Lentokoneen maa-ohjaus

<< < (4/6) > >>

RJ:
Taitaa nuissa ARVOissakin olla perähenkilöllä ratti.  Joo, onhan niissä...

Nekke:
Lainaus

Pienemmillä koneilla juuri noin polkimien kautta nokkapyörää ohjaillen (tuollainen aina johonkin King Airin kokoisiin asti) ja siitä isommilla sitten kun mr.JM tuossa ylhäällä sanoi.

Ohjaus ei varsinaisesti "siirry" tuosta maaratista polkimiin, vaan kun koneen nopeus lähtökiidossa kasvaa niin silloin peräsimen vaikutus/teho aerodynaamisena ohjaimena kasvaa ja sitä voi alkaa käyttää. Pikkukoneissa esim jos maassa rullatessa painaa poljinta kääntääkseen nokkapyörää niin samalla myös peräsin kääntyy.


Tossa nokka pyörä ohjauksessa on semmonen juttu vielä että kun kone on irti maasta niin nokka pyörä ei käänny. Tämä siksi että nokka pyörä osoittaa suoraan kun kone tulee laskuun.

Saab 340 ja ATR72 on ratti ohjaus vain kapteenin  paikalla.

Apina:
Niko, oliko tuo nyt varmaa tietoa?
Heti tuon lukemisen jälkeen tuli mieleen tämä kuva airliners.netistä:
http://www.airliners.net/open.file/021016/L/

jukkakole:
Lainaus

Niko, oliko tuo nyt varmaa tietoa?
Heti tuon lukemisen jälkeen tuli mieleen tämä kuva airliners.netistä:
http://www.airliners.net/open.file/021016/L/


No kerrankos sitä koneeseen vikaa tulee. Ainakin meikäläisen oppikirja sanoo seuraavaa: "Jokaisessa nokkalaskutelineessä on keskitysmekanismi, jolla varmistetaan, että nokkapyörä on suorassa koskettaessaan maahan. Jos nokkapyörä on vinossa, lentokone saattaa suistua kiitotieltä. Keskitysmekanismilla varmistetaan myös, että nokkapyörä on keskittyneenä otettaessa laskutelineitä sisään, jotta laskutelineluukut yms. rakenteet eivät rikkoudu eikä teline juutu laskutelinetilaan.

Keskitysmekanismi on tavallisimmin rakennettu joustintuen sisään. Siihen kuuluu kaksi kaarevaprofiilista nokkapintaa, jotka koskettavat toisiinnsa joustintuen oietessa täyteen pituuteensa lentokoneen noustua ilmaan. Tämän mekenismin vuoksi nokkapyörää ei saa väkisin pyrkiä poikkeuttamaan esim. huollon yhteydessä lentokoneen ollessa nostettuna pukeille."

Eli keskitysmekanismi on kaikissa nokkapyörissä, sekä ohjattavissa että ei-ohjattavissa.

tigert:
Lainaus

No kerrankos sitä koneeseen vikaa tulee. Ainakin meikäläisen oppikirja sanoo seuraavaa: "Jokaisessa nokkalaskutelineessä on keskitysmekanismi, jolla varmistetaan, että nokkapyörä on suorassa koskettaessaan maahan. Jos nokkapyörä on vinossa, lentokone saattaa suistua kiitotieltä. Keskitysmekanismilla varmistetaan myös, että nokkapyörä on keskittyneenä otettaessa laskutelineitä sisään, jotta laskutelineluukut yms. rakenteet eivät rikkoudu eikä teline juutu laskutelinetilaan.

Keskitysmekanismi on tavallisimmin rakennettu joustintuen sisään. Siihen kuuluu kaksi kaarevaprofiilista nokkapintaa, jotka koskettavat toisiinnsa joustintuen oietessa täyteen pituuteensa lentokoneen noustua ilmaan. Tämän mekenismin vuoksi nokkapyörää ei saa väkisin pyrkiä poikkeuttamaan esim. huollon yhteydessä lentokoneen ollessa nostettuna pukeille."

Eli keskitysmekanismi on kaikissa nokkapyörissä, sekä ohjattavissa että ei-ohjattavissa.


... sisäänvedettävissä siis varmaankin? Ei kai noissa pikkuritsoissa tuommoisia ole?

//Tuomas

Navigaatio

Yksi taso ylös

Seuraava sivu

Edellinen sivu