Galleria

Uudet kuvat

  • Viestit

    • Sodan ajan lainsäädäntöä en tunne, mutta ainakaan minun sotilasurani (1975>) aikana ei Suomen lainsäädännössä ole tunnettu sotilasarvon alentamista. Kuvittelen, että jos näin olisi sodan aikana toimittu, sotahistoriallinen kirjallisuus sisältäisi lukuisia esimerkkejä. Sotilasarvon voi menettää. Jos vaikka kenraali menettää sotilasarvonsa hän ei sen jälkeen ole edes sotamies vaan kadunmies Tunnetuin sotilasarvonsa menettänyt lienee Lauri Törni, joka menetti sen maanpetostuomionsa yhteydessä. Myös Matti Nykäsen alikersantin arvon hovioikeus vei puukotustuomion yhteydessä. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000116600.html Ari
    • Jet Airwaysin lennot ovat päättyneet eilen illalla, koska kassa on tyhjä eivätkä pankit antaneet hätärahoitusta. Yhtiöstä kiinnostuneiden investoijien tarjoukset avataan vasta 10. toukokuuta, ja ellei hyväksyttävää tarjousta löydy, Jet Airways joutuu mahdollisesti konkurssiin. Tällä välin kilpailevat yhtiöt ovat haalineet itselleen Jet Airwaysin slotteja. On vähän vaikea kuvitella investoijien olevan kiinnostuneita satsaamaan yhtiöön, jonka lennot ovat jo vähintäänkin tauolla ja leasingyhtiöt vieneet koneita pois Intiasta, ja velkaa on yli 1,2 mrd dollaria sekä palkkoja maksamatta. https://www.business-standard.com/article/companies/nclt-option-back-on-table-for-beleagured-jet-airways-119041800530_1.html
    • Varmaan koelento. Baselissa on ainakin kaksi semmoista firmaa, Jet Aviation ja AMAC Aerospace.
    • Jos minäkin sanasen sanoisin... Seppo Porvalin kirja "Sotalentäjä Ville Salminen" on omien sanojensa mukaan kirjoitettu ´Thaimaan helteessä´. Ehkäpä siksi ei kaikilta osiltaan vastaa ilmailuhistoriallisia tapahtumia. Ensimmäisen luvun 3. kappale on täyttä satua Salmisen lentokoulutuksen ajalta. Kuitenkin kun tässä nyt puhutaan ´Simppasesta´, on Porvalin kirjan sivulla 44 mielenkiintoinen kirjoitus mainitun henkilön sotalennosta joka voisi olla syynä Simpasen kuolemanpelolle (mistä Matti Hämäläinen Pommituslentolaivue 44 -kirjassaan kirjoittaa). "Ville kaarsi sivulle, että Simppanen [torniampuja] pääsi ampumaan. Sen jälkeen hän palautti koneen tien yläpuolella ja Kokko [tähystäjä] antoi pommien pudota. Marssirivistöön syntyi aukkoja. Tiellä oli myös ajoneuvoja ja niiden lavalle nostetut konekiväärit aloittivat ilkeän nakutuksensa. Ville kuuli takaa helähdyksen. Hän käänsi nopeasti päätään ja näki Simppasen makaavan lasipalojen keskellä. Kokko riensi apuun, sillä Villen oli keskityttävä pitämään Blenheim ilmassa. Hän kiidätti konetta kauemmaksi pois vihollisen luotisarjojen ulottumattomiin. Hän vilkuili vähän väliä taakseen. Simppanen oli jo istumassa. Kokko palasi takaisin ja alkoi selittää: - Kersantti on kunnossa. Luodit vain rikkoivat kuvun ja heittivät siruja kasvoille. Pikkujuttu, pintahaava, sanoi isäukkokin aikoinaan kapinan aikana, kun sai punikkien luodeista melkoisen haavan rintaansa. Säilyi silti hengissä". En tiedä lähdettä jota Porvali on tässä käyttänyt, mutta mainitun Blenheimin (BL-117) konekirja kyllä tukee tuota tornin vaurioitumista (joka tosin ei ollut lasia vaan selluloidia). Ainakin tornikupua korjailtiin.
    • Pariisin pelastuslaitos oli vähän eri mieltä.
  • Tulevat tapahtumat