Sisältö

Syöte päivittyy automaattisesti   

  1. Viimeisin tunti
  2. Tiedä sitten onko sama koneyksilö, mutta tuollainen video löytyi:
  3. Piper Cheyennellä OH-PAY taisi lentää Airecon Oy, joka meni konkurssiin 2013, mikäli muistan oikein. Kone on sarjanumerohaun perusteella nähty Brasiliassa marraskuussa 2019 tunnuksella PR-NDN. Väittävät, että ko. kone on aikaisemmin ollut Saksan rekisterissä tunnuksella D-ILDO. En mene siitä takuuseen.
  4. Nopein kuvan laittaja voi edelleen jatkaa, kunhan se ei ole Topi, Tumi, Rodney tai Tarmo
  5. Niin on. Turun linna. Siellä ammuttiin silloin 1970-luvun lopulla vanhan aseyhdistyksen toimesta käsiaseilla ja tykeillä. https://www.armaaboa.fi/ Tässä vielä koko ruutu ja vuoro Terolle.
  6. Tässä suunnilleen keskellä. https://www.bing.com/maps?osid=7a82e771-09d9-4a8f-9bbe-77cc7ff83f7c&cp=60.435258~22.228124&lvl=21&style=g&v=2&sV=2&form=S00027
  7. Tänään
  8. ... ja ehkä vielä tarkemmin siten, että akkuteknologia ei ole vielä riittävän kypsää... Siitä huolimatta että viime vuosien aikana muutaman kuukauden välein jossain tuutissa hehkutetaan jotain innovaatiota joka mullistaa akkuteknologian 🙄
  9. Sen varmistin, ettet ollut mukana. Rod
  10. Missä tämä on? Tarkka paikka vaaditaan. Virkavaltakin on paikalla ihmettelemässä. Tässä kuvassa ei näy vielä savua
  11. Vielä tuosta split dutysta jonkin verran. Vielä kun n. reilut 10 vuotta sitten Lappeenrannasta pääsi kaupallisella lennolla Helsinkiin niin ihmettelin itsekin monesti tuota miehistöjen lyhyttä yöpymisaikaa Lappeenrannassa. Illan viimeinen vuoro kun lähti Helsingistä klo. 23:40 ja oli perillä aikataulun mukaan Lappeenrannassa klo 00:20(yleensä kone oli kuitenkin 10-15 min etuajassa). Lento Helsingistä Lappeenrantaan kesti yleensä vain. n.25-30 minuuttia etenkin jos kone pystyi tulemaan laskuun rwy 06:lle. Sitten sama miehistö lähti taas seuraavan aamun lennolla klo 06:00 Helsinkiin. Eipä siinä jäänyt paljoa nukkumisaikaa vaikka Lappeenrannan lentoasema on aivan Lappeenrannan keskustan tuntumassa. Miehistö pääsi lentoasemalta taksilla johonkin keskustan hotelliin yleensä joko Lappeeseen tai Patriaan n. 5 minuutissa. Tuskinpa miehistö siltikään nukkui hädin tuskin kolmea tuntia pidempään. Voi vain kuvitella mikä tilanne oli tai on niillä kentillä mitkä sijaitsevat kauempana keskustasta. Ensin puoli tuntia taksilla keskustan hotelliin nukkumaan. Pari tuntia yöunta ja taas takaisin lentämään. Ei tuo kyllä ainakaan paranna lentoturvallisuutta. Vielä täytyy muistella tuota aikaa kun Lappeenrannasta lennettiin kaupallisella vuorolla Helsinkiin. Itse olin paljon matkustajana niillä vuoroilla 2000-luvulla. Sitäkin reittiä operoitiin 2000-luvulla eri yhtiöiden toimesta ja lukuisilla eri konetyypeillä mm. Saab 340(Golden air/Finncomm ja Fly Lappeenranta), ATR42-500(Finncomm), BAE Jetstream 31(Fly Lappeenranta?), Piper Cheyenne(sillä operoinutta yhtiötä en enää muista tarkkaan, olisiko ollut Aircon tai vastaava?). Lento Lappeenranta-Helsinki tai Helsinki-Lappeenranta oli kyllä lyhyt lento. Useimmiten se kesti siis sen n. 25-30 minuuttia. Käytännössä se oli vain nousu ja lasku. Silti muistan, että joskus ATR42-500:lla jollakin lennolla noustiin jopa pinnalle 170 tai 180 asti. Saabilla useimmiten mentiin jossakin pinnalla 130 tai 140. Silti kuitenkin lennolla ehdittiin tarjota aina kahvia/teetä ja joku eväs. Paras kokemus matkustajana oli kuitenkin lentää Fly Lappeenrannan lentäessä reittiä Jetstream 31:llä, silloin Fly Lappeenranta operoi reitillä ja tuo kone oli jonkun ulkomaalaisen yhtiön vuokrakone. Lähdettiin illan viimeisellä vuorolla Helsingistä klo 23:40 lokakuisena iltana. Koneelle mentiin tietenkin bussilla terminaalista. Lennolla oli varmaan n. 10 matkustajaa(kone oli 19-paikkainen). Pääsin menemään melkein ensimmäisenä koneeseen ja menin ihan eteen. Olikin kiva yllätys, että ohjaamo oli koko lennon auki. Jetstream 31:ssa ei ollut sitä ohjaamon ovea paikoillaan(ainakaan tässä mallissa). Näin ollen oli mielenkiintoista seurata ihan siinä ohjaamon takana miehistön työskentelyä. Koneessa ei ollut esim. autopilottia ollenkaan. Eli sehän oli todellista lentämistä kerrassaan. Jetstream 31 on varmaan lentäjälle mukava kone kun sitä pitää oikeasti lentää, näin voisi ainakin kuvitella? Joka tapauksessa oli mukava seurata miehistön työskentelyä. Lisäksi co-pilot hoiti turvademonstraation ja teki matkustamon tarkistukset sekä hoiti kaikki kuulutukset. Tarjoilua ei ollut. Eipä ole minulle aikaisemmin tämän tyyppistä kaupallista lentoa sattunut kohdalle. Oli kuitenkin paljon hienompaa olla tuossa kyydissä kuin jollakin tavallisella matkustajalennolla tavallisella bussilla turistiluokassa. Lasku Lappeenrantaan oli mielenkiintoinen. Lokakuisena iltana oli hieman pomppuisa ja tuulinen keli. Rwy 06:lle mentiin laskuun aika pomppuisessa kelissä ja sivutuultakin oli varmaan ihan mukavasti. Jos olisi ollut lentopelkoa niin olisi varmaan pelottanut aivan sikana. Mutta olin juuri samana vuonna suorittanut purjelentäjän lupakirjan niin eipä tuo juuri pelottanut. Päinvastoin, mukavaa oli. Rauhallisia tuntuivat olevan myös muut matkustajat. Voi vain kuvitella minkälaista olisi ollut lentopelkoisella matkustajalla. Alas päästiin kuitenkin turvallisesti. Lopuksi kiitin lentäjiä. Se oli kyllä mukava kokemus lentää kaikin puolin. Sinällään kyllä hieman surullistakin, että tämmöiset pienet maakuntareitit loppuvat ja samalla loppuvat tilaisuudet lentää erityyppisillä pienemmillä turboprop-koneilla. Kuitenkin lennot näillä pienemmillä turbopropeilla ovat aina olleet mielestäni kaikkein mieleenpainuvimpia ja mukavimpia. Siinä tietää lentäneensä. Muutenkin pienemmillä turbopropeilla on ollut hienoa lentää myös matkustajan näkökulmasta. Näillä koneilla lennettäessä ollaan lähempänä harrasteilmailua kuin tavallista kaupallista lentämistä ja sehän on vaan hieno juttu. Sitä tunnetta ei saa istuessa jossakin Airbus320:ssa turistiluokassa. Ymmärrän kuitenkin sen, että lentokoneet tarvitsevat rahaa lentääkseen. Kerran mennessäni Fly Lappeenrannan vuorolla muistan kun olin varannut opiskelijalipun Helsinki-Lappeenranta välille. Sitten kun menin lähtöselvitykseen niin siinä kysyttiin opiskelijakorttia. Ei tullut silloin mieleenikään, että sitä olisi lentoyhtiön toimesta kysytty. No eipä sitä minulla ollut vaikka kyllä opiskelija olinkin tuohon aikaan joskus v. 2007. Siinä olikin selittelemistä virkailijalle kun kerroin, ettei minulla ollut opiskelijakorttia. Hän meinasi periä minulta sen hetkisen hinnan mukaan joku 200 euroa ylimääräistä jos en näytä opiskelijakorttia(opiskelijahinta oli halpa). No selvisin siitä lopulta puhumalla ja lupasin, että otan seuraavalla kerralla opiskelijakortin mukaan. Hauskoja muistoja ajalta jolloin kaupallisella lennolla vielä pääsi Lappeenrannasta Helsinkiin ja takaisin. No tuon reitin lopetti oikorata joka on kyllä tänä päivänä nopea Lappeenranta-Helsinki-Lappeenranta välillä. Silti kulkisin mieluiten lentäen. Miksi mennä junalla kun voisi lentää?
  12. Tuo Kiikala olisi ollut täälläkin tieto. Sen verran tutuksi tuo metsänlaita tuli noin 26 vuotta sitten.
  13. Rodin ensimmäisessä kuvassa pilkottaa laskuvarjo ja hiukan hyppyhaalria. Tällä kertaa vuoro tulikin sisäpiirin tiedolla. Olin itse aikoinani ideoimassa Suomen Laskuvarjokerhon Paraturneeta, jossa kierrettiin Etelä-Suomen kenttiä ja tehtiin jokaiselle yksi hyppy. En lopulta päässyt mukaan yhdellekään turneelle, mutta muistelin jonkun kertoneen että jollain kentällä oli käynnissä sotaharjoitus. En kuitenkaan ollut varma oliko se Kiikala vai Selänpää, joten piti lopulta mennä arvauksella. Nyt nopein kuvan laittaja voi jatkaa, kunhan se ei ole Topi, Tumi tai Rodney
  14. Kanadalainen lennonjohtopalvelu NavCanada, joka on yksityinen voittoa tavoittelematon yhtiö, on rahapulassa ja aikoo nostaa kaupallisista lento-operaatioista perittäviä maksuja keskimäärin 30 %, koska vaikka voittoa ei tavoitella, niin kustannukset pitäisi saada katetuiksi. Kanadassa reittiliikennettä harjoittavat yhtiöt eivät tule ilahtumaan. Muutokset tulisivat voimaan 1. syyskuuta. Ei-kaupallisten yleisilmailukoneiden ja maatalouskoneiden ja vastaavien vuosimaksu 68,40 CAD pysyy toistaiseksi ennallaan. https://www.avweb.com/aviation-news/nav-canada-raising-fees-29-5-percent/
  15. Seuraava vihje . olisi ollut tämä, mutta nyt sitä ei tarvita. Vuoro takaisin Terolle. Rodney
  16. Arvataan Kiikala?
  17. Lisää ilmailukamaa kuvaan. Tämän olen joskus saanut paremmalta puoliskolta lahjaksi hänen Stockmannin käyntinsä jälkeen. Rasia (200g) belgialaista tummaa maitosuklaata. Rasiassa on 15 kpl suklaapaloja, joissa kahdeksan erilaista suojapapaperia. Suklaan nimi on Starbrook Airlines, THE CREW. Tasa-arvo ei näytä Starbrookissa jostain syystä toteutuvan, sillä miehistön kaikki jäsenet ovat naisia. Rodney P.S. Suklaarasiani parasta ennen päiväys on 31/12/2012, joten en takaa, että sitä on enää myynnissä.
  18. Jos tämä ratkaisu nyt toteutuu, niin Ryanairille avautuu mahdollisuus päästä Müncheniin ja Easyjetille Frankfurtiin. Ja Wizzair ei ole lentänyt kumpaankaan kohteeseen, joihin se siis voisi pyrkiä. https://omniekonomi.se/lagprisbolag-ser-mojlighet-efter-raddning-av-lufthansa/a/8mga6Q
  19. Miljoonia laadultaan ala-arvoisia kasvomaskeja sekä väärennettyä käsidesiä sisältäviä pulloja on takavarikoitu Heathrown kentällä epidemian aikana. https://www.itv.com/news/london/2020-06-01/millions-of-sub-standard-face-masks-seized-at-heathrow-since-pandemic-began/
  20. Paikka lähti löytymään koklaamalla "vanha kaivo Rauma". Seuraavassa paikassa on ilmailukytkös. Rod
  21. Sähkölentokonetekniikka ei ole vielä riittävän kypsää korvatakseen perinteiset ratkaisut useimmissa kaupallisissa tapauksissa. Siinä vaiheessa kun suoritusarvot erityisesti toiminta-ajan suhteen ovat vertailukelpoisia (tai parempia) kuin nykyaikaisilla turbopropeilla asia on toinen. Mutta tällä hetkellä sähkömatkustajakoneiden väkisin muun liikenteen sekaan tuominen aiheuttaa vain turhia ongelmia ja ennakkoluuloja ko. tekniikkaa kohtaan vielä silloinkin, kun homma aikanaan jo toimisikin.
  22. Lähestymisvuoro yksi MiG-21 aika palaa mieleeni. Niiden polttoainepula alkoi, kun kaasu työnnettiin auki lentoonlähtöä varten. Tehtävältä palaavalle hopeatorvelle oli pakko tehdä reikää muun liikenteen sekaan. Tukka pystyssä niitä tutkan äärellä odoteltiin. Saapa nädä antaako pattereilla lentäminen samanlaisen etuoikeuden kaikkien muiden ohi ykköseksi. 😎 Esa
  23. Eilen
  24. Ei lisättävää. Rod jatkaa.
  25. Terve. Minä ainakin pistäisin laturin päälle . Katkaisija oli oikealla puolella kojetaulun yläreunassa. Saattoi helposti unohtua. Voi jopa olla Bodön OH-BBD.n haverin syy. Terv Vesa
  26. Moro! Olen harkinnut lähteväni yksityiselle firmalle ATPL -kurssille ja kysynkin mikä olisi paras firma tähän. Vaihtoehtoina varmaa Aeropole, Salpauslento ja Patria. Aeropolen hinta ainakin on aika suolainen, niinkun taitaa olla näillä muillakin, mutta onko kellään tietoa mitä Patrialla ja Salpauslennolla maksaa kun itse en ainakaan löytänyt niiden nettisivuilta tarkempia hintoja? Neljäskin vaihtoehto vois olla BF-lento, joka on ainakin selvästi halvempi, mutta koulutus on kuulemma ainakin osittain Puolassa yms.
  27. Oliskohan ollut Gloster Gauntlet matkalla Räyskälästä Kymiin.
  28. "Toinen merkillisyys löytyi Tarvonsaaren koulun kupeesta. Lieneekö vanha kaivo. Kertova kilpi olisi tässäkin paikallaan, varsinkin, jos kohteella on historiallista arvoa." Rod P.S. Koulun päädyssä kahden roskamolokin vieressä.
  1. Lataa lisää sisältöä