Helsingin Kaivopuiston lentonäytös 2017


Jukka Luoma
Albumin luonut
Jukka Luoma

Tilaisuuden kuvat vähän myöhässä, kun en ehtinyt aiemmin niitä tänne laittaa.

  • 44 kuvaa
  • 0 kommenttia

44 kuvaa

    • 0
    • 636
    • 0
    • 673
    • 0
    • 592
    • 0
    • 614
    • 0
    • 620
    • 0
    • 616
    • 0
    • 626
    • 0
    • 548
    • 0
    • 608
    • 0
    • 558
    • 0
    • 592
    • 0
    • 623
    • 0
    • 600
    • 0
    • 641
    • 0
    • 641
    • 0
    • 620
    • 0
    • 598
    • 0
    • 559
    • 0
    • 685
    • 0
    • 674
    • 0
    • 420
    • 0
    • 402
    • 0
    • 395
    • 0
    • 700
    • 0
    • 264
    • 0
    • 270
    • 0
    • 246
    • 0
    • 344
    • 0
    • 290
    • 0
    • 258
    • 0
    • 252
    • 0
    • 417
    • 0
    • 263
    • 0
    • 222
    • 0
    • 217
    • 0
    • 269
    • 0
    • 228
    • 0
    • 335
    • 0
    • 233
    • 0
    • 230
    • 0
    • 233
    • 0
    • 178
    • 0
    • 227
    • 0
    • 213
  • Viestit

    • Ei olla Espoossa. Kohteessa on sekä lämmin että kylmä osa.
    • Hyvä Raimo! Olinkin jo kirjoittanut ao vastauksen ennen kuin olit painanut Enteriä, mutta olen kuitenkin vahvasti sitä mieltä että asia on kuten väitän. Ehkei (vielä) päästy aivan tieteelliseen totuuteen, mutta pyydän huomioimaan että suomi sai Fiateista loppupään tyyppejä ja tuollaista mittaristoa ei muut  käyttänyt. Mm. 0-piste on kello 13.00. Mittari on tullut suomesta. Olen myös löytänyt kuvista tuon Fiat Borletti tyypin joka näyttää ehkä vähän fyysisestikin halkaisijaltaan suuremmalta. Eli pitäydyttäisiinkö siinä että Ari olisi vahva voittaja kanditaatti. Vai meneekö vielä päätös videotuomareille?  Aiemmin kirjoitettuna: Hyvä Ari Onnittelut voittajalle! Saamaa SIH 8:n kuvasta olen asiaa arvuutellut. Kyllähän se on näin, että se on kotoisin Fiat G50 ohjaamosta. Koneitahan tehtiin eriversioina n. 780 kpl joten varmaan mittaripäivityksiäkin on osunut matkan varrelle. Varsinkin suomikoneissa on mittaristot ollut sitä mitä on sattunut olemaan. Se on sitä pienen maan viisautta. Minulla on ollut jostain syystä lämmin suhde kyseiseen lentokonetyyppiin. Aina tulee mieleen Oippa Tuominen joka Fiatilla sai hyvän määrän pudotuksia ja varmaan tästä syystä pääsi myös Mersun puikkoihin. Aina kun hypistelen mittaria se edustaa minulle tämän lentokoneen osuutta suomen ilmapuolustuksessa, sekä Jaeger tehtaan mittareiden ja kellojen hyvästä laadusta.  Varmaan vieläkin hoitaisi hommansa jos vielä kone sille löydettäisiin. Belgradin Aviation Museum omistaa maailman ainoan Fiat G50:n, joka sekin taitaa odottaa restaurointia, jossain hallien kätköissä. Löysin netistä vielä paikan josta voi tutustua tähän vähän harvinaisempaan kuvakulmaan Fiatin ohjaamosta. Olkaa hyvät! Kiitos mielenkiinnosta! FIAT G50 virtuaaliohjaamon ohjekirja
    • Hyvä huomiomutta ei kuitenkaan. Fiat-hävittäjiemme moottorien kierrosmittarit olivat merkitty Osa- ja varusteluetteloon 28.8.1940 näin: "Borletti 0-3000 kierr./min.". Katsoin myös koneyksilöihin tehtyjä mahdollisia merkintöjä vaihdoista (ei aivan aukoton) eikä löytynyt mittarivaihtoja. Mutta vain Fiatin Borletti-merkkinen kierroslukumittari oli toinen joka pysyi 0-30 raameissa. Muita lähellä olevia kierrosmittareita löytyi seuraavasti: Polikarpov I-153 ja I-16 (4-30 x100), VL Humu (Jaeger 0-32 x100), M.S.406 (Jaeger A.M. 33 A 3-32 x100), MSv (Jaeger A.M. 30 A, 3-25 x100) , Hanriot H.232 (Jaeger 33-10, 0-3200), Caudron-Renault C.R.714 (Jaeger 33-10, 0-3200).  
  • Tulevat tapahtumat