Sisältö

Syöte päivittyy automaattisesti   

  1. Viimeisin tunti
  2. Vielä yksi dokumentti Le R 4:n sotapäiväkirjan liitteistä. Tässä on kerrottu pommikoneiden tulo- ja menoreitit paikkatietoineen. Eri asia tietenkin on kuinka reittiä on tositilanteessa lennetty kovan ilmatorjunnan vuoksi. Sen verran on läpikäymissäni ilmavoimien asiakirjoissa mainintoja omista jalkaväen ym. joukoista, että niitä oli mm. Kivennavan itäpuolella pommitushetkellä. Eli tulen tässä siihen, että koneen putoaminen on melko varmasti nähty omien joukkojen toimesta ja se on voitu kirjata jonkin osaston sotapäiväkirjaan. Koska en ole tarkemmin perehtynyt maajoukkojen toimintaan tuolla alueella tuolloin varsin sekavana ajanjaksona, niin jätän sen puolen jonkun paremmin tietävän pengottavaksi. Jos vaan intoa löytyy! (; Jukka
  3. Kohde on tunnettu ja se on ollut mediassa esillä kovinkin useasti lähiaikoina. Täällä negatiivinenkin on positiivista, mikä ei tosin tule paikan vakikäyttäjien mieleen ihan ensimmäiseksi 🤔.
  4. Tänään
  5. Gunin puheenvuoro tilanteesta oli todella osuva: on rakennettava lisää konesuojia ennen kuin koneita voidaan siirtää. Pitkä aikalisä siis tarpeen.
  6. Tänään on kulunut 65 vuotta Porkkalan palautuksesta. YLE:n Elävän arkiston neliminuuttisessa dokumentissa Porkkalan palautuksesta käydään ensin Kirkkonummen keskustassa ja sitten Friggesbyn lentokentällä, jonne oli jo lentänyt Rajavartioston Beaver https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/01/22/puna-armeija-purki-sotilastukikohtansa-ja-palautti-porkkalan-yllattaen
  7. Hyvä setti
  8. Jatketaan löytynee nopsaan arvuutuksella.
  9. Trumpin kannattaja poistettiin Deltan Washington D.C.:stä lähtevältä lennolta, koska hän aiheutti häiriötä koneessa huutamalla jatkuvasti "Trump 2020!". Poliisimies, joka seurasi tapahtumaa terminaalissa, katseli instagram-videoitaan ja huomasi videolta, että tämä sama mies on yksi Capitol-rakennukseen tunkeutuneista häiriköistä. Poliisi ilmoitti miehen paikalla olleille Capitolin poliisin konstaapeleille, jotka ottivat miehen huostaansa Nyt odottaa syyte laittomasta Capitoliin tunkeutumisesta ja vahingonteosta, jne. Ei olisi kannattanut huutaa ääneen Trumpin nimeä.... https://us.cnn.com/2021/01/25/politics/capitol-hill-rioter-kicked-off-plane-trnd/index.html
  10. Olisin odottanut Topilta myös sillan nimeä mutta hyväksytään. Kyseessä on Aurinkolahden ja Uutelan yhdistävä Urheilukalastajan silta. Aiemmin kysytyn kahvila Kampelan terassia näkyy hiukan kuvan oikeassa laidassa. Topi jatkaa.
  11. EASA aikoo ottaa itsenäisemmän roolin lentokoneiden sertifioinneissa suhteessa aikaisempaan menettelyyn, jossa muiden maiden ilmailuviranomisten, mm. FAA:n, hyväksynnät kelpasivat käytännössä sellaisinaan. https://www.ainonline.com/aviation-news/air-transport/2021-01-25/easa-strengthen-safety-reviews-us-certified-aircraft
  12. Malmin tyhjennys etenee , mutta hitaasti. Perjantaina on kuitenkin pyydetty lisäaikaa keliin yms. vedoten. Lisäaikaa voi saada maksimissaan 4 kk, vouti pohtii asiaa . Joku vastaus tähän saadaan tällä viikolla. Veikkaan takarajaksi vappua ? HBL seuraa asiaa aktiivisesti, muualla onkin hiljaista. Tässä linkki: https://www.hbl.fi/artikel/malms-flygplats-har-ansokt-om-uppskov-just-nu-gar-det-inte-att-flyga-nagonstans/ Jorma ps. eikö ilmailuyhteisö voisi jo auttaa Malmin väkeä ? Löytyisikö evakoille koteja ja siirtoapua ? Talkoita ? Kaikki 50 konetta eivät edes ole ps.ps. myös YLE oli herännyt https://yle.fi/uutiset/3-11754802
  13. Ja tuo rosterikaide vielä tarkentaa paikan Helsingin Vuosaareen, Uutelan kanavan reunalle? Tai ainakin sieltä löytyy vastaavaa disainia ja Tero on todistetusti notkunut alueen rantakuppilassa.
  14. Nuo käkkyräiset männynrungot toki rajaavat kohteen rantakaistaleelle.Veikataan nyt aluksi vain sijaintia :Rauman ja Helsingin välimaastossa?
  15. Laajennetaan hiukan kuvakulmaa.
  16. Lentorykmentti 4:n Esikunnan sotapäiväkirjaliitteissä mainitaan, että ”1 kone kateissa Tammiselän paikkeilla nähtiin suuri leimahdus klo 23.25 joka jäi palamaan.” Lisäksi Lentorykmentti 4:n Operatiivisen toimiston sotapäiväkirjassa (alin liite) on maininta BL-202:sta. edit: Pommituslentolaivue 48-kirjassa (Matti Hämäläinen) on sivulla 221 seuraavasti: ”Laukkasen poistuttua muodostelmasta neljä jäljelle jäänyttä konetta jatkoivat matkaa kohteelle. Yksi koneista oli BL-202, jossa ohjaajana oli vänrikki Volmar Koskinen, tähystäjänä luutnantti Timo Suhonen ja sähköttäjä-kk-ampujana alikersantti Boris Sjölund. Kone ei koskaan palannut Onttolaan, eikä sen kohtalosta saatu muuta tietoa kuin että paluulennon alettua toisesta Blenheimistä nähtiin it-ammuksen räjähtävän voimakkaasti koneen oikean siiven alla, jolloin BL-202 oli kallistunut voimakkaasti vasemmalle häviten pian näkyvistä.” Jukka
  17. Yllä olevissa papereissa on kerrottu BL-202:n pommitusoperaatioon osallistumisesta ja kohtalosta. Sen sijaan BL-202 on jäänyt pois Pommituslentolaivue 48:n päälentopäiväkirjasta kun muut 12.6. pommitusoperaatioon osallistuneet konekunnat on sinne viety. Myöskään Lentorykmentti 4:n - tuolloin tuoreessa - historiakirjoituksessa ei tätä konetappiota ole mainittu. BL-202:n konekohtaisissa asiakirjoissa on kyllä reilusti tallella tunnistamista helpottavia numerotietoja koneen osista ja varusteista. BL-202:n viimeinen lentosivu:
  18. Eilen
  19. Tämä Indiafoxtechnon valmistama lisäosa Aermacchi MB-339 on kyllä ehdottomasti kaikille vahva suositus, ohjaamo on viimesen päälle viimeistely ja visuaalisestikin kaunis kone lentää. Koneeseen on myös saatavilla Ilmavoimia matkiva Hawki väritys Lähetään pienelle retkelle Rovaniemeltä, ensi pysäyksenä Kauhava, josta matka jatkuu pienen välitankin jälkeen kohti Pirkkalaa. Nousussa EFRO:lta Kuin myös Aurinkoa kohti suunnistaen Pohjanmaalle Kuukin saatiin näkyviin peräpeiliin Tässä ollaankin jo sorvaamassa Kauhavan finaaliin, vähitellen rupeaa jo hämärtymään Kauhavalta tankin jälkeen jo uutta legia kohden On tämä komea peli, tästä kuvakulmasta alkaa näyttämään konekin jo vähän Hawkilta Lähestytään vähitellen Tammerforssia Loppuosalla 06 , hieman vielä taivaanranta tuo valoisuutta pilvettömään taivaaseen Ja parkkiin päästiin turvallisesti lennoston puolelle, sammutusta vaille valmis Kiitos kun katsoit!
  20. Yövuorolle avuksi "yllättävä" tieto: ollaan Suomessa.
  21. Täytyi palata P3Dv4:n pariin, kun halusin pitkästä aikaa lentää vanhalla kunnon Junkers52:lla. Lensin Berlinin Tempelhofin kentältä Malmille vähän niin kuin 1930 luvun malliin. Lentoaika oli 4,5 tuntia ja välilasku tankkausta varten Kuressaaressa Saarenmaalla. Täytyy sanoa että maisemat tuntuivat melko kaavamaisilta verrattuna tähän uuteen MSFS2020-simuun., vaikka käytössä oli säädöt lähellä tappia. Toivottavasti saadaan uuteenkin simuun tällaisia vanhoja konemalleja.
  22. Testasin lähinnä mitä filmiskanneri tekee uusimmalla ohjelmistoversiolla. Nämä kaksi kuvaa otin Kodak Ektacrome diafilmille yli 40 vuotta sitten.
  23. Ilmavoimien Esikunnan sotapäiväkirjasta kaksi peräkkäistä sivua. Ja viimeisenä laivueen omasta spk:sta kouriintuntuva toteama ”BL-202 ei palannut lennolta”. Jukka
  24. Jaettu voitto, ts. vihollista on ampunut useampi lentäjä. Nuo ovat varsin yleisiä ja neljäsosavoittojakin näkee tilastoissa.
  25. Tuossa iltasanomien jutussa ihmetyttää tämä, " Toisessa maailmansodassa taistelulentäjänä toiminut ja 11,5 ilmavoittoa saavuttanut ", miten tulee tuo puolikas voitto ?
  26. Katso Yle Areenassa: http://areena.yle.fi/1-50504603 Hyvä historia dokkari Ylellä. Yeager saa aika kovaa kritiikkiä.
  27. Digitaaliarkistosta löytyi tämän verran tietoa ko. tehtävästä.
  28. Kuvasin nämä kauan sitten. Kamera oli Edixa Reflex. Objektiivi Edixa 50 mm f/2.8. Käsivalotusmittari.
  1. Lataa lisää sisältöä