Sisältö

Syöte päivittyy automaattisesti   

  1. Viimeisin tunti
  2. Tauno tiesi valtion oikein, mutta Uppsalan lähistöllä ei olla.
  3. Ihan vähän aiheesta poiketen: suunnitelmissa on suorittaa IR, talvella teoriat ja kelien parantuessa lennot. Eräs lentokoulu esitti vaihtoehtoa, että kävisin teoriat omatoimisesti ja tulisin heille suorittamaan lento-osuuden. Onko keskustelijoilla antaa hyviä vinkkejä IR-teorioiden kouluttajista? Lentokoulujen sivuilta löytyy kyllä vaihtoehtoja, mutta kysyn kokemuksia ja suosituksia. Toki myös koko IR-kurssia saa suositella, ei tämän ko.koulun kanssa vielä mitään ole sovittu. Tällä hetkellä minulla on PPL, yökelpuutus on yhtä lentoa vaille ja kokonaistunnit 92h. Matkalentojen päällikkötunteja on 33h, eli vähän puuttuu vielä.
  4. USA:n laivaston Grumman C-2 Greyhound-kuljetuskone, jossa oli 11 henkilöä, on pudonnut mereen Okinawan lähistöllä. 8 henkilöä on löydetty hyvässä kunnossa, kolmea etsitään. https://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=201556 https://en.wikipedia.org/wiki/Grumman_C-2_Greyhound
  5. Tänään
  6. Kuvan mukainen setti myynnissä. Sisältää: -bristolin atpl-kansiot -air pilots manual 1-4,6,7 -ilmailun radiopuhelinliikenne -lentävä ihminen -kakkara, plotteri ja polvilevy -Jeppesenin karttoja opiskelukäyttöön -muita ilmailun oppikirjoja Hinta 150€ koko setti, mutta myyn myös osissa. Löytyy itä-vantaalta ja tinkiä saa.
  7. Venäjällä taitaa vuotaa taas jotain säteilyä. Siihen sanoo venäläinen että "нормальна". Mutta tiedättekö että mä pystyn laskemaan yhden käden sormilla käyntikertani Chernobylissä, kaikki 14
  8. Joo, Upsala-Lenna välisellä kapearaiteisella museo jernvägillä tuo on luultavasti kuvattu? arvaan vieläpä että Faringe stationilla. Arvaan uudestaan, haettuna on Almunge station.
  9. Kysyin hieman vajaa 10 vuotta sitten Finavialta, miksi Suomessa ei käytetä lentokentillä kameroita. Vastaus oli melkoisen lyhyt ja yksiselitteisen tyrmäävä. Niitä ei voida käyttää turvallisuussyistä. On hyvin mielenkiintoista, että maailmalla paljon riskialttiimmissakin paikoissa käytetään web-kameroita. Ne ovat erittäin edullisia markkinointivälineitä ja ainakin turistikentillä uskoisin kamerakuvan tuovan lisää liikevaihtoa. Ne turvallisuusseikat, joihin Finavia vetoaa, ovat ratkaistavissa erittäin helposti ja halvalla. Itse toivoisin, että Lappeenrannan lentoasema oivaltaisi kameroiden merkityksen, sillä Ilmailuhallinnon ja lentopaikkojen ylläpidon suhtautuminen esimerkiksi Kittilän lentokentään käy hyvin ilmi vaikkapa kirjasta "Volinaa Kittilän ilmatilassa".
  10. Tuomas tarkoitti varmaankin sitä, että tällä hetkellä kiinalaiset ovat aika merkittävä ryhmä hänen mainitsemissaan junissa. Tosin itse en ole Lev Tolstoissa (Moskova-Helsinki) nähnyt mitään suurta kiinalaisbuumia, sillä Pietarin ja Moskovan väli taittuu maan sisäisellä, halvemmalla yöjunalla, tai sitten suurnopeusjunalla. Pietari on kuitenkin yksi merkittävä vierailukohde kiinalaisille. Jotkut matkatoimistot käyttävät kiinalaisia turisteja Moskovan jäålkeen Baltiassa, sitten Helsinkiin ja täältä Pietarin Pulkovon kautta kotia. Myös vastakkainen suunta käytössä. Tuossa Tatun mainitsema 28 kilometriä on sikäli hankala, että ryhmämatkan järjestäjälle tulee bussista suhteellisen suuri kulu 28 kilometrille Vainikkalasta Lappenrantaan. Sama pätee tietenkin myös yksittäisen matkaajan joustavaan matkantekoon, jos hän tulee esimerkiksi Pietarista, tai Moskovasta. Itse olen törmännyt Moskovasta Helsingin kautta Espanjaan lentäviin ihmisiin. Syykin tähän kuvioon paljastui junamatkalla, mutta enpä viitsi kertoa. Jos Enkäpä 5-6 kilometriä pitkä ratainvestointi olisi Vainikkalan radalta Karjalan radalle, niin Lappeenrantaan kulkisi todennäköisesti raakapuujunien lisäksi matkustajajunia Venäjältä. Tämä olisi Lappeenrannan lentoasemalle melkoinen lottopotti. Kaiken kaikkiaan aasialaisista turisteista riittäisi Suomelle otettavaa kapeana siivuna tuloja aivan varmasti, vaikka tänne lentäisi koneita vielä ilmoitettujen kohteiden lisäksi muualtakin. Se saattaisi tuoda Suomeen riittävää volyymiä myös halpalentoyhtiöille. Meillä on itsellämme tarjota sitä, mistä jotkut kiinalaiset, joiden kanssa esim. Shanghaissa juttelin, ovat kiinnostuneita. Se asia on luonto.
  11. Taitaa olla Ruotsissa; rakennuskanta ainakin viittaa enemmän siihen suuntaan.
  12. Noh, Vainikkalakin on Lappeenrantaa ja matkaa lentoasemalle 28 km. Ainakaan ajallisesti siis tuskin on ratkaiseva este.
  13. Eikös tässä ollut kyse kiinalaisten tekemästä junamatkasta Helsinki-Vantaalta Lappeenrantaan, eikä suinkaan Venäjälle?
  14. Haapamäen veturipuisto ?
  15. Hei Anne, tämä kuva ei ole kopioitu teidän kuva-albumista, vaan sen täytyy olla päin vastoin. SA-kuva-arkisto perustuu rintamalla olleiden puolustusvoimien TK-kuvaajien valokuva-arkistoon, joka on numeroitu kuva kuvalta. Tämän SA-kuvan numero 112707 on ottanut erittäin tunnettu sotilasvirkamies Pärttyli Virkki vieraillessaan Hirvaksessa 23.10.1943. Hänestä tuli myöhemmin mm. Ilmailu-lehden päätoimittaja. Nämä SA-kuvien alkuperäiset kuvatekstit ovat useimmiten näiden TK-kuvaajien itsensä laatimia, joten kuvateksti "Tunnettu helsinkiläinen purjelentäjä, kersantti Jali Laakso toimii eräässä tiedustelulaivueessa ohjaajana. Tässä hän istuu Westland-Lysanderissa.", on mitä todennäköisimmin Pärttyli Virkin alkuperäistä tekstiä. Toki näissä SA--kuvien teksteissä on virheitä, se on huomattu jälkeenpäin ja jotka syntyivät tuolloin sota-aikana. Voit tarkastella kuvaa täältä: http://sa-kuva.fi/neo?tem=webneo_image_large&lang=FIN&imgid=7aa7d02560214664456ae16f8c5fcbce&docid=7aa7d352216b0553;&ddocid=7aa7d352216b0553&archive= Kuva voi ladata isona tiedostona tästä: http://sa-kuva.fi/neo2?tem=webneo_inform_userules&lang=FIN&id=7aa7d02560214664456ae16f8c5fcbce&archive=&name=112707 Terveisin Jukka
  16. Eilen
  17. Kiinalaisia kulkee myös yllättävän paljon tuota Helsinki-Pietari väliä laivalla, tosin St.Peter Linellä ei taida olla pelkkää Helsinki-Pietari väliä enää, vaan laiva käy Tallinnassakin? Huono puoli tuossa on se, ettei nuo Venäjälle menevät Tolstoi ja Allegro junat pysähdy Lappeenrannassa, sillä Karjalan radalta liittyminen tuonne Vainikkalaan on ennen Lappeenrannan asemaa.
  18. Joo, lumipinta auttoi myös ja kentälläkin oli lähes loppuun saakka täysi juhlavalaistus päällä.
  19. Itse kyllä uskoisin siihen, että Kiinasta alkaisi tosiaan reittejä Helsinki-Vantaalle. Perustelen omaa näkemystäni sillä, että kiinalaisten matkailu kasvaa sellaisella volyymillä, että aivan kaikki eivät välttämättä huomaa sitä, mitä prosenttiluvut siellä merkitsevät matkustajien lukumäärissä. Toisekseen olen havainnut Moskovassa kiinalaisia turisteja viime vuosina todella paljon. Pietarin rautatieasemallakin heitä on yöjunien lähtiessä kohti Pietaria niin paljon, ettei sitä helposti usko. Turistiryhmä toisensa perään kulkee matkanjohtajansa perässä kohti Pietariin lähtevää yöjunaa. Kyllähän kiinalaisillakin on halu laajentaa kokemuksiaan, kuten meillä härmäläisilläkin on ollut aikoinaan. Kolmantena tekijänä voisin nähdä senkin, että esimerkiksi Ryanair palaa Lappeenrantaan. Se päivä Suomessa voi aivan hyvin olla aamulla lennon jälkeen junamatka Lappeenrantaan ja sitten Ryanairilla Italiaan. Last but not least. Kun kaivelee noita kiinalaisten lentoyhtiöitten sivuja, niin onhan selkeästi viitteitä siitä, että kiinalaiset haluavat hieman halvemmalla tuotettuja lentoja. Jokainen eäästetty sata Juania tuo vähän uutta potentiaalia. Euroopan vilkkaimmille ja kalleimmille kentille ei taasen taida saada aivan niin helposti slotteja.
  20. Hei suurkiitokset teille!! Hieno ryhmä tämä. Ukki tosiaan on kuvassa. Täytyy lähteä käymään Kansallisarkistossa, en ole käynyt siellä koskaan. Meidänkin kuvat on arkistoitu sota-arkistoon. Jukka, kuva näyttäisi olevan meidän kotikansiosta (ei ole minulla täällä) arkistoitu kopio. Jalo oli Kuopiosta, ei Hgistä. Mistäköhän teksti kuvaan on tullut?
  21. Hei suurkiitokset teille!! Hieno ryhmä tämä. Ukki tosiaan on kuvassa. Täytyy lähteä käymään Kansallisarkistossa, en ole käynyt siellä koskaan. Meidänkin kuvat on arkistoitu sota-arkistoon.
  22. Mielenkiinnolla seurannut TBM930 SP-TBM reissua pallon toiselle puolelle. Kyseessä ei liene koneen myyntiin liittyvä keikka koskapa ovat ennenkin tehneet vastaavaa esim Malediiveille jne.
  23. Ilmailuaiheiset kysymykset on toki aina hienoja, mutta käväistään välillä kiskojen maailmassa...
  24. Marraskuun muuton (pois Malmin 1. hallista) jälkeen myyntiartikkelien saatavuus heikkenee. Ylläolevista hinnoista -50% alennus Marraskuun loppuun saakka.
  25. Bingo, nyt osui. Todellakin tuo ranta on Ranskan puolella, mutta kenttä Espanjassa. Vuoro Ilkalle.
  26. ”Aika lähelle” täytyy tarkoittaa sitä, että kenttä on rajan vieressä mutta toisella puolen. Tällöin kyseessä voisi olla San Sebastian (EAS) Espanjan puolella.
  27. Kovin on tyyntä mereksi mutta arvataan Elba ja Marina di Campo.
  28. Genoa Cristoforo Colombo? Rod
  1. Lataa lisää sisältöä