Sisältö

Syöte päivittyy automaattisesti   

  1. Viimeisin tunti
  2. Norjan raja pitää paikkansa.... Paikka vielä?
  3. Ihan kun oltaisiin Norjan rajalla?
  4. Hei. Luin tuon artikkelin lehdestä ja jäin pohtimaan, pitääkö se paikkaansa. Samalla mietiskelin, että onkohan tällainen tempaus ihan paras tapa esittää mielenilmaus. Voi näyttäytyä aika monelle lähinnä ilkivaltana. En usko, että Malmin asiaa tällä saadaan eteenpäin, ja pelkään, että harrasteilmailun maine saattaa ottaa osumaa.
  5. Tänään
  6. Lappeenrannan Ilmailuyhdistys ry myy nelilapaisen Hoffman-potkurin HO4/27 HM-170 105(ITP). Kokonaislentoaika 742 tuntia ja perukorjauksen jälkeen 55 tuntia. Sopii esim. Morane MS 893 A ja moottorille Lycoming O-360-A1A. Myydään tarjousten perusteella. Tiedustelut ja tarjoukset liy@liy.fi tai puh. 040 5071115
  7. Kiitoksia, Haeskelin ensiksi graffitin tehneen ryhmän, Raw Dealin mukaan. He ovat olleetkin tuottoisia vuosien varrella mutta tuota sieltä ei löytynyt. Vasta tuo Maunulan liikennemerkki johti jäljille. Löytyyköhän tämä miten nopsaan?
  8. Oikein. Veturintien ja Metsäläntien risteys ja tunneli on siellä alapuolella. Jari jatkaa.
  9. Veturitietä kun Googlella ajelee, törmää tälläiseen näkymään: https://www.google.fi/maps/@60.2200278,24.9333825,3a,60y,90t/data=!3m6!1e1!3m4!1sWsZAYDUwBtWShhg3c9QHag!2e0!7i13312!8i6656 Tuosta alapuolelta siis kulkee ko. tunneli?
  10. Missäs tämä uutinen on ? https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006245866.html Lentoaseman apulaisjohtaja: ”Toivomme heiltä tarkkaa ja täsmällistä työskentelyä.” Helsinki-Malmin lentoaseman puolustajat jatkavat kamppailua lakkautusuhan alaisen lentokenttänsä puolesta. He ovat ilmoittaneet, että perjantaina Malmilta lentää kello 16 jälkeen parikymmentä pienkonetta ”tutustumaan Helsinki-Vantaan lentoaseman toimintaan”. – Siellä ovat nyt sitten sekaisin isot A-350 -koneet ja pienkoneet, sanoo Helsinki-Malmin kentän apulaisjohtaja Heini Noronen-Juhola. Noronen-Juholan mukaan torstaina alkoi tulla pyyntöjä ”sloteista”. Jotain oli tekeillä. – Ongelma on se, että Helsinki-Vantaa on erittäin vilkas kenttä, ilmatila on aika täynnä, ja pulaa on myös pysäköintipaikoista. ... Toivotaan että EFHK hoitaa sitten EFHF paikat jatkossa S Heini Norinen-Juhola on onnellisesti nyt sitten Malmin apulaisjohtaja tai IS taas sekoilee kun lentämisestä on kyse
  11. Helsinki oikein, eikä olla kovinkaan kaukana etsitystä risteyksestä. Toinen kuva:
  12. South African Airways on saamassa valtiolta avustusta 375 miljoonaa dollaria, mutta tarvitsee ennen vuoden loppua 136 miljoonaa taalaa lisää rahaa ja pitkällä tähtäyksellä vielä peräti 1,5 miljardia dollaria lisää: https://www.ch-aviation.com/portal/news/81679-south-african-airways-needs-more-than-375mn-cash-injection
  13. Arvaan Pakilantien alikulkulutunneli Tuusulantien kupeessa? Taiteilijana tässä on ollut Marko Saarelainen.
  14. Istanbulista on tulossa harvinaisempi vieras, Turkish Cargo 777-FF2 TC-LJP, vajaan vuoden ikäinen. Kone laskeutuu arviolta klo 1558.
  15. Alikulku kuuluu risteysalueeseen (sitä kysytään!) jossa ruuhka-aikoina on vilkasta. Sen sijaan tätä alikäytävää eivät jalankulkijat juuri käytä koska se on sivussa, nopeammin pääsee suojatietä liikennevaloista huolimatta.
  16. VietJetAir on Reuters-uutistoimiston mukaan tilannut 15 A321XLR:ää. https://www.ch-aviation.com/portal/news/81682-vietjetair-orders-15-a321xlr-report
  17. Kyllä, Hyvinkään rautatieasema. Se on merkittävä syystä, että se on yksi kahdesta jäljellä olevasta toimivasta alkuperäisestä rautatieasemarakennuksesta. Siellä juotiin uuden radan vihkiäiskahvit 31.1.1862 ensimmäisen koejunan saapuessa asemalle. Aseman seinässä on plakaatti että tässä on Suomen ensimmäinen asemaravintola. Helsinki-Hämeenlinnan-radan virallisia avajaisia vietettiin 17.3.1862. Tätä pidetään myös VR:n syntymäpäivänä.
  18. Kiitos! Onko kellään ollut kulkua tästä tunnelista?
  19. Lähes täydellinen vastaus. Jäi puuttumaan tuo lähin merkittävä rakennus? Ja miksi merkittävä? Raimo tietää senkin. Joka tapauksessa, vuoro Raimolle.
  20. Hyvinkää, Aseman puisto. Vuonna 1918 kaatuneiden saksalaisten sotilaiden hauta ja muistomerkki. Merkittävä rakennus on Rautatieasema.
  21. Laitetaan sitten nopea. Rodneyn idean mukaan, mikä on lähin merkittävä rakennus ja mikä on hieman erikoista tässä muistomerkissä?
  22. Seuraava ranskalainen; XL Airways on lopettanut lipunmyynnin johtuen taloudellisista ongelmista. https://www.xl.com/en/actualités
  23. Maailman kauppajärjestö on viime viikolla antanut tiedoksi sekä EU:lle että Yhdysvalloille ratkaisun, joka koskee kiistaan eurooppalaiselle Airbusille myönnetyistä laittomista tuista. Päätös tarkoittaa, että Yhdysvaltain presidentti Donald Trump ilmoittaa melko varmasti pian uusista tariffeista eurooppalaisille tuotteille juustoista Airbus-lentokoneisiin. Virkamieslähteiden mukaan päätös antaa Yhdysvalloille oikeuden kerätä yhteensä 5– 10 miljardin dollarin tariffit Yhdysvaltoihin tuotavista tuotteista. Washington on aiemmin ilmoittanut, että se asettaa tariffit, jos se voittaa tapauksen Genevessä ja on laatinut luettelon EU: n viennistä yhteensä 21 miljardin dollarin arvosta. Airbus-tapauksessa tariffit uhkaavat vaikuttaa vakavasti yritykseen. Suunniteltujen tehtävien luettelo sisältää matkustajalentokoneita. Airbusin osalta tilanne voi olla vielä pahempi, sillä luettelo sisältää myös EU:sta tuotavien lentokoneiden osia. Tämän on tarkoitus häiritä yhtiön toimitus- ja valmistusketjua, joita se tarvitsee Alabamassa olevassa tuotantolaitoksessa A320-mallin loppukokoonpanossa. EU:n virkamiehet ovat varoittaneet Yhdysvaltoja, että tällainen tuhoaa Airbussin Yhdysvaltoihin luomat työpaikat. Päätös merkitsee vuosikymmeniä kestäneen riidan päättymistä siitä, ovatko EU-maat tukeneet laittomasti Airbusia myöntämällä tuettuja lainoja, joita kutsutaan ”käynnistystueksi”. Yhdysvallat teki ensimmäisen valituksen Airbus-tuista Genevessä vuonna 2006. https://www.politico.eu/article/trump-poised-to-hit-eu-with-billions-in-tariffs-after-airbus-win/
  24. Air & Space Magazine on syyskuun numerossaan huomioinut Dreadnoughtin voiton Renossa ja julkaissut hienon artikkelin Sandersin perheestä ja heidän Sea Furyistaan. https://www.airspacemag.com/airspacemag/sea-fury-dynasty-180972950/ Dreadnought (Race #8) rullaamassa lauantaina 14. syyskuuta odotuspaikalle kiitotie 26 viimeistä alkuerää varten. Dreadnought voitti myös tämän erän (Heat 3A) nopeudella 418.77 mph. Jatkuu...
  25. Jussi tiesi paikan. Kupittaan Saven alue on kyseessä. Takana näkyvä piippu on U-sairaalan päädyssä olevan lämpövoimalan korkea piippu. Tässä vielä savipässistä: https://fi.wikipedia.org/wiki/Kupittaan_savirata Jussin toivomuksesta vuoro sellaiselle, joka ei ole pariin viikkoon kuvaa laittanut.
  26. Eilen
  27. Eiköhän vakoilu ole normaalia asetehtaisiin... tuskin ensimmäinen kerta... todennäköisesti vakoilu on jatkuvaa
  28. Kävin vuonna 2012 ensimmäisen kerran seuraamassa Reno Air Racea. Tuolloin kilpailun kohtalo oli vaakalaudalla edellisen vuoden onnettomuuden jälkeen, jossa Jimmy Leewardin P-51 Galloping Ghostin tuhoutuessa kuoli pilotti ja 10 katsojaa. https://en.wikipedia.org/wiki/2011_Reno_Air_Races_crash Seitsemän vuoden aikana on uusi reissu ollut suunnitteilla useasti, mutta toteutui vasta nyt. Seurasin kilpailuja viime viikolla neljän päivän (to-su) ajan, joista kolme valtaosin varikolla. Ehkä suurin muutos näiden vuosien aikana on tapahtunut Unlimited-luokassa, jossa ei ole vuoden 2017 jälkeen ollut todellisia raasereita (Voodoo, Strega, Rare Bear, jne). Voittajan loppukilpailun nopeus on pudonnut 490-480 mph väliltä tämän vuoden 403 mph:iin. Tätä huonommlla nopeudella on viimeksi voitettu vuonna 1976. Unlimited-sarjan osanottajien määrä on myös pudonnut vuoden 2012 19 koneesta tämän vuoden 11 koneeseen. Tämän vuoden kilpailu oli 56. vuotuinen Reno Air Race. Eri luokkien radat löytyvät oheisesta kartasta. Kiitotie 8/26 on kisoissa käytössä normaalitoimintaan ja 14/32 hätätapauksia varten. https://airrace.org/the-course-pits/ Ohessa alkuun Unlimited’in kuvia. Jatkan lisäkuvilla ja muilla sarjoilla kunhan jet lag sallii. Rodney Hawker Sea Fury T Mk. 20 Dreadnought (Race #8) varikolla torstaina ennen alkuerää 2A. Konetta lensi sen omistaja Dennis Sanders. Dreadnought on aiemmin voittanut Unlimitedin neljä kertaa, joista edellinen viime vuonna Joel Swagerin ohjastamana. http://inflight.squarespace.com/featured/2017/1/25/the-sanders-legacy.html Dreadnoughtin vieressä varikolla oli toinen Sandersin perheen omistama Hawker Sea Fury T Mk. 20 (Race #924), joka tunnetaan 924G:nä. Konetta lensi tänä vuonna viime vuoden voittaja Joel Swager. Sandersin kolmas tyypiltään Hawker Mk. II Sea Fury Argonaut (Race #114) oli varikolla Dreadnoughtin toisella puolella. Argonautia lensi Sherman Smoot. Aiemmin hän on lentänyt Yak-11 raceria Czech Mate (Race #86) http://aafo.com/racing/news/98/smoot.htm Kisoihin piti osallistua neljäskin Sea Fury eli Hawker Sea Fury FB II Sawbones (Race #71), jota lentää Curt Brown. Ennen kilpailun alkua sunnuntain harjoituksissa koneen kuomu oli irronnut osuen korkeusvakaajaan, eikä Sawbones päässyt karsintoihin eikä kisaan. Curt Brown on voittanut Renossa suihkukoneluokan viisi kertaa. https://en.wikipedia.org/wiki/Curtis_Brown https://sawbonesair.com Ainoa kilpailukykyinen Mustang Renossa oli Brent Hiseyn omistama ja lentämä North American P-51D Miss America (Race #11). Unlimitedin varikolla Miss America oli melkein ainoa jonka pilttuussa näkyi muutakin aktiviteettia kuin koneen puunausta. https://oklahomamuseumofflying.org/miss-a.htm Jatkuu...
  1. Lataa lisää sisältöä