Sisältö

Syöte päivittyy automaattisesti   

  1. Viimeisin tunti
  2. Mikä oli tämän paikallisen valvojan rekisteri. NH-2xx??
  3. Tänään
  4. Käärmetalon parvekkeita Käpylässä.
  5. HN:n suunnistusjärjestelmien yksityiskohtia tuskin voi käsitellä tällä palstalla. Ei se nyt mikään TomTom ole. Eikä edes samanlainen kuin siviilikoneissa. Tuo SA ( Selected availabilty ) on jo poistettu, mutta muita kikkoja, joita siviilivehkeissä ei ole, toki on. Ja varmaan muitakin värkkejä. Tässä kuitenkin jotain analyysiä itse GPS järjestelmästä, avaimista jne. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Error_analysis_for_the_Global_Positioning_System#Selective_availability Eräs konsti parantaa GPS:n tarkkuutta on DGPS. Se on merenkulkijoiden käytössä edelleen. Siellä korjaussignaalia jaetaan LF alueella. Tässä hiukan. Aikoinaan YLEssä lanseerasimme tuon FOKUS-palvelun, RDS systeemillä jaettiin korjaussignaali. https://fi.m.wikipedia.org/wiki/GPS Edelleen olen sitä mieltä, että perinteinen kartanlukutaito on erittäin hyvä backup, vaikka aurinko paistaa naamaan. ( Olettaen, että on kartta mukana ). On kokemusta siitäkin. Sivuikkunat auttaa ja hyvät aurinkolasit sekä riittävän pitkä suora lähestymislinja. Oma kokemus on mittauslentojen navigaattorina ajalta, jolloin GPS oli tulossa sekä eräistä helikopterimittauksista ajalta, kun jo oli jonkinlainen GPS. Omilla lennoilla sopiva karttapohja oli silloinen GT kartta. Ilmailukartta ei riittänyt kuin alustavaan suunnitteluun. Näppäinvirheitä tulee ja muitakin. Mieleen näppäilystä tulee taksintilausongelmani. Osoite oli pitkä ja loppuosassa ero oli ....tie tai ....ranta. No, aakkosjärjestyksessä jos alkuosa on sama, on tuo ...ranta ennen ...tietä. No, siellä se pirssi oli aina rannassa, kunnes keksin ongelman. Tilauskeskus otti koneelta sen ensimmäisen. Aakkostus kun oli tehty vain muutamalla alkukirjaimella. Algoritmipulma.
  6. Arvataan Verlan tehdasmuseo Kouvolassa, vaikka luultavasti nytkin kyse on lähinnä korttelitasolla merkittävästä kulttuuriympäristöstä
  7. Jep, jostain syystä julkaisujärjestelmä ei osaa korostaa linkkiä. -M-
  8. Perustuuko HN:n suunnistusjärjestelmä siis ensisijaisesti reaaliaikaiseen GPS-paikan ratkaisuun, eikä inertiaan?
  9. Ei.
  10. Eilen
  11. Albumista Kuvia Vaasasta (EFVA)

    Päivän pitkään odotettu spesiaali, tuin phuketin dreamlineri lähtemässä kohti tropiikkia karmeassa joulukuun kurakelissä. Vesisuihku kuitenkin komeaa vaikka kuvanlaatu on aika heikkoa. Tuli tästä saapumiskuviakin mutta laatu oli niin kehno kelin ja tekniikan vuoks ettei uskalla tänne laittaa. Hyvä että Mikko ja Kaj ja muut pääsivät myös paikanpäälle "dokumentoimaan" dreamlinerin lähtöä, sieltäpäin varmaankin löytyy paremmanlaatusta settiä tästä.

    © Sebastian Sainio

  12. Albumista Kuvia Vaasasta (EFVA)

    Vesi lentää jo, kohta konekin.

    © Mikko Luoto

  13. Albumista Kuvia Vaasasta (EFVA)

    Lähtöpuhallus kohti Phuketia.

    © Mikko Luoto

  14. Maasturi ZLN-53 näyttäisi oleva Jeep Commandon viimeinen versio:
  15. Eli pimeäsä sateessa, sumussa ja lumisateessa olisi mennyt paremmin. Kun ei tarvitse pällistella maisemia?
  16. Ollaan jälleen kansallisesti merkittävien rakennettujen kulttuuriympäristöjen äärellä.
  17. Hei, Onkos kenelläkään tarkempia tietoja PE-8 koneiden liikkeistä Kymi-Kotka alueella jatkosodan aikana. Isäni on kertonut minulle tapauksesta, jolloin 4-moottorinen pommikone PE-8(?) oli tullut mereltä Kymin Suulisniemen ylitse pommittaen Metsäkulman koulua, jossa tuolloin olisi ollut sotilaita majoittuneina. Toisaalta sain tietoa, että koululla olisi ollut valonheitin jaoksia. Tätä tukee sekin, että isäni kertoi samoilla kulmilla nähneen valonheitinauton, jossa oli suuret renkaat ja meni sen aikaisllle autoille jyrkkää mäkeä ylös. Kone oli lentänyt pihapiirin ylitse, jossa isäni oli ollut tätinsä kanssa. Hän oli nähnyt kun pommiluukut olivat olleet auki ja pommit lähteneet putoamaan. Täti oli pelännyt, että pommit tulevat niskaan, mutta isäni oli sanonut niiden lentävät ylitse - ja menivätkin noin +500 m. Toisaalla verkossa on kertomusta Lapinjärvelle pudonneesta PE-8 -koneesta, mutta tässä ei liene kyse samasta yksilöstä. Spekseinä minulla on vain jatkosota, Metsäkulman koulu, sotilaat ja valonheitin yksikkö. Vuosi on avoinna ja mielikuvana minulla lumeton(?) aika. Laitan pari havainnekuvaa. Pihapiirin ja Metsäkulman koulun linja kulkee oheisten kuvien linjaa Tervasaarenkatu-Metsäkulmankatu, jota konekin lie käytti suunnistukseensa - ainakin näin voisi helposti ajatella. Koulu sijaitsee sanan Metsäkulma kirjaimen "M" kohdalla. Menisi myötäauringossa paremmin hollilleen kun Mikkelin Hornettien ylilento, heh-heh.
  18. Lentoposti.fi: FF-1 nostettiin jalustalle - Ilmavoimien Fokkerista muistomerkki Pirkkalaan "Ilmavoimien entinen Fokker-kuljetuskone (FF-1) on nostettu jalustalle muistomerkiksi Pirkkalan tukikohdan portin läheisyyteen. Tämä koneyksilö on lentänyt signaalitiedustelun tehtävissä. Ilmavoimilla on ollut myös kaksi muuta Fokkeria, jotka palvelivat mm. laskuvarjohyppykoneina." http://www.lentoposti.fi/uutiset/ff_1_nostettiin_jalustalle_ilmavoimien_fokkerista_muistomerkki_pirkkalaan (jutussa kuva koneesta jalustalla)
  19. Kuten Lentoposti.fi-jutussa kerrotaan Ilmavoimia lainaten: "Ilmavoimien mukaan nyt Mikkelissä Hornet-parven johtaja oli lennolla vahingossa siirtänyt koordinaattipistettä sivuun kohteesta, minne lento suuntautui. Koneen laitteet olivat kunnossa ja lennon valmistelu oli tehty huolellisesti. Osaston johtaja ei nähnyt kohdealuetta visuaalisesti, koska matalalta suoraan edestä paistanut joulukuinen aurinko häikäisi näkyvyyden (auringonvalon suunta näkyy hyvin Petri Lehtovirran ottamassa hienossa otsikkokuvassa). Muutoin ulkoisilla tekijöillä ei ollut tapahtumaan vaikutusta." http://www.lentoposti.fi/uutiset/koordinaattipiste_siirtyi_aurinko_h_ik_isi_itsen_isyysp_iv_n_ylilento_ei_osunut_kohdalleen
  20. Välillä näkee internetsin erilaisissa palveluissa valokuvia joissa lentäjä on happinaamari päässä lähes koneen ulkopuolella ottamassa selfie valokuvaa koneen lentäessä. Onko em toimitus käytännössä ylipäätään mahdollinen?
  21. Käytännössä navigaattorit joutuvat seuraamaan sitä, miten navigaattorin alusta liikkuu. Reaaliaikainen GPS-paikan ratkaisu käyttää ns. Kalman-suodatusta, jossa kulkineelle on fysikaalinen malli. Tämä asettaa rajat sille, millaista liikettä navigaattori pystyy seuraamaan. Tomtom tuskin pysyy mukana Hornetin pysty- tai vaakaliikkeissä. On kokemus siitä, että merenkulkijan GPS hämmästyi suuresti lentokoneessa, joka oli Piper Turbo Arrow.
  22. lainaus Ilmailumuseot.fi sivulta https://www.ilmailumuseot.fi/uutiset.html?147225
  23. Raimon kuvassa myös Suomen Ilmailuliiton jakama Harmon-patsas. Liitolla on ollut tuosta Bruunin merikotkasta muokattu solmioneula, jota veteraanikansanedustaja Pertti Salolainen näyttää edelleen säännöllisesti käyttävän. Missä mennään?
  24. Kyllä. Tero jatkaa.
  25. Erik Bruunin Merikotka Suomen Ilmailumuseon auditoriossa?
  26. Horneteissa on ollut taktinen karttanäyttö jo varmaan vuosikymmenen ajan. Oli se vehje sitten tomtom tai miljoonan maksava karttanäyttö, homma pieleen menee jos kirjoitat "osoitteen" väärin. Karttapisteet on mahdollista tuoda koneeseen tehtävädatana, jolloin vika voi olla lennonvalmistelussa, tai sitten näppäillä manuaalisesti jolloin näppihäiriö vie metsään. Kordinaatit ovat siinä mielessä huonoja, että jos näppäilet yhden numeron väärin se ei välttämättä näytä väärältä. Oikeassa taistelutilanteessa (tai harjoituksessa) koneita johtaa taistelunjohtaja, joka saa reaaliaikasen palautteen koneen liikkeistä tilannekuvasta. Eli jos komento tai näppäily menee pieleen, niin taistelunjohtaja pystyy korjaamaan tilanteen. Sama tilanne jos vaikka näppäilet tai rullaat transponderikoodin väärin, lennonjohtaja näkee näytöltään väärän koodin ja pyytää korjaamaan sen.
  1. Lataa lisää sisältöä