Sisältö

Syöte päivittyy automaattisesti   

  1. Eilen
  2. Laitoin vähämerkityksisestä peltiromusta kuvat aivan tarkoituksella viimeiseksi ;-)
  3. Pidetään nyt mielessä, että kyse on yksityislennosta (Private Aviation). Ei sen nimi ole huvin vuoksi "privaattilento". Hyvin monet matkustajat haluavat pitää lentonsa omana tietonaan hyvistä syistä. Jos haluavat jakaa esim. kuvia someen, niin sitten jakavat, mutta muuten kaikki yksityislentoihin liittyvät sidosryhmät pitävät suunsa kiinni matkustajista ja heidän matkakohteistaan.
  4. Kentät, joilla olen ollut matkustajana: Suomi Helsinki-Vantaa Jyväskylä Kokkola-Pietarsaari Lappeenranta Oulu Rovaniemi Eurooppa Berliini Tegel Budapest Göteborg Landvetter Iraklion (Kreeta) Kavala Kööpenhamina Lanzarote Larnaka Lontoo Heathrow Lontoo Gatwick Madrid Milano Malpensa Oslo Gardermoen Praha Reykjavik (Keflavik) Riika Rooma Fiumicino Teneriffa eteläinen Tukholma Arlanda Vilna
  5. Miten minusta tuntuu siltä, että joku on unohtanut seurata tätä palstaa, ja joku on laitellut tänne ihan omiaan.
  6. Norwegianin Pariisin Charles De Gaullen kentän lentohenkilöstö on antanut lakkovaroituksen huhtikuun 24-26 päiville. https://www.aviation24.be/airlines/norwegian-air-shuttle/cabin-crew-based-at-paris-issue-strike-warning/
  7. Ostetaan Nomex tai muu palamaton lentohaalari. Koko pitäisi olla 52 tai sitä vastaava. Tarjoa mielellään viestillä. jani.pihl@outlook.com, 0442846759
  8. Tatu, En ymmärrä miten nuo viimeiset kymmenen kuvaa liittyvät kyseiseen tapahtumaan! Rod
  9. Ehditty jo
  10. Googlen ilmakuvan resoluutio ei ole kummoinenkaan, mutta tästä kuitenkin käy ilmi miten ketju pylväineen on MG:n ympärillä. https://goo.gl/maps/5bm8eM3cv1BLsdp38
  11. Kävin Bangkok International Motorshowssa kuun vaihteessa, joka tosin nimestään huolimatta järjestetään Nonthaburissa sijaitsevassa (vrt. Espoo) IMPACT Exhibition & Convention centerissä (paikallisittain IMPACT Muang Thong Thani). Samassa paikassa on vuosittain (ainakin) kolme suurempaa alan tapahtumaa, keväällä Motorshow, kesällä Auto Salon ja syksyllä Motor Expo. Sisäänpääsy vajaa 3 euroa päivältä, eikä portsari ole repimässä kameraa pois ovella. Esillepanijat koostuvat autojen ja moottoripyörien valmistajista ja maahantuojista, sen lisäksi on erilaisia varuste-/huolto-/osamyyjiä, alan rahoituslaitoksia, työkalukauppiaita, sekä vain muutama rihkamaa myyvä tai aiheeseen hyvin löysästi liittyvä koju (joita suomessa ainakin joillain messuilla tuntuu olevan jo puolet tarjonnasta). Ohessa muutama kuva tapahtumasta.
  12. "Häiriö" on ehkä hieman alimitoitettu termi tässä tapauksessa
  13. Aihetta hieman sivuten. Olisiko Apollo-ohjelman Saturn-5 kantoraketin pelastusraketti pystynyt nostamaan komentomoduulin riittävän korkealle paikaltaan nollanopeudella, jos lähtö olisi mennyt pieleen? Tarkoitan laskuvarjoja. Saturn-5:n pelastusraketti oli ylimpänä osana.
  14. Samaisella kapselilla oli myös tarkoitus tehdä lennonkeskeytystesti kevään aikana, nyt kumminkin maa testauksessa on tapahtunut häiriö jonka johdosta tuota kapselia ei voida käyttää: https://www.avaruus.fi/uutiset/miehitetyt-avaruuslennot/spacexn-dragon-rajahti-moottorikokeessa-iso-lykkays-miehitettyyn-lentoon.html Vuodettu video:
  15. Jaa, näytti kuvista siltä, että se olisi ihan erillinen juttu...
  16. Lentokoulutuksen sääntelyssä (FCL-määräykset) suuntaus on kohti modulaarisuutta. Suoritetaan ne koulutusmoduulit, jotka ovat tarpeen halutulle lentotoiminnalle. Sitten jos haluaa laajentaa lentokokemuksiaan (esim. lentää ulkomaille, toisella konetyypillä tai yöllä) suoritetaan lisäkoulutusmoduuleja. Osinhan tämä on jo nykyisessä koulutuksessa. Toisaalta on esiintynyt sellaisiakin näkökantoja, että peruslupakirja ei olisi "käyttöenergiarajoitteinen", eli sen tulisi valmentaa oppilasta lentämään sekä nykyisillä moottoreilla että sähköllä. Nyt taitaa olla hyvä aika keskustella, mitä ilmailuyhteisö haluaa? Laajempi yleislupakirja, vai edullisempi ja rajoitetumpi, vaikkapa erillinen "sähkökelpuutus"? Tässä menee Euroopassa väistämättä vuosi tai kaksi, ennen kuin sähkökoneet saavat tyyppihyväksynnän, joten siihen saakka ehtii pohtia myös lupakirja-asioita. Kuuntelen mielellään näkökohtia ja voin viedä eteenpäin Europe Air Sportsin vaikuttajille.
  17. Jatkoi matkaansa kohti Hong Kongia viime yönä klo 0.28. Veikkaan että kuljettaa bisnesvieraita. Taisi käydä Helsinki-Vantaalla vain tankattavana. Tässä tuoreita kuvia: Aleksi Hämäläisen kuvaamana Jussi Kettusen kuvaamana
  18. Hyvin ja nopeasti arvattu, Monacossa ollaan. Jere, ole hyvä.
  19. Laitetaan arvalla perään Monaco
  20. Ei aavistustakaan? mutta aloitetaan arvuuttelu Sotsista.
  21. Kiitos, missä tämä?
  22. Aeroflot aikoo leasata 35 MC-21-konetta lisää. Koneet varustetaan venäläisillä PD-14-moottoreilla. https://www.ruaviation.com/news/2019/4/17/13354/?h
  23. Voi, mutta ei kannata. Tämä ei ahdista minua yhtään, ja lääkityksenikin on ihan kohdallaan. Mats Holm vastasi kysymykseen täysin oikein. Kysymyshän kuului: Onko kenelläkään tietoa jne, ja vastaus kuului: On. Sen sijaan ne, joilla tietoa on, eivät sitä jakele. Lievää sarkasmia toki vastauksessa on havaittavissa, mutta jos se ahdistaa, niin jne...
  24. Emiraateista kotoisin oleva Aisha al Mansouri lentää töikseen Etihadin A380:n senior first officerina: https://gulfnews.com/uae/meet-the-emirati-female-pilot-who-flies-a380s-one-of-the-worlds-largest-passenger-aircraft-1.63352632
  25. Kyllä täällä voi kysellä ja keskustalla ihan mistä koneesta tahansa oli tieto julkista tai vaikkapa jopa salaista. Suosittelen teitä kaikkia joita tämä ahdistaa näin paljon tarkistamaan lääkityksen.
  26. Vuoro nopeimmalle
  1. Lataa lisää sisältöä