Sisältö

Syöte päivittyy automaattisesti   

  1. Viimeisin tunti
  2. Todellakin mielenkiintoinen kuva. Jatkosodan aikana jäljellä olleet Gamecock´it viimeisine lentoineen olivat GA-38 (6.8.41), GA-46 (22.7.44), GA-50 (21.10.42) ja GA-55 (8.8.41). Voihan kuvan kone olla jo opetuskäytössä mutta ei mekaanikkojen opinahjoissa Santahaminassa, Utissa eikä Kauhavalla.
  3. Karhumäen valtaajat joulukuussa 41 JR 25 ja JR 26.
  4. Osmo, kartta jäi puuttumaan! No nyt tuli samaan aikaan kun rupesin kirjoittamaan...
  5. Ohessa se lupaamani kartta
  6. Emirates ilmoittaa, että yhtiön tilaamien 777X-koneiden toimitus siirtyy eteenpäin vuodelle 2023. https://onemileatatime.com/emirates-777x/
  7. Raimo, olipa mielenkiintoinen tieto ! Tämä vaatii lisätutkintaa kunhan löydämme maastosta Repnikovin Hurrikaanin sekä samalla tietysti Tommisen Moranen, mikä 1990-luvun tietojeni perusteella jätettiin suohon. Ohessa kartta neuvostolentäjien puolelta eli heidän mukaansa taistelua käytiin kahdessa ruudussa ja tuo 96-62 osuu aika lailla hyvin suomalaistietoihin. Lopputaistelu toisessa ruudussa lähempänä Krivin asemaa aika lailla siinä missä nyt kulkee Pietari-Murmanskin päätie. Osaako kukaan sanoa mikä maavoimien joukko-osasto toimi 4.12.41 tuon ruudun 96-62 alueella ?
  8. Gloster Gamecock itärintamatunnuksin, joiden aikaan niitä taisi olla jäljellä kolme tai neljä. Yrittänyt sijoitella Santahaminaan vaikkapa Mekaanikkokoulun opetusvälineeksi. Koulu lähti käsittääkseni sieltä evakkoon 19. kesäkuuta 1941 ja sijaitsi keskemmällä saarta. Joku varmaankin tunnistaa paikan, kenties kuva on jossakin julkaistukin.
  9. Tämä kone on varmaan helppo tunnistaa ? Rajan takana Vienan korvessa. Kuvattu 6 v sitten.
  10. Tapiolan kulttuurikeskus?
  11. Tänään
  12. Onpa upea freeware-kenttä tämä Gatwick. Piti tehdä oikein testilento.
  13. CVR on löydetty, mutta ikävä kyllä muistiyksikkö puuttuu ja sitä etsitään. On Jan 15th 2021 the Indonesian Navy reported that the pinger of the CVR was found and recovered, however, the CVR's memory unit is still missing. The search for the memory unit is still ongoing. (Avherald)
  14. Lisätään vinkkejä, kun ei arvauksiakaan tule. Rakennuksella on kaksi (tai kolme, näkökulmasta riippuen) käyttötarkoitusta nykyisin. Kaksi kolmesta ovat olleet alusta asti, viimeisin tuli muutamia vuosia sitten, se on tosin sitten näkökulmakysymys onko tuo tarkoitus uusi/eri. Oli myös lajissaan ensimmäinen yhdestä noista kolmesta.
  15. Albumista Helikopteri Kaarinassa

    Pieni helikopteri kierteli tänään 15.1.2021 kello 9.45 Kaarinassa varsin matalalla. Tarkasteli ilmeisesti voimalinjoja.
  16. Ranskalaisia Moranen osanumeroita saksankielisessä asiakirjassa. Nämä osat tulivat helmikuussa 1943 saksalaisen miehittäjän sotasaalisvarikolta Ranskan Metz´istä. Tiukasti aiheeseen leikkaamallani alimmaisella rivillä sanotaan numerosta 37036 X E (jos olen oikein ymmärtänyt) että kyseessä on korkeusperäsin kokonaisena ts. täydellisenä. Osmon kuvaama lätkä taitaa olla yksi osa tuota peräsinkokonaisuutta numerolla 37036 G. Minuakin kiinnostaa tuo punainen alumiinikappale jossa numerot 6x606 (onko D-kirjain ensimmäisenä?). Pystytkö Osmo sanomaan, mihin osanen liittyy? On harmillista kun siinä on vekki juuri numerosarjan välissä. Arkistokokemukseni mukaan mielestäni VL ei stanssannut koneyksilöiden numeroita osiin, vaan ne ovat VL:n osille valmistamien piirustusten numeroita joita sitten lyötiin myös itse osiin, ei kaikkiin. Toki koneisiin merkattiin pieniä tunnuksia eri paikkoihin, mutta ne tehtiin mielestäni vain maalaamalla ja kokonaisena, esim. ´MS-606´. Lisäys. Jos te kerran olet(te) käyneet Uunitsajärven eteläpuolella, niin kyllä se varmasti on juurikin MS-606. Lentokonekirjaan on merkattu vielä tarkemmin putoamispaikaksi "Lähellä Käppäselkää". Tutkintapöytäkirjassa on partiokaverin vänr O. Walleniuksen lausunto, ettei nähnyt hänen putoavan. Tutkijalautakunta: "Laitisen kohtalo on tuntematon". "Kone vihollisen puolella".
  17. Nigerialainen tuomioistuin on määrännyt Emiratesin maksamaan 1,63 miljoonaa dollaria korvausta nigerialaiselle liikemiehelle, jonka matkalaukut katosivat 12 vuotta sitten matkalla Lagosista Kiinaan. Liikemies Orji Prince Ikem väittää, että matkalaukuissa oli hänen omia rahojaan 700000 dollarin verran ja 930000 dollaria toisen liikemiehen rahoja, jotka hän oli saanut kuljetettavakseen. Emirates väitti, että Lagosin kentällä matkalaukkujen käsittelystä vastaa Nigerian Aviation Handling Company, ja on valittanut päätöksestä eteenpäin. Jutusta ei ilmene, miten liikemies on todistanut rahojen olleen laukuissa, vai onko kyseessä vain väite, jota ei voida näyttää toteen. https://luxurylaunches.com/travel/a-nigerian-court-has-ordered-emirates-to-pay-a-staggering-1-63-million-to-a-single-passenger-for-loosing-his-luggage-12-years-ago.php
  18. Hei! Kuvassa on potkurikuvun (spinneri) jäännöksiä? Punainen potkurikupu oli laivue 28 kakkoslentueen tunnus. MS-606 oli kakkoslentueen kone melkein koko sodan ajan. Kesäkuun alkupuolella -44 siirrettiin ykköslentueelle kuten kaikki Moranet, mutta ei välttämättä maalattu uudestaan. Mitä muita ehodkkaita on ja voiko tämän tunnusvärin perusteella tehdä erotteludiagnoosia? t. Kari
  19. Avataan kuva sitten kokonaan, arvauksetkin tuntuu olevan vähissä. Paikasta on runsaasti kuvia, tosin ei tuosta kuvakulmasta. Ei Helsingissä, PKS kuitenkin.
  20. Ollaanko Helsingissä?
  21. Tieto niiltä henkilöiltä, jotka purkivat ja veivät pois koneen moottorin. Moottoria kaupattiin myöhemmin muistaakseni Pihkovasta käsin, uudempaa kohtaloa en tiedä. Tämän Moranen tarina on jo aika vanhaa perua, muutamat kohteet ovat todella vaikeita löytää esim. MS-314 Jaakkola ja BW-358 Myllymäki, vaikka molemmista paikoista on olemassa melko selkeät vihjeet. Mutta etsinnät jatkuvat....
  22. Mistä lähteestä on tämä kiinnostava tieto, että kone löytyi ohjaamo tyhjänä?
  23. Suomessa olemme. Ennen kuvan avaamista kerron että tuossa taustan rakennuksessa taitaa olla näinä aikoina aika hiljaista.
  24. Suomessa?
  25. Eilen
  26. MS Star juuri ennen Talinnaan lähtöä tänään. Kipakka pakkanen sai sulan meren höyryämään.
  27. Selvittelen parhaillaan operaatio Hokkia ja huomasin pitkän keskustelun aiheesta FK-109:n kohtalo. Kuvassa muutaman vuoden takainen kuva koneesta Säämäjärven lähellä.
  28. Kyllä vaan, Hyvösen kirjassa on aika hyvät perustiedot. Karille tiedoksi; alustavasti on sovittu rajan takana, että tämän Moranen romut voisi viedä Venäjältä. Toisaalta muitakin Moraneita, luultavasti parempikuntoisia on, ensin tulee mieleeni Nurmisen MS-311 lähellä Tiiksjärveä. Sukelsi siististi pehmeään suohon, mutta kärsi myöhemmin vaurioita, kun paikallinen metsänhakkuuprikaati yritti vetää ylös pyrstöstä traktorilla. Eihän se pitänyt. Pääosa koneesta on tallessa suossa.
  1. Lataa lisää sisältöä