Sisältö

Syöte päivittyy automaattisesti   

  1. Viimeisin tunti
  2. 21.9.2018 AY1431 HEL-TXL A321 OH-LZ_ 22.9.2018 AY1436 TXL-HEL A320 OH-LX_ 29.9.2018 QR304 HEL-DOH B788 A7-B__ 30.9.201O QR932 DOH-MNL B773 A7-B__ 1.10.2018 5J703 MNL-DPL A320 CR-32__ 1A 17.10.2018 5J704 DPL-MNL A320 CR-32__ 1A 18.10.2018 QR935 MNL-DOH B773 A7-B__ 18.10.2018 QR307 DOH-HEL A320 A7-A__ 30.12.2018 AY1961 HEL-DXB A359 OH-LW_ 21A 31.12.2018 CX073 DXB-HKG A333 B-___ ___ 2.1.2019 CX921 HKG-CEB A333 B-___ ___
  3. Voisi olla Hämäläinen Heikki Tapio, synt. 30.6.1923. Suomen Lentomerkki nr 1160 12.6.1944. Aliupseerikurssi 12, alkoi 14.9.1942.(ohjaaja/ohjaajatähystäjä) Edit: Vai onko liian nuori vääpeliksi tuossa vaiheessa? Löysin ohjaajista/ohjaajatähystäjistä kuusi Hämäläistä, joilla oli vanha lentomerkki, mutta tämä oli ainoa, jonka nimessä on T-kirjain. Lentopäiväkirjassa Hämäläinen on sarakkeessa ylimpänä eli tähystäjänä. Tähystäjistä vanhan lentomerkin on saanut vielä erikseen ohjaaja/ohjaajatähystäjä (SLM 544) vänrikki Lauri Hämäläinen, numerolla 290, vuonna 1940. Mutta hän oli eri mies, hävittäjä-ja koelentäjä. Jukka
  4. Tänään
  5. Kokoelmiin tuli tällainen lentopäiväkirja. Kukahan T. Hämäläinen kyseessä?
  6. Albumista Kuvia Vaasasta (EFVA)

    Sassia operoi tosiaan tänään flyben Dash 8 joka oli tervetullutta vaihtelua atr:ään.

    © Sebastian Sainio

  7. Jarin hakema kohde on ilmeisesti Suomen johtava linja-autoromuttamo. Seuraavaksi paikallistetaan tämä.
  8. Kyseessä on Enonkosken entinen kaivosalue, vastaus täysin oikein. Kaikenlaista sitä voi löytyä, keskeltä "korpeakin". Teropa jatkaa...
  9. Karvilaan. https://goo.gl/maps/WC1XE7jBtJ12
  10. Kokeillaampas sitten tälläistä. Mihin bussit ovat tulleet?
  11. Saamen silta, Utsjoki. Kuva on sillalta noinsuunnilleen itäänpäin, Norjan puolelta. Jari jatkaa ...
  12. F1

    Mahtavaa kyntämistä taas Kimiltä. Pappa voitaisiin korvata jo kesken kauden Leclercillä. Vaikuttaa kyllä alempien luokkien kisojen perusteella, että tylsä kisa tulossa taas huomenna. Ei löydy helpolla ohituspaikkoja täälläkään.
  13. Oisko Saamen silta?
  14. JUN23 DCA-MSY AA E75 F JUN27 MSY-CLT AA 319 F JUN27 CLT-BWI AA 321 F Piti olla taman paivan reititys Baltimoresta Dallasin kautta New Orleansiin, mutta AA peruutti ekan segmentin ja siirsi nonstopille Reaganilta.
  15. Maa oikein, silta hakusessa.
  16. Kone on edelleen kentällä - ainakin fr24n mukaan.
  17. Tästä aiheesta löytyy artikkeli, kuvien kera, jossa kerrotaan mitä koneita käyttivät Englannin ja Brasilian (sama charterkone), Saksan, Tanskan, Ruotsin, Sveitsin, Egyptin, Tunisian, Panaman, Argentiinan ja Urugyuayn joukkueet saapuessaan Venäjälle ensimmäiseen otteluunsa. https://thepointsguy.com/news/world-cup-airplanes-how-the-teams-flew-to-russia/
  18. Norja ?
  19. Belgian punaiseksi maalatun koneen esittely oli jo uutispuolen ketjussa. Tässä linkki: http://www.aviation24.be/airlines/lufthansa-group/brussels-airlines/brussels-airlines-a320-trident-presented-fans-red-devils/
  20. Millä sillalla kuvaaja seisoo? Ulkomailla.
  21. Kuva on tosiaankin Härmälästä. Oheinen kuva esittää yritystäni sijoittaa OH-ABB:n kuvauspaikka Härmälästä vuonna 1946 otetulle ilmakuvalle. Ilmakuvasta on tunnistettavissa Junkersin taustalla (kentän reunalla) näkyvät kolme pitkää parakkia (kahden oikeanpuoleisen parakin välinen maasto jää Junkersin nokan taakse), sekä myös Junkers-kuvassa kahden vasemmanpuoleisen parakin välistä kaukana taustalla metsänreunassa näkyvä pitkä rakennus. Tuollaisia taustan pitkiä rakennuksia on ilmakuvan mukaan kolme kappaletta pituussuunnassa rinnakkain. Junkers-kuvassa tuon taustalla olevan pitkän rakennuksen oikealla puolella näkyy pätkä toista vastaavanlaista rakennusta ja vastaavasti vasemmalla puolella näkyy vastaavanlaisen rakennuksen päätyä, eli Junkers-kuvassa kokonaan näkyvä rakennus on rakennusrivin keskimmäinen. Vedetään viiva sen vasemmalla puolella näkyvän rakennuksen päädyn ja läheltä kentän reunalla olevan pitkän parakin vasenta päätyä, jolloin saadaan oheiseen ilmakuvaan piirretty vasemmanpuoleinen sininen paikannusviiva. Toisen paikannusviivan sijoittaminen ilmakuvalle on vähän vaikeampaa, mutta sen saa kuitenkin paikalleen kohtalaisella tarkkuudella. Junkersin oikean siiven kärjen takana näkyy metsäinen mäki, jolla on taloja. Oheisesta ilmakuvasta, jossa on mukana korkeuskäyrät, käy ilmi että rakennetun alueen suunnalta löytyy yksi tätä vastaava paikka, joka on kuvaan piirretyn oikeanpuoleisen sinisen viivan päädyn "yläpuolella". Viivasta tuli tosin hieman liian pitkä, joten metsikkö on hieman vasemmalle viivan päästä. Koska Junkers-kuvassa kone peittää lähempänä kenttää olevat tunnistuskohteet, paikannusviivalle ei ole mahdollista määrittää toista tarkkaa kauttakulkupistettä, vaan se täytyy arvioida. Tein sen kuvittelemalla kentän reunalle lisää samanlaisia pitkiä parakkeja samanlaisin välein, kun ne kolmekin ovat. Näin sain arvioitua Junkers-kuvan oikean reunan sijainnin ja vedettyä ilmakuvaan oikeanpuoleisen paikannusviivan. Tuloksen perusteella Junkersin kuvauspaikka (sinisten viivojen risteys) on ollut aivan kentän reunalle sijoitettujen ja romutustaan odottavien koneiden edessä. Tätä paikannusta tukee myös se, että Junkers-kuvassa näkyy kentän kiitorata koneen ja taustalla olevien pitkien parakkien välissä. Kiitorata tosin erottuu melko heikosti, mutta näkyy kuitenkin vaaleana alueena Junkersin vasemman siiven kärjen alla, vasemman siiven tyven yllä sekä vielä koneen oikealla puolella seisovien henkilöinen välissä. Vielä hieman rajausta tuohon Junkers-kuvan ottoaikaan; oheisessa vuoden 1946 ilmakuvassa näkyvästä kentän reunan kolmesta pitkästä parakista oikeanpuoleinen on purettu viimestään vuonna 1956, sillä sitä ei enää näy tuona vuonna otetussa ilmakuvassa (ilmakuvia ja karttoja osoitteessa https://kartat.tampere.fi/oskari). t. Heikki
  22. Videota NH 232:n laskusta. Käsivarsilla kuvattu IPhone X:llä
  23. jees. Timppa jatkaa
  24. Koh Phi Phi Leh
  25. Eikös tuo ole JAL:n normaali Tokio-Helsinki lento?
  1. Lataa lisää sisältöä