Milanon Malpensan museo


Timo Partanen
Albumin luonut
Timo Partanen

Kävelyetäisyydellä Malpensan terminaalista on mielenkiiintoinen museo, entinen 1910 - 1990 toiminut Capronin tehdas

  • 11 kuvaa
  • 0 kommenttia

  • Viestit

    • Eiköhän vakoilu ole normaalia asetehtaisiin... tuskin ensimmäinen kerta... todennäköisesti vakoilu on jatkuvaa
    • Kävin vuonna 2012 ensimmäisen kerran seuraamassa Reno Air Racea. Tuolloin kilpailun kohtalo oli vaakalaudalla edellisen vuoden onnettomuuden jälkeen, jossa Jimmy Leewardin P-51 Galloping Ghostin tuhoutuessa kuoli pilotti ja 10 katsojaa. https://en.wikipedia.org/wiki/2011_Reno_Air_Races_crash Seitsemän vuoden aikana on uusi reissu ollut suunnitteilla useasti, mutta toteutui vasta nyt. Seurasin kilpailuja viime viikolla neljän päivän (to-su) ajan, joista kolme valtaosin varikolla. Ehkä suurin muutos näiden vuosien aikana on tapahtunut Unlimited-luokassa, jossa ei ole vuoden 2017 jälkeen ollut todellisia raasereita (Voodoo, Strega, Rare Bear, jne). Voittajan loppukilpailun nopeus on pudonnut 490-480 mph väliltä tämän vuoden 403 mph:iin. Tätä huonommlla nopeudella on viimeksi voitettu vuonna 1976. Unlimited-sarjan osanottajien määrä on myös pudonnut vuoden 2012 19 koneesta tämän vuoden 11 koneeseen. Tämän vuoden kilpailu oli 56. vuotuinen Reno Air Race. Eri luokkien radat löytyvät oheisesta kartasta. Kiitotie 8/26 on kisoissa käytössä normaalitoimintaan ja 14/32 hätätapauksia varten. https://airrace.org/the-course-pits/ Ohessa alkuun Unlimited’in kuvia. Jatkan lisäkuvilla ja muilla sarjoilla kunhan jet lag sallii. Rodney   Hawker Sea Fury T Mk. 20 Dreadnought (Race #8) varikolla torstaina ennen alkuerää 2A. Konetta lensi sen omistaja Dennis Sanders. Dreadnought on aiemmin voittanut Unlimitedin neljä kertaa, joista edellinen viime vuonna Joel Swagerin ohjastamana. http://inflight.squarespace.com/featured/2017/1/25/the-sanders-legacy.html  Dreadnoughtin vieressä varikolla oli toinen Sandersin perheen omistama Hawker Sea Fury T Mk. 20 (Race #924), joka tunnetaan 924G:nä. Konetta lensi tänä vuonna viime vuoden voittaja Joel Swager.  Sandersin kolmas tyypiltään Hawker Mk. II Sea Fury Argonaut (Race #114) oli varikolla Dreadnoughtin toisella puolella. Argonautia lensi Sherman Smoot. Aiemmin hän on lentänyt Yak-11 raceria Czech Mate (Race #86) http://aafo.com/racing/news/98/smoot.htm Kisoihin piti osallistua neljäskin Sea Fury eli Hawker Sea Fury FB II Sawbones (Race #71), jota lentää Curt Brown. Ennen kilpailun alkua sunnuntain harjoituksissa koneen kuomu oli irronnut osuen korkeusvakaajaan, eikä Sawbones päässyt karsintoihin eikä kisaan. Curt Brown on voittanut Renossa suihkukoneluokan viisi kertaa. https://en.wikipedia.org/wiki/Curtis_Brown https://sawbonesair.com Ainoa kilpailukykyinen Mustang Renossa oli Brent Hiseyn omistama ja lentämä North American P-51D Miss America (Race #11). Unlimitedin varikolla Miss America oli melkein ainoa jonka pilttuussa näkyi muutakin aktiviteettia kuin koneen puunausta. https://oklahomamuseumofflying.org/miss-a.htm Jatkuu...
    • Kupittaan Saven tehdas lienee kuvassa rapistumassa 70-luvulla. Nykyään paikalla on T-sairaala. Raideleveydet ovat junarata, ratikka ja tehtaan pässi. Tehtaan takaa pilkottaa TYKSin piippu. Jos oikein, annetaan vuoro sellaiselle, joka ei ole pariin viikkoon kuvaa laittanut. Kiitos paikalliselle taholle, joka toimi abo(åbo)-oppaana...
    • Moikka   Nyt olisi myynnissä ~100 kappaletta 1:400 kokoisia metallisia lentokonemalleja. Myyn kokoelman tilanpuutteen takia. Mieluiten kaikki kerrallaan. Mutta myös yksittäin saa tiedustella. Koko helahoito lähtee sopuhintaan 1000€ (tuhat euroa). Kaikille malleille pitäisi myös löytyä laatikot. Jos kiinnostuit laita sähköpostia posliini@protonmail.com t. Jani
    • Tulee etäisesti Lufthansan uusi maalaus mieleen... Näyttää kyllä muuten ihan passelilta.
  • Tulevat tapahtumat