Sisältö

Syöte päivittyy automaattisesti   

  1. Tänään
  2. Sanomista voi aina olla, mutta asiallista aihetta sellaiseen ei taida olla. Noilla lennoilla mitä ilmeisemmin HiFly on siis operaattori, joka käyttää omaa lentotoimintalupaansa, eli kyse on wet leasesta. Kyse on siis lähinnä siitä, että PIA markkinoi/myy HiFlyn operoimia lentoja omalla lennonnumerollaan, vähän samaan tapaan, kun Finnair markkinoi ja myy Norran operoimia lentoja.
  3. Albumista Kuvia Hangosta (EFHN)

    ProCopter Oy:n Robinson R44 Raven II OH-HPC parkeraattuna Täktomissa tänään 2020-08-06. Taustalla "lennonjohto" eli entinen Hangon Keksin portinvartijan rakennus. https://www.procopter.fi https://pokerrun.fi

    © Jorma Kosonen

  4. Albumista Kuvia Hangosta (EFHN)

    ProCopter Oy:n Robinson R44 Raven II OH-HPC saapui tänään iltapäivällä Hankoon. Kopteri tulee lennättämään yleisöä Poker Run 2020 tapahtumassa Hangon Itäsatamassa viikonlopun aikana. Kuvassa kone ja lentäjä jäähdyttelevät laskun jälkeen. Lentäjä on juuri käynnistänyt Robbarin ilmastoinnin. https://www.procopter.fi https://pokerrun.fi

    © Jorma Kosonen

  5. PIA aikoo nyt kiertää EASA:n kieltoa lentää Eurooppaan siten, että yhtiö on vuokrannut portugalilaiselta Hi Fly:lta miehistöt ja Airbus A330neon, joka lentää Manchesteriin, Birminghamiin ja Heathrowille ja sieltä Pakistaniin käyttäen PIA:n lennonnumeroita, radiokutsua ja slotteja. Tämä kaikki tapahtuu "yleisön pyynnöstä". Onkohan EASA:lla jotain sanomista asiaan? https://airwaysmag.com/airlines/pakistan-international-airlines-to-partially-resume-uk-flights/
  6. Muistutettakoon aiemmasta vinkistä, jossa kerrottiin oikealla olevan rakennuksen olevan kirkko. Pitäisi olla paikannettavissa jo näillä tiedoilla.
  7. Neuvottelut lentäjien kanssa ovat ohitse, ja lentäjät saavat olla tyytyväisiä lopputulokseen, jossa vain 270 lentäjää erotetaan eikä "erotetaan kaikki ja palkataan uudelleen huonommilla ehdoilla"-menetelmää oteta käyttöön. Palkkoja kuitenkin lasketaan 20 %, mikä vähitellen pienenee 8 %:iin ja ehkä jopa nollaan joskus tulevaisuudessa.. Lentäjien liiton BALPAn pääsihteerin mukaan on kuitenkin "katkera pettymys", että erottamisia ylipäänsä tapahtuu. Kuinkahan hyvin kyseinen henkilö on yhtiön tilanteen tasalla? https://www.travelmole.com/news_feature.php?news_id=2043753&c=setreg&region=2
  8. Eiköhän se painepuku ollut päällä....Tavallaan kerrospukeutumista. Kuussa oli vähän lisäkamppeita kuin lähdössä ja paluussa. A7L oli tuo puvun tyyppi. Tässä jotain. https://www.asme.org/wwwasmeorg/media/resourcefiles/aboutasme/who we are/engineering history/landmarks/apollobr.pdf
  9. Luin aikoinani jostain lähteistä, että Apollo 7:n jälkeen ei vaadittu enää painepukuja laskeutumisen yhteydessä. En löydä tarkkaa tietoa ja olen varmaan väärässä. Kun katsoo vanhoja videoita niin Astronautit kömpivät ulos kapselista haalareissa. Olisiko ollut pienessä tilassa vaihtaa kuupuku nopeasti pois? Kaikki on mahdollista. Joku asiantuntija varmaan kertoo
  10. Egyptissä lähellä Hurghadaa kääntyi tänään Apollo Fox-ultrakevyt katolleen kiitotielle. Molempien lentäjien kerrotaan menehtyneen. El Gounassa on asfaltoidun kiitotien pituus 1600 metriä, joten kiitotien pituudesta ei haveri varmaankaan ollut kiinni. Kuvassa kone on katollaan kiitotien sivussa, mutta vaikea sanoa päätyikö kone sinne itse vai siirrettiinkö kone kiitotieltä syrjään ennen valokuvan ottamista. Apollo Fox-ultria on Suomessakin kolme tai neljä. EDIT: Uutista on editoitu jonkin verran ja kuva vaihdettu toiseen, mutta mitään kummempaa ei ole muutettu. Koneen omistaja on kuulemma Airman Sky Sports, mutta sillä nimellä ei löydy nettisivuja eikä Facebooksivuja, Ehkei asialla ole Egyptissä niin suurta väliäkään. http://english.ahram.org.eg/NewsContent/1/64/376072/-.aspx
  11. Kuvassa on tietääkseni ihan tavallinen asuinrakennus. Erilainen rajaus helpottanee.
  12. Arvaan jotain haarukoideksi paikkaa. Turussa on Vähäheikkiläntiellä kuvan mukaisia sairaalarakennuksia. Kaskenlinnan sairaala?
  13. Venäjällä on Aeroflot-konsernille, johon kuuluvat Aeroflot, Rossiya ja Pobeda, annettu strategia, jolla Rossijan roolia Venäjän sisäisten lentoyhteyksien toteuttajana vahvistetaan. Epäsuorana tavoitteena on lisäksi luoda markkinoita venäläisvalmisteisille lentokoneille, Suhoi Superjet 100 ja Irkut MS-21 (МС-21). Tällä hetkellä Rossiyalla on käytössään 62 kappaletta länsivalmisteisia matkustajakoneita. Suunnitelman mukaan vuoteen 2028 mennessä Rossiya hankkisi jopa 250 lentokonetta, joista 235 olisi venäläisiä lentokoneita, mukaan lukien 150 Superjet 100s ja 85 MS-21. Länsikoneista ainoastaan Boeing 777 -kalusto säilytettäisiin, ja niistä osa siirrettäisiin Aeroflotilta Rossiyalle, lähinnä hoitamaan Venäjän itäisimmistä osista liikennettä maan länsiosiin. Tavoite on kunnianhimoinen, mutta jää nähtäväksi miten Venäjä kykenee tuottamaan tuollaisen määrän koneita 8-vuoden kuluessa. Etenkin MS-21:n osalta toimituskyvyssä on epävarmuuksia, sillä kone on vielä varsin keskeneräinen ja sen toimituksissa on ollut viiveitä. Lisäksi Aeroflot-konsernin merkittävä osakkeenomistaja vaatii käyttämään koneissa venäläisvalmisteisia UEC:n Aviadvigatel PD-14 -moottoreita, joiden osalta ensilentoa MS-21 - koneella odotetaan kuluvan vuoden aikana. Eli Rossiyan "uudistus" näyttää hyvin samankaltaiselle, kuin aiemmin kerrottu Red Wings-yhtiön hienovarainen valtiollinen "ohjaus" http://www.rusaviainsider.com/rossiya-airlines-from-62-western-built-aircraft-to-235-russian-made-jets-in-eight-years/ -- LCC Pobeda puolestaan vastaanottaa lähinnä olemassa olevia Boeing 737 - koneita sekä Aeroflotilta että Pobedalta. Vuoteen 2028 mennessä Pobeda aikoo kasvattaa A321Neo laivastonsa peräti 113 koneeseen. http://www.rusaviainsider.com/russias-lcc-pobeda-develops-new-fleet-plan-focused-around-a321neo/ --- Emo-Aeroflot aikoo luopua nykyisestä kalustokirjostaan, ja vuonna 2028 yhtiön pääkaluston tulisi olla kauttaaltaan Aribus -merkkistä, valtaosiltaan tyyppiä Airbus A350: http://www.rusaviainsider.com/aeroflot-airline-to-reinvent-its-fleet-with-airbus-new-generation-aircraft-only/
  14. Isäni kehotti minua säästämään kaikki asiaan liittyvät paperit, samoin hän oli itse tehnyt. Tästä johtuen ei Ilmavoimamuseolla ollut kanttia toistaa Navyn valheita sivuillaan. Kunnioituksesta veteraaneja ja konetta kohtaan emme vaatineet sivuille lausetta: korvaukset etsintäryhmän työstä Yhdysvaltain merivoimat maksoi rikollisille.
  15. Ei olla Helsingissä, Suomassa toki. Oikeanpuoleinen rakennus kuvassa on kirkko.
  16. Suomen tiedustelulta ei Petroskoikaan ollut aivan ulottumattomissa. Päämaja. Tiedusteluosasto, 2.11.1939.
  17. Lufthansan madonluvut Q2: Lentojen lukumäärä laski huhti-kesäkuussa 94 prosenttia ja matkustajamäärä laski 96 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Myynti laski 80% 1,9 miljardiin euroon vuoden takaisesta 9,6 miljardista. Tappiota yhtiö teki 1,7 miljardia euroa huolimatta kustannusten leikkauksesta. Yhtiö ei usko matkustuksen palaavan ennalleen ennen vuotta 2024. Aiemmin ilmoittamansa mukaan yhtiö aikoo leikata johtajistosta 20% ja 1000 hallinnollista tehtävää. Vuoden takaiseen nähden tähän mennessä on karsittu 8300 työpaikkaa ja tavoitteena on peräti 22000 vakanssin leikkaus. https://www.marketscreener.com/DEUTSCHE-LUFTHANSA-AG-436827/news/Deutsche-Lufthansa-Lufthansa-sees-air-travel-in-the-doldrums-until-at-least-2024-31066844/
  18. Lufthansa konsernin tulos toisella neljänneksellä 1,7 miljardia euroa tappiollinen. Nyt on jo 8800 työpaikkaa vähennetty. Odottavat lentoliikenteen palautuvan koronaa edeltävälle tasolle aikaisintaan 2024. https://investor-relations.lufthansagroup.com/en/news/financial-news/investor-relations-financial-news/date/2020/08/06/consequences-of-corona-pandemic-have-a-considerable-impact-on-lufthansa-result.html
  19. Nyt puhutaan pikkurahoista, mutta rikkomukset Boeingin itsensä vastuulle siirretyissä sertifioinnin osissa ei luottamusta varsinaisesti kohota. https://www.flightglobal.com/safety/faa-fines-boeing-125m-for-oda-violations/139645.article?referrer=RSS
  20. Ei auta kun arvata: Helsinki ja Kuninkaantammi?
  21. Eilen
  22. Olin jo nukkumaan menossa mutta yövuoron työllistämiseksi tarvitaan uusi arvoitus:
  23. Tero osui heti oikeaan, vuoro hänelle.
  24. Suora linkki FAA tiedotteeseen: https://www.faa.gov/news/media/attachments/737-MAX-RTS-Preliminary-Summary-v-1.pdf
  25. South African Airwaysin pelastaminen ei etene, koska valtion taivuttelusta huolimatta kaupalliset pankit eivät suostu myöntämään yhtiölle sen tarvitsemaa 307 miljoonan dollarin lainaa. Yhtiö on selvitystilassa eikä sitä siis voi antaa takaisin yhtiön aikaisemman johdon huostaan. Jatkosta ei ole tietoa. https://www.bnnbloomberg.ca/south-african-airways-rescue-stalls-as-banks-hang-back-on-funds-1.1475845
  26. Tuosta Junkers K30:n pommikuormasta. SIHL:n artikkelin mukaan koneen esite lupaa 1000 kg:n, jopa 1500 kg:n pommikuormaa. Paljonkohan tässä vesikoneen kuvassa on koneeseen pommeja kuormattu? Jari
  27. Lainaus ilmailumuseot.fi sivulta: F3 oli melko täydellisenä esillä Helsingin Messuhallissa vuonna 1938. Vain runko on jäljellä eikä sen verhous ole alkuperäinen, vaan tehty vuoden 1938 näyttelyä varten.
  1. Lataa lisää sisältöä