Sekalaisia kuvia Vaasan lentoasemalta (EFVA/VAA). Jaettu albumi.

  • 765 kuvaa
  • 197 kommenttia

765 kuvaa

    • 0
    • 36
    • 0
    • 39
    • 0
    • 56
    • 0
    • 38
    • 0
    • 33
    • 0
    • 49
    • 0
    • 40
    • 3
    • 103
    • 0
    • 86
    • 0
    • 74
    • 0
    • 106
    • 0
    • 98
    • 0
    • 105
    • 0
    • 104
    • 0
    • 101
    • 0
    • 120
    • 0
    • 114
    • 0
    • 108
    • 0
    • 123
    • 0
    • 127
    • 0
    • 135
    • 0
    • 148
    • 0
    • 255
    • 1
    • 286
    • 4
    • 263
    • 0
    • 143
    • 0
    • 138
    • 0
    • 134
    • 0
    • 137
    • 2
    • 146
    • 0
    • 127
    • 0
    • 196
    • 1
    • 224
    • 0
    • 233
    • 0
    • 190
    • 0
    • 178
    • 0
    • 195
    • 0
    • 178
    • 2
    • 228
    • 0
    • 152
    • 0
    • 172
    • 0
    • 176
    • 0
    • 189
    • 2
    • 265
    • 0
    • 196
    • 0
    • 159
    • 0
    • 142
    • 0
    • 206
    • 0
    • 211
    • 0
    • 182
  • Viestit

    • Ja vieläpä vaikka niin, että tällä lastausalueella olisi selvästi numeroidut paikat, jonka soittaja voi ilmoittaa ja johon noutaja voi opasteiden avulla ajaa.
    • Tästä on omasta mielestäni turha tehdä liian vaikeaa. Jonkinlainen sähkömoottorikelppari niille koneille, joissa potkuri saa käyttövoimansa kokonaan tai osittain sähköstä, ja jos kone tarvitsee kahden moottorin (sähkö ja polttomoottori) samanaikaista säätämistä, niin molemmat kelpuutukset ko koneella toimimiseen. Tietysti pelkkä SE(land)-kelpuutuskin olisi mahdollinen, jos joku uskoo siihen, että eroavuuskoulutuksella annetaan riittävät tiedot ja taidot varsinkin siirtyessä sähkömoottorista polttomoottoriin. Itse en usko siihen, kun pelkkä rotax->perinteinen moottori tuntuu tuottavan vaikeuksia käsittää. Missään nimessä ei pidä yrittää sulloa kaikkia yhdellä potkurilla varustettuja koneita samaan pakettiin ja kuvitella, että siihen saisi tehtyä järkevän tai järkevästi omaksuttavan koulutuspaketin edes PPL(A) saati sitten LAPL(A)-tason tuoreelle lentäjälle. Tarpeen vaatiessa kelpuutuksen sisällä voi käyttää variantteja kuten tähänkin asti, kuten esimerkiksi "modernien" dieselmoottoreiden kohdalla käytännössä on: pelkällä SEP(land) -kelpuutuksella konetta ei saa lentää, vaan lisäksi pitää olla lennonopettajan antama SLPC-eroavuuskoulutus. Aivan, kuten myös sisään vedettävä laskuteline, säätöpotkuri tai turboahdin edellyttää. Ratkaisun etuna on myös se, että variantteja on helppo muuttaa viranomaisen toimesta, sen sijaan kelpuutuksien muuttaminen edellyttää aina raskasta lainsäädäntöprosessia. Jonkinlainen ICAO-yhteensopivuus kannattaa pitää mielessä, sillä saattaa vielä painoarvoa sisämarkkinoiden harrasteilmailun ulkopuolella olla.
    • Avataan kuvaa jotta päästään sliippaamaan...
    • Modular LAPL ... Puhutaan sitten kelpuutuksista. Sähköratkaisujen erityispiirre on monimuotoisuus, pikkukoneissakin on nähty erilaisia monimoottori- ja hybridiratkaisuja kokoluokissa, missä perinteisesti on yksi tai enintään kaksi mäntämoottoria. Vaikkapa Diamondin koekone.  Pitäisikö tämän johdosta kelpuutuksien olla "hienojakoisemmat", ts. lähempänä  tyyppikohtaisia kelpuutuksia, vai tulisiko "alemman asteen"  kelpuutuksissa tähdätä laajempaan, nykyistä luokkakelpuutusta muistuttavaan, esim. "kaikki yksipotkuriset lentokoneet xx kg saakka" ? Kysyn, kun kuvittelen, että alan määräyksiin voidaan vielä vaikuttaa...
    • Viking Grace saapumassa pääsiäisenä Turkuun Ruissalosta nähtynä;  
  • Tulevat tapahtumat