Kuvia Hangosta (EFHN)


Kuvia Hangon lentokentän historiasta nykyhetkeen. Jaettu albumi.

  • 452 kuvaa
  • 106 kommenttia

452 kuvaa

    • 0
    • 87
    • 0
    • 128
    • 2
    • 919
    • 7
    • 1302
    • 0
    • 157
    • 0
    • 148
    • 0
    • 155
    • 0
    • 355
    • 0
    • 467
    • 0
    • 392
    • 0
    • 400
    • 0
    • 394
    • 0
    • 369
    • 0
    • 467
    • 0
    • 431
    • 0
    • 430
    • 0
    • 470
    • 0
    • 440
    • 0
    • 401
    • 0
    • 603
    • 0
    • 578
    • 0
    • 590
    • 0
    • 590
    • 0
    • 513
    • 0
    • 476
    • 0
    • 442
    • 0
    • 480
    • 0
    • 448
    • 0
    • 506
    • 0
    • 543
    • 0
    • 482
    • 0
    • 556
    • 0
    • 582
    • 0
    • 800
    • 0
    • 1192
    • 1
    • 891
    • 0
    • 768
    • 0
    • 683
    • 0
    • 725
    • 0
    • 1220
    • 0
    • 628
    • 0
    • 692
    • 0
    • 671
    • 0
    • 687
    • 0
    • 683
    • 0
    • 619
    • 0
    • 723
    • 0
    • 653
    • 0
    • 657
    • 0
    • 713
  • Viestit

    • NTSB on aloittanut tutkinnan siitä mitä tapahtui American A300 lennolla New Yorkin Kennedylta Los Angelesiin 10.4.2019. AA300, (iIrbus A32i-200 N113AN) lähtö tapahtunut kiitotieltä 31L 8.20pm paikallisita aikaa ja kone on palannut Kennedylle 27 min myöhemmin. Vasemmassa siivessä silminnähtäviä vaurioita. Koneen ohjaaja raportoinut nousun jälkeen hallitsemattomasta kallistuksesta lentoonlähdössä ja yksi kiitotien 31L opasteista on tapauksen jälkeen NOTAMIlla ilmoitettu puuttuvaksi: http://www.avherald.com/h?article=4c68c5a8&opt=0 https://www.cbsnews.com/news/american-airlines-flight-300-jfk-close-call-appears-worse-than-first-reported/    
    • Business Insider uutisoi, että Vision Jetit on laitettu FAA:n määräyksellä lentokieltoon kohtauskulma-antureissa havaittujen ongelmien vuoksi. FAA Grounds Cirrus SF50 Vision Jet
    • Oman tietämykseni perusteella kirjoitukseni kuuluisi kyllä tyhmien kysymysten sarjaan. Koostan ajatuksiani museotoiminnasta. Viimeisen puolen vuoden aikana vierailin yli 40 vuoden jälkeen Deutsches Museumissa Munchenissä, monessa muussa pienemmässä museossa pitkin Eurooppaa ja viimeisimpänä Sinsheimissa Saksassa. Teemani museokierroksilleni oli tekniikka eli autot, lentokoneet, moottoripyörät ja muut härvelit, joiden olemassaolosta olen kiinnostunut. Hienoja museoita ja paljon asialleen omistautuneita ihmisiä. Selvisi kristallinkirkkaasti, ettei museotoiminta ole köyhien harrastus. On ylitettävä taloudellinen elinkelpoisuuden kriittinen piste. On tullut selväksi, ettei yhteiskunnalla ole kauhean suurta kiinnostusta turvata esimerkiksi Vantaan Ilmailumuseon elinkelpoisuutta. Luottavat, että asiasta kiinnostuneet, useimmiten eläkeikäiset uhrautuvat. Ei se näin toimi, pitää kehittää jotain uutta.  On selvää, että taustalla on organisaatio kunnostamassa kohteet näyttelykuntoisiksi. Selvää on myös se, että isommilla museoilla on monesti useita samoja koneita tai laitteita, joista sitten valitsevat parhaimman yksilön yleisön ihailtavaksi. Pohdin sitä, missä määrin pienemmät museot voisivat kehittää kunnostusresurssejaan ja toimia nykyistä huomattavasti enemmän alihankkijana isommille museoille ja saada vastineeksi lainaan tai jopa omaksi kunnostusta kaipaavia arvokkaita laitteita. Eli pienille pääasia olisikin kunnostustoiminta eikä näyttelytoiminta. Artisaanitoimintaan tuntuu saavan yhteiskunnalta enemmän ymmärrystä kuin suoraan näyttelytoiminnan pyörittämiseen. Ja mikseivät pienet museot voisi entisöidä järkevällä hinnalla kohteita yksityisillekin kun ammattitaitoa löytyy?       Jo parikymmentä vuotta sitten huomasin erityisesti Ranskassa, että normaalin lentokonekorjaamon nurkassa oli yksi tai kaksi entisöitävää kohdetta. Keskusteluissa selvisi, että jos mekaanikoilla ei ollut tarpeeksi normaalia työtä, he entisöivät valtion piikkiin vanhaa kalustoa, tosin pienemmällä tuntikorvauksella. Tällä varmistetaan mielekkäällä tavalla se, että lentokonekorjaamon työntekijöillä on leipää pöydässä huonompinakin aikoina. Loistava idea.  Haluan herättää keskustelua aiheesta. Arvostan ihmisiä museoiden takana eikä tämä ole tarkoitettu kritiikiksi. Nyt vaan on mietittävä jotain uutta. Poliittisten päättäjien arvomaailma on mennyt niin ihmeelliseksi, ettei tällainen eläkeläinen enää sitä ymmärrä. En ymmärrä, että kaiken maailman poliittiset yhdistykset saavat miljoona-avustuksia, mutta Malmi tuhotaan eikä Vantaalla Ilmailumuseolle löydy ymmärrystä nykyisessä businessympäristössä.       Seppo   
    • Juuri tuo sama W 29 -yksilö "2576" kävi Helsingissä 9.9.1918. Muutamia lento-oppilaita pääsi opintojen välissä käymään Suomessa. Mietin, josko konetta oltaisiin valmistelemassa Suomi-lennolle ja kuvassa seisova Wrede olisi tullut sen mukana kun on noin siististi pukeutunutkin? Lisätty. Ehkä kuvassa poseeraava Wrede valmistautuu kuitenkin koululennolle (tai vain muuten poseeraa?), sillä myös tämä W 29 oli yhtenä konetyyppinä suomalaisten ohjaajakoulutuksessa. Palatakseni 9.9.18 tapahtuneeseen Helsingissä käyntiin, jolloin kuvassa oleva W 29 "2576" että myös F.F.49 C "1810" laskeutuivat Hermannissa sijainneelle merilentoasemalle. Jommankumman koneen uumenissa kuljetettiin postia missä tämäkin kortti on ollut mukana ja jonka Onni Saastamoinen on Libaussa kotijoukoilleen kirjoittanut. Oliko toisen koneen lastina sitten "lämmikettä"? Lento-oppilaana Libaussa ollut Chanson (myöh. Janarmo) muisteli vuoden takaisia tapahtumia kertoen, että saksalaiskone joutui tekemään hätälaskun jossain Suomen rannikkolla, jolloin "puolisen sataa saksal. lentäjän mukaanottamaa pulloa rikkoutui ja kalat saivat iloisen kestin".  
  • Tulevat tapahtumat