Kuvia London Heathrowlta (EGLL)


Pauli Hankonen
Albumin luonut
Pauli Hankonen

Kuvia London Heathrown lentoasemalta (EGLL/LHR) Saa lisätä jaetuksi albumiksi.

  • 274 kuvaa
  • 4 kommenttia

274 kuvaa

    • 0
    • 1142
    • 0
    • 1026
    • 0
    • 1009
    • 0
    • 1067
    • 0
    • 977
    • 0
    • 999
    • 0
    • 982
    • 0
    • 992
    • 0
    • 1105
    • 0
    • 1076
    • 0
    • 1047
    • 0
    • 1057
    • 0
    • 959
    • 0
    • 1113
    • 0
    • 1042
    • 0
    • 1026
    • 0
    • 978
    • 0
    • 977
    • 0
    • 953
    • 0
    • 922
    • 0
    • 694
    • 0
    • 782
    • 0
    • 714
    • 0
    • 737
    • 0
    • 682
    • 0
    • 674
    • 0
    • 865
    • 0
    • 720
    • 0
    • 715
    • 0
    • 693
    • 0
    • 737
    • 0
    • 696
    • 0
    • 824
    • 0
    • 714
    • 0
    • 711
    • 0
    • 704
    • 0
    • 783
    • 0
    • 726
    • 0
    • 692
    • 0
    • 706
    • 0
    • 709
    • 0
    • 699
    • 0
    • 662
    • 0
    • 622
    • 0
    • 706
    • 0
    • 656
    • 0
    • 734
    • 0
    • 699
    • 0
    • 753
    • 0
    • 686
  • Viestit

    • Potkurin lisäksi tässä laittamassani Museoviraston kuvassa tuli näkyviin varsin erikoinen, harvinainen ja mielenkiintoinen pointti. Nimittäin tuo MOUSON-tunnus / mainos koneessa. Pentti Manninen on kirjoittanut ilma-alusten tunnuksista ja niiden poikkeuksista Suomen Ilmailuhistorialliseen Lehteen 4/2019 ja otti sen myötä yhteyttä minuun kertoen näin: "Etukuvasta näkyy (osittain) yhden virkamiehen avulias päätös: MOUSON-rekisteritunnus, jonka saattoi Merenkulkulaitoksen Ilma-alusrekisteriä ylläpitävä virkamies myöntää virallisen OH-ABB:n tilalle, kunhan ei ylitetä valtakunnan rajoja (SIHL 4/2009 s.14). En ole tätä aiemmin huomannut koneessa, mutta tässä se nyt sitten oli.  Virallisesti sana MOUSON oli kansallisuustunnus. Koneella ei ollut tuolloin muuta maalattua kansallisuustunnusta. Toinen merkitys oli tietysti tässä tapauksessa Mouson-saippuan "reklaamilentokone", joita olikin jo useampia erilaisia. Ainakin porilaisten Dh 60 ja moni muukin, mutta niissä on ollut myös näkyvillä oikea rekisteripapereissa annettu kansallisuustunnus. Mutta yksikään muu kuin Bremer ja tämä hänen Junkers ei saanut käyttää pelkästään jotain mainosta virallisena kansallisuustunnuksena. Juha Ritarannan kanssa tätä joskus ihmeteltiin ja taisi olla ihan uniikki lupa. Toista samanlaista en ainakaan minä tunne. Muista tuotteista Bremerin Juniorissa tiedän ainakin sanan FAZER. Tämänkään kanssa ei ollut näkyvissä muuta tunnusta." Pentti EDIT: Tässä finna.fi:stä löytämäni toinen kuva, jossa on tuo FAZER siiven alla. Mielestäni takarungossa on kuitenkin OH-tunnus... ohutfonttinen teksti kuten OH-ABB tuolloin oli kirjoitettu. "Kapteeni Väinö Bremer otti osaa Lappeenrannan lentonäytökseen 27.3.1938 kuuluisalla koneellaan "Junnulla" (Junkers A.50ce Junior, OH-ABB), jolla hän teki 1930-luvulla kuuluisat lentomatkansa Kapkaupunkiin ja maailman ympäri. Bremer toimi Mikkelin lähellä Ristiinassa kettutarhurina, mutta ansaitsi lisätuloja kuuluisalla lentokoneellaan. Hän haki luvan viranomaiselta käyttää mainoksia lentokoneessaan. Siiven alapuolella lukee Fazer. Lappeenrannan lentonäytöksen yhteydessä hän jakoi Philips-radioiden mainoksia lentolehtisinä, ensin Savitaipaleella klo 9 ja sitten Taipalsaarella klo 11 ja jatkoi tämän jälkeen Lappeenrantaan mainoksia jakaen ja osallistuen näytökseen. Näytöksen jälkeen hän lensi yleisölennätyksiä, ilmeisesti myös Taipalsaarella. Etuohjaamossa Uuno Turppo ja takaohjaamossa Wäinö Bremer. Koneen edessä nimismies Armas Jäppinen. Kuva: Lappeenrannan museot / tuntematon kuvaaja 1938 / finna.fi" Jukka
    • Sairaalan lentopaikka ei vastaa uusia ilmailulainsäädännön määräyksiä Rovaniemellä. Voi ristus mitä touhua 😖 taas… Remontti alkoi vuonna 2019, laskeutua olisi pitänyt 2022, Trafikom hyväksyi plänin suunnitteluvaiheessa ehkä 2017 - 18? mutta ei laskeuduttu ja viime vuoden alussa muuttuivat määykset, minkä vuoksi viranomainen tulkitsee tämän uudeksi laskeutumispaikaksi jne… https://yle.fi/a/74-20150074  
    • Tarttee varmaan lotota, kun toinenkin arvaus osui putkeen.. Mutta nyt ei ole kuvaa, joten vuoro nopeimmalle.
    • Satakymppi "Suomenlahden eteläpuolella". Deutsches Technikmuseum Berlin.
    • Iltalehti tietää kertoa, että lentäjien työriita olisi "täysin umpisolmussa" ja että neuvottelut keskeytettiin. Jutussa on asiavirhe, jonka mukaan soviteltava riita olisi SLL:n ja Finnair Oyj:n välinen, vaikka todellisuudessa valtakunnansovittelijan toimistolla tappelevat SLL ja Palta. Tilanne on siinä mielessä erikoinen, että viime viikolla keskusteluja Bulevardilla käytiin kahtena päivänä; keskiviikkona ja torstaina. Torstain päätteeksi sovittelija oli pyytänyt SLL:ltä kirjallisen esityksen kokonaisuudesta, jota oli pari päivää käyty läpi, ja SLL:n edustajien mielestä päivä päättyi hyvässä hengessä ja silloin sovittiin, että asian käsittelyä jatketaan heti maantantaina 17.3.2025. No, sitten tänään maanantaina sekä Sajavaara että Pärssinen olivat liikkeellä eri suunnitelmalla, eikä SLL:n esitystä edes käsitelty, kun neuvottelut jo keskeytettiin lillukanvarsiin vetoamalla, mallia oli ilmeisesti osattu ottaa Yhdysvalloista (Trump, Vance, Zelenskyy) ja saatiin aikaiseksi show. Nyt on verorahoilla leikitty teatteria tarpeeksi tälle kuulle ja päätettiin pitää samantien taukoa ainakin pari viikkoa ennen kun yritetään neuvotella enempää. Yksi erikoinen asia tuli myös esiin tänään Lontoossa selvityksen jaksolla jutellessa: Finnairin operatiivinen johto väitti 10.3.2025 tunteikkaassa sähköpostiviestissä, että työtaistelu olisi jo aiheuttanut slottien menetyksiä. Pidän yllättävänä, ettei kukaan tunnu tietävän, mitä slotteja oikeastaan olisi menetetty ja miten nämä menetykset liikenneohjelmassa näkyvät, mistään kovin keskeisistä sloteista tuskin on kyse, kun arvopaperimarkkinalain mukaista viestintää ei asiasta ole kuitenkaan näkynyt meille omistajille. SLL ei myöskään ole saanut tietoa, mitä slotteja olisi menetetty, saati, että mitä olisi vaarassa menettää jos / kun työtaistelu jatkuu. Yhtiö on tähän vaaraan vedonnut toistuvasti.
  • Tulevat tapahtumat