Galleria

Uudet kuvat

  • Viestit

    • No ei ollut CPL:ää, eikä niillä tiedoilla ja taidoilla olisi CPL-lentokokeesta todennäköisesti myöskään läpi päässyt, tai ko. lentokoetta edeltävistä viranomaiskokeista. Tapahtumien kannalta olisi voinut olla hyvinkin ratkaisevaa, jos lentäjällä olisi ollut CPL, tällöin tankkauslaskelmat eivät välttämättä olisi olleet niin virheelliset kuin ne tuossa tapauksessa olivat. Välitön syy oli se, että tankeissa oli yhteensä n. 120 litraa polttoainetta, ja sillä kuviteltiin voitavan lentää 2 tuntia, vaikka samalla oli tiedossa, että kone kuluttaa käytännössä n. litran minuutissa. Syy oli kuulemma siinä, että toinen PPL-lentäjä oli kertonut 120 litraa tankkaamalla voivan lentää 2 tuntia, ja tämä oli ymmärretty niin, että kunhan tankeissa on 120 litraa niin 2 tuntia onnistuu. Kun koneesta pellolla valutettiin polttoainejärjestelmä täysin tyhjäksi ja sieltä saatiin ulos ainetta reilu 10 litraa, ko. lentäjä ilmoitti, että koneessa on oltava tekninen vika, koska polttoaine ei siis ollut loppunut. Täysin puun takaa PPL-lentäjälle tuli se, että koneen käsikirjassa on määritelty käyttämättä jäävä polttoaine ja se on ko. koneella vajaa 20 litraa. En tiedä, oliko edes vähäistä ajatusta suotu ns. contingency- tai loppuvarapolttoaineen suuntaan, tuskinpa. Koska lentokäsiala / koneen / voimalaitteen käyttö (ml. muiden lentojen aikana kuvattujen videoiden perusteella seossäätö) oli puutteellista, operointi oli niin hidasta, että polttoaine onneksi loppui kolmannen lennon alastulovaiheessa, eikä suunnitellun neljännen lennon nousun aikana, jolle oli ollut tarkoitus lähteä vielä ennen seuraavaa tankkausta. Tietysti PPL-lentäjällä voi olla joissain tapauksissa yhtä hyvät tai paremmat tiedot kuin mitä CPL-lupakirja edellyttää, mutta mitään mittaria asialle ei ole. Lisäksi on todellisuus huomioonottaen huomioitava, että nykyisillä nuoremmilla CPL-lentäjillä on käytännössä lähes kaikilla liikennelentäjän lupakirjan edellyttämä teoriakurssi käytynä, vaikka lupakirja olisikin vielä vain CPL eikä ATPL. EI tämäkään mikään eksakti laadun tae ole, on se polttoaine porvoon moottoritiellekin loppunut eräältä maineekkaalta lentokouluyrittäjältä koululennolla (sankarilentäjän mukaan tietysti oppilaan vika eikä hänen itsensä).   Sano nyt seuraavaksi, että et ymmärrä, mitä se lennonopettajan kelpuutus auttaa opettamiseen, se kelppari vaatii vielä vähemmän kuin CPL-lupakirja... Että kyllä PPL + 1000h on parempi kuin FI + 500h?-) Tälläistä logiikkaa näkee myös hyppykerhoissa ja tästäpä syystä lopetin hyppylentämisen + hyppylentäjien kouluttamisen itse kokonaan, kun nollan lentotunnin puheenjohtaja ryhtyi säätämään koulutuskuvioita vailla pienintäkään käsitystä sen enempää lainsäädännöstä kuin käytännön asioistakaan. Joo, kato tota toi "pena" käy lentämäs niinku tavallaan sellasen koulutuksen mut kuitenkin niinku "pena" on ainut lentäjä siinä virallisesti kun "penalla" ei oo opekelpparia ja lennä sä sit niinku sellanen 15 minuutin lennon eroavuuskoulutusta kun "reiska" sano ettei se enempää vaadi vaan se on sillä selvä. No, en lentänyt.
    • Hyviä arvauksia suunnilleen oikeaan suuntaan. Riossa en ole käynyt, Embraerille mentiin Sao Paulon kautta. Joka tapauksessa lukitaan Brasilia ja Argentiina ulos kisasta.
    • Lienee Teron matkalta Embraerille Brasiliaan, eli ollaan yhdessä suosikkikaupungeistani Riossa, mutta ei Avenida Atlanticalla (Copacabana). Rod 
    • No joo, olinpa tosiaan joskus lukenut tuon ketjun tästä Mustang-mallista. Laittakaapa viidakkorummut pärisemään ja sanaa kiertämään onko enää tuota olemassa ja jos niin mistä löytyisi - tiedä mitä sitä vielä keksittäisiin jos löytyisi jostain 
    • Erkki Palosuo oli todella hieno ja sivistynyt ihminen - olin itse läsnä Vuosaaren muistomerkin paljastustilaisuudessa, missä Palosuo piti hienon puheen. Hän piti myös hienon esitelmän Ilmailumuseossa 19-20.11.2005 järjestetyssä Pilvenveikkojen seminaarissa.  Palosuon seikkaperäiset, tiedemiehen tarkkuudella laaditut muistelmat "Upposiko sukellusvene" löytyvät Virtuaalilentäjien nettisivustolta: http://www.virtualpilots.fi/hist/WW2History-ErkkiPalosuo-UpposikoSukellusvene.html (Ilmaílumuseossa marraskuussa 2005 pidetty esitys oli em. tekstin lyhennetty versio) Palosuo kertoo talvisodan ajasta ja Riponeista Vuosaaressa seuraavassa osiossa:  http://www.virtualpilots.fi/hist/WW2History-ErkkiPalosuo-Vuosaari.html Per-Olof Ekman oli muuten sitä mieltä että LeLv 6:n laivuekomentaja Birger Ekin saama Mannerheim-risti olisi pitänyt antaa Palosuolle, joka todistetusti upotti kaksi neuvostosukellusvenettä!    
  • Tulevat tapahtumat