Sisältö

Syöte päivittyy automaattisesti   

  1. Eilen
  2. Ei Putin mitään myöhästymisiä aiheuttanut, siellä se tuli samassa jonossa muiden kanssa laskuun 15:lle. Myöhästymiset johtuu/johtui ensisijaisesti kiitotieremontista. Iltapäivän tuloruuhka, mikä otetaan normaalisti laskuun rinnakkaisille kiitoteille, venyy nyt pitemmälle iltapäivään. Hieman myöhemmin alkaa lähtöruuhka, ja jos sinne yhdelle kiitotielle on vielä siinä vaiheessa laskeutuvia, niin se aiheuttaa viivästyksiä entisestään. Keskiviikkoiltapäivänä TMA:lla päivystäneet ukkospilvet lisäsivät myös oman mausteensa soppaan.
  3. Albumista Kuvia Vaasasta (EFVA)

    Jälleen samoilla apajilla Sebastianin kanssa ilta-Atikkaa ikuistamassa.

    © Mikko Luoto

  4. Tulevan Keihäs-TV-sarjan puffit jatkuvat. Ilta-Sanomat 22.8.2019 sivu 19: Juttua Keihäsestä, Keihäsmatkoista ja Spearairista. Kuvat molemmista koneista, Kalevi Spearairin DC8-pienoismallin kanssa, Härmän Jätkän tekstin grafiikkatyyli ja kuva Spearairin tulitikkuaskista. Kerrotaan Henrik Niinivuosta (-2000), joka suunnitteli Keihäsmatkojen ja Spearairin logoja ja visuaalista ulkoasua. Artikkelin mukaan DC8-koneiden väritys ja ulkoasu oli Niinivuon käsialaa. Mahdollisesti myös tyylitellyt tekstit "Härmän Jätkä" ja "Härmän Mimmi".
  5. Phu Quoc International Airport, VVPQ? Rod
  6. Noita samanlaisia matkustajasiltoja on joka puolella Vietnamia. Arvataan vielä Buon Ma Thuot airport
  7. Yökyöpeleille lisävinkkinä kuva finaalista.
  8. Tuntuu oudolta, jos se on näin ehdotonta, kun onnettomuudessa ollut kone kuitenkin voidaan korjata! Jos tuo olisi TU154, se varmaan korjattaisiin paikan päällä ja lennettäisiin talvella pois
  9. Venäjän presidentti Vladimir Putinin eilinen (21.8.2019) vierailu Helsingissä ei häirinnyt normaalia lentoliikennettä, kertoo Finavian apulaisjohtaja Heini Noronen-Juhola. Putin saapui valtiovierailulleen eilen kaksi tuntia myöhässä. Noronen-Juholan mukaan Putinin myöhästyminen ei aiheuttanut ongelmia lentokentällä, vaikka kello neljän aikaan Helsinki-Vantaalla on tavallisesti ruuhka-aika. Alun perin Putinin piti saapua kello kahden jälkeen. Putinin yksityislentokone lähti takaisin Venäjälle illalla yhdentoista aikaan. Noronen-Juholan mukaan paluulennolla ei ollut vaikutusta muihin lentoihin. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/putinin-myohastyminen-ei-sotkenut-lentoliikennetta-helsinki-vantaalla/7520066#gs.y4zqhu * * * Kommentti: Odotin itse Ivalossa AY639 Helsingistä Ivalon ja Kittilän kautta Helsinkiin. Koneen aikataulun mukainen lähtöaika Helsinki-Vantaalta oli kello 16:25. Kone lähti kello 16:52 ja saapui Ivaloon 17:55 -> 18:46. Syyksi kerrottiin valtiovierailun aiheuttama liikennetilanne Helsinki-Vantaalla. Katsoessani Helsinki-Vantaalla illalla saapuvien lentojen tuloaikoja, niin useampia myöhästymisiä oli havaittavissa ja kaikkia tuntui yhdistävän iltapäivällä lähtö Helsinki-Vantaalta. Uskoisinko nyt Finavian edustajaa vai Finnairin ohjaamojoukkuetta ja omaa kokemustani sekä Flightradarin näkymään useista seisovista koneista odottamassa pääsyään kello 16:30 aikoihin kiitotielle 22R..?
  10. Jaa, kappas. Pitäisi seurata näköjään tarkempaan...
  11. Tumi, sitä on jo veikattu. Ei ole myöskään Can Tho.
  12. Can Tho International Airport?
  13. Tan Son Nhatin kansainvälinen lentoasema
  14. Ei ole tämäkään.
  15. Cam Ranh International Airport?
  16. Albumista Kuvia Vaasasta (EFVA)

    Päivän peruskauraa finskin ATR:än muodossa ihan kivassa iltavalossa.

    © Sebastian Sainio

  17. Romutettavien koneiden osat voidaan ottaa uudelleen käyttöön, mutta onnettomuudessa olleiden koneiden osien uudelleen käyttö on käytännössä mahdotonta.
  18. Tuossa lentopäiväkirjassa eräs yksityiskohta pisti silmään. Lahti – Kuusankoski legi OH-AUD Austerilla 31.3.1963 on päättynyt maastolaskuun Kuusankoskelle. Ilmeisesti Auster on tuolloin ollut suksilla. Seuraava lento 7.4. onkin Lahti – Lahti. Eli joskus myöhemmin tapahtunut paluu Kuusankoski – Lahti on joko jäänyt kirjaamatta tai Austerin paluu on tapahtunut ”muilla kyytilöillä”.
  19. Selkeästi ollaan oikeassa maassa, Vietnamissa. Oikeaa kenttää ei ole vielä arvattu. Vinkkinä, että tämä lentoni lähti Jarin arvaamalta Da Nangin kentältä.
  20. Olet varmasti oikeassa. Ehkä jotain osia voidaan silti kierrättää? Katsoin taannoin ohjelmaa, jossa romutettiin vanhaa 747 konetta. Kun etulaskuteline oli saatu tuskin purettua maahan osina, niin joku oli jo ostanut sen erittäin kovaan hintaan uusiokäyttöön. Ja hinta oli yli 100000 dollaria... Se pelkkä etuteline.
  21. Viranomaisilla on näihin asioihin sanomista. Yleisesti ottaen, onnettomuudessa olleiden osien/laitteiden uusiokäyttö ei ole hyväksyttävää. Niitä voi yrittää sertifioida uudelleen, mutta historiaan on kirjattava kaikki olennaiset tapahtumat. Varsinkin avioniikkalaitteisiin saattaa helposti jäädä piileviä ongelmia, joiden paljastuminen staattisissa maatesteissä on vähiintäinkin kyseenalaista.
  22. Teron arvaamasta Hanoi Noi, tuli mieleen heti tämä : https://www.youtube.com/watch?v=JYDtd2gOfzY
  23. Paljon kiitoksia! Tiedä vaikka Pennola olisi kuvassa, mutta ei voi sanoa varmaksi, koska Vesiksellä käyntini tarkasta ajankohdasta ei ole jäänyt merkintää. Kuitenkin se oli kesällä 1966.
  24. Albumista Kuvia Tampere-Pirkkalasta (EFTP)

    © Sebastian Viinikainen

  1. Lataa lisää sisältöä