Sisältö

Syöte päivittyy automaattisesti   

  1. Viimeisin tunti
  2. Kentän ja alueen rakentamisessa ei taida tapahtua juuri mitään ennenkuin hallinto-oikeus (ja mahdollisesti KHO) antavat ratkaisunsa. Jottei ketju mene pelkäksi rekisterien ja lehtitietojen kaiveluksi, laitetaan tähän väliin vähän ilmailunostalgista näkökulmaa. Sassi soveltui kymmenkunta vuotta sitten erinomaisesti Antonov An-2-merkkisen härpäkkeen talvisäilytykseen. Ensimmäinen kylmäkäynnistys talven jälkeen on yleensä vaikuttava. Videon on taltioinut Tommi Myllärinen (Lentävät museokoneet ry). Itsekin olen kuvassa pakoputken puolella tallentamassa käynnistyksen ääniefektiä. Tallenteen käytin toiseen YouTube-pätkään. Ja Tommin videossa on vielä koneen ylilento järven suuntaan.
  3. Ei olla Espoossa. Kohteessa on sekä lämmin että kylmä osa.
  4. Onko Espoo ?
  5. Kuka missäkin "karanteenissa".
  6. Tänään
  7. Hyvä Raimo! Olinkin jo kirjoittanut ao vastauksen ennen kuin olit painanut Enteriä, mutta olen kuitenkin vahvasti sitä mieltä että asia on kuten väitän. Ehkei (vielä) päästy aivan tieteelliseen totuuteen, mutta pyydän huomioimaan että suomi sai Fiateista loppupään tyyppejä ja tuollaista mittaristoa ei muut käyttänyt. Mm. 0-piste on kello 13.00. Mittari on tullut suomesta. Olen myös löytänyt kuvista tuon Fiat Borletti tyypin joka näyttää ehkä vähän fyysisestikin halkaisijaltaan suuremmalta. Eli pitäydyttäisiinkö siinä että Ari olisi vahva voittaja kanditaatti. Vai meneekö vielä päätös videotuomareille? Aiemmin kirjoitettuna: Hyvä Ari Onnittelut voittajalle! Saamaa SIH 8:n kuvasta olen asiaa arvuutellut. Kyllähän se on näin, että se on kotoisin Fiat G50 ohjaamosta. Koneitahan tehtiin eriversioina n. 780 kpl joten varmaan mittaripäivityksiäkin on osunut matkan varrelle. Varsinkin suomikoneissa on mittaristot ollut sitä mitä on sattunut olemaan. Se on sitä pienen maan viisautta. Minulla on ollut jostain syystä lämmin suhde kyseiseen lentokonetyyppiin. Aina tulee mieleen Oippa Tuominen joka Fiatilla sai hyvän määrän pudotuksia ja varmaan tästä syystä pääsi myös Mersun puikkoihin. Aina kun hypistelen mittaria se edustaa minulle tämän lentokoneen osuutta suomen ilmapuolustuksessa, sekä Jaeger tehtaan mittareiden ja kellojen hyvästä laadusta. Varmaan vieläkin hoitaisi hommansa jos vielä kone sille löydettäisiin. Belgradin Aviation Museum omistaa maailman ainoan Fiat G50:n, joka sekin taitaa odottaa restaurointia, jossain hallien kätköissä. Löysin netistä vielä paikan josta voi tutustua tähän vähän harvinaisempaan kuvakulmaan Fiatin ohjaamosta. Olkaa hyvät! Kiitos mielenkiinnosta! FIAT G50 virtuaaliohjaamon ohjekirja
  8. Hyvä huomiomutta ei kuitenkaan. Fiat-hävittäjiemme moottorien kierrosmittarit olivat merkitty Osa- ja varusteluetteloon 28.8.1940 näin: "Borletti 0-3000 kierr./min.". Katsoin myös koneyksilöihin tehtyjä mahdollisia merkintöjä vaihdoista (ei aivan aukoton) eikä löytynyt mittarivaihtoja. Mutta vain Fiatin Borletti-merkkinen kierroslukumittari oli toinen joka pysyi 0-30 raameissa. Muita lähellä olevia kierrosmittareita löytyi seuraavasti: Polikarpov I-153 ja I-16 (4-30 x100), VL Humu (Jaeger 0-32 x100), M.S.406 (Jaeger A.M. 33 A 3-32 x100), MSv (Jaeger A.M. 30 A, 3-25 x100) , Hanriot H.232 (Jaeger 33-10, 0-3200), Caudron-Renault C.R.714 (Jaeger 33-10, 0-3200).
  9. Oliskohan jossakin meidänkin Fiateista ollut ? Usein kuvissa kylläkin eri tyyppiä. https://www.asisbiz.com/il2/Fiat-G50/Fiat-G50-Freccia/pages/Fiat-G50-Freccia-gun-sight-and-Instrument-panel-02.html Muokataan: SIH 8, sivu 6. Pikkuisen mittarin reuna pilkistää tähtäimen takaa.
  10. Rakennuksen valmistumista seurataan internetissä. Se tulee osaksi laajempaa kokonaisuutta.
  11. Tervehdys! Olin jälleen viime talven Myanmarissa ja olen päivittänyt blogin. Pallolentämistä Myanmarissa Lämpimin palloterveisin Olli L
  12. Eilen
  13. Olipa vaikea pähkinä purtavaksi, enkä edelleenkään ole varma lopputuloksesta. Löysin vain yhden (sotilas)konetyypin jonka kierrosmittaria voi verrata suoraan Veli-Martin mittarin näyttöön: Polikarpov I-16UTI, tunnus UT-1. Moottori: Wright Cyclone M-25B. 2 kpl. kierrosmittareita 0-30 x 100. Tässäkään ei valmistajaa eikä valmistusnumeroa mainita mittarin etupuolella. Jään jänskäämään Veli-Martin vastausta
  14. Kyllä vaan mittari oli ruuvattuna suomikoneeseen. Tulipa laiteetua kinkkisempi kysymys kuin luulinkaan. Luulin, että vastausnopeus olisi ollut muutama tunti. En kyllä ole tunnistanut ko. koneen mittareita kansainvälisilläkään ilmailuantiikin myyntisivustoilla, eli väittäisin kuitenkin harvinaiseksi. Mittarin valmistaja Jaeger on Sveitsiläinen, joka kyllä väänsi mittareita eri valtioiden lentokoneisiin. Huomenna laitan vastauksen, jos ei ala oikeata vastausta kuulua, ja kyllä teitä sitten harmittaa...
  15. Kyseinen Pekka Kähkönen näkyy olevan myös Osanna Aci Finland Oy:n hallituksen jäsen.
  16. En ihan heti, yllättävän hankala. Tuon oloisia paikkoja on näköjään paljon. Piti etsiä lamppujen perusteella. Seuraavaksi työmaa noin kuukauden takaa.
  17. Tero löysi heti paikan.
  18. Palais de Justice de Paris.
  19. Old Bailey?
  20. Kiitos.
  21. Sam Chui ehtii kaikkialle ja viime vuoden lopulla hän oli mukana Boeing 747-SP siirtolennolla.
  22. Luovutetaan vuoro nopeimmalle halukkaalle kuvan lisääjälle.
  23. Tuotahan epäilin. En vaan löytänyt sopivaa vahvistusta. Totta kai nyt.
  24. Specsit kävisi kyllä Hispano-Suizaan...Armahda meitä,oliko Suomessa käytössä?
  25. Siellähän vaakuna luuraa varsin keskeisellä paikalla presidentinlinnan ja valtioneuvoston rakennuksen naapurissa. Ritarihuone on arkkitehti Georg Theodor Policron Chiewitzin tärkeimpiä töitä. Turussa hän suunnitteli ravintola Pinellan laajennuksen jokivarteen lähelle tuomiokirkkoa. Myös Porin ruutukaava on hänen käsialaansa. Ritarihuonetta pidetään uusgoottilaisen tyylisuunnan tärkeimpänä edustajana Suomessa. Juhani jatkaa.
  26. Ritarihuoneen puistonpuoleisella räystäällä. Edit: puistikonpuoleisella
  27. Periaatteessa Ruotsin suurlähetystö on tärkein. Mutta.
  28. Ollaanko sisätiloissa?
  1. Lataa lisää sisältöä