albumista

  • 497 kuvaa
  • 112 kommenttia

Kuvan tiedot


7 Kommenttia

Hieno kertomus suomalais/ruotsalaisesta sisusta!

Yhtä asiaa en vaan ymmärtänyt edes entisenä Falke-pilottina, mitä tarkoittaa "... mekaanikot laittoivat moottorin alle laippoja jotta se pysyisi lämpimänä. "?

 

Jaa kommentti


Link to comment

En minäkään ymmärtänyt mutta juuri siksi en alkanut sitä muuttamaan. Muuten hieman historiikin tekstiä lyhensin.

Rodney

P.S: Historiikin kirjoittaja ei tietääkseni ollut ilmailija.

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen

Jaa kommentti


Link to comment

Olisikon kirjoittaja tarkoittanut alasuojan kiduksia? Joissain yksilöissähän sellainen on, mm. 705;ssä kun taas esim.623:ssa ei ole.

Ps. SF-25b, ei SF-21b ;-)

Jaa kommentti


Link to comment

Kiitos oikoluvusta, Sami! Omille typoilleen on aika sokea ja kun sitten vielä copy/pasteaa niin typo siirtyy seuraavaankin kuvaan.

Jotain ilmanoton säätöä varmaan? Historiikki ei kerro miten kauan Itzehoessa viivyttiin mutta voisi olettaa että kyseessä oli jonkin asteinen kenttäsäätö.

Koitan chekata jos lentopäiväkirja vielä omaisilta löytyisi.

Rod

Jaa kommentti


Link to comment

Mielenkiintoiset tarinat! Kasselin 'etsitty' lentokenttä oli ilmeisesti Kassel-Waldau (suljettu 1970), ja uusi kenttä Kassel-Calden. Kaupunki nimellä Rothenburg o.d.Tauber on olemassa, ja siellä on pieni siviilikenttä (EDFR). Läheisyydessä on sotilaskenttä (Niederstetten ETHN). Jos matka lähti Dachausta (ehkä Dachau-Gröbenried EDMD?) ja suunta oli pohjoiseen, niin looginen aika/matkajärjestys olisi Dachau->Rothenburg->Kassel->Itzehoe (koska Rothenburg on Dachaun ja Kasselin puolessavälissä). Dachau-Kassel-Rotenburg-Itzehoe kuulostaa loogiselta.

EDIT: Rothenburg lienee Rotenburg/Wümme (nykyisin EDXQ), Bremenin lähellä, silloin sotilaskenttä. Näin myös matkajärjestys on looginen :-)

EDIT2: Dachaun kenttä mahdollisesti nimellä 'Rothschwaige' (lähde)

Muokattu: , käyttäjä: Armin Zuger

Jaa kommentti


Link to comment

Tarkistin järjestyksen historiikista ja aloin jo melkein plotata reittiä sillä aiemmin vain tarkastin googlettamalla noiden mainittujen sotilaskenttien olemassaolon ja kirjoitusasun. Hyvä että löytyi looginen reittijärjestys. Sekä Rothenburg että Itzhoe on historiikissa erikseen mainittu sotilaskentiksi.

Rodney

Jaa kommentti


Link to comment

HLK/HFK:n arkistoista löytyi oheinen leike tanskalaisesta Fredriksborg Amts Avis sanomalehden numerosta 20.11.1970. Uutinen kertoo OH-FLA:n laskeutumisesta huonon sään takia Vokstrupgård'iin Graested'in lähellä josta Falke kuljetettiin maanteitse Hegnsholt'in lentopaikalle.

Rod

P.S. Nyt kun katsoo kartasta missä pakkolaskupaikka Graested ja legin kohde Höganäs (Ruotsi) sijaitsevat niin kyseessä lienee ollut pyrkimys veden päällä lentämisen minimointiin, ei matkan.

OH-FLA.thumb.jpeg.4b3d6b131355371feeb8b4043942edae.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen

Jaa kommentti


Link to comment

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään