Liikkennelentäjäksi

(1/5) > >>

Ilkka84:
Terve vaan kaikille,

Olen alkanut vakavissani miettimään liikennelentäjän koulutusta, joka on ollut haaveena jo pitkään. Tarkemman tutkimuksen myötä alasta löytyy melko ristiriitaista ja paljolti myös vanhaa tietoa netin välityksellä, joten ajattelin näin alan harrastajilta ja ammattimiehiltä kysäistä hieman lisää.

Olen harkinnut Patriaa tai Salpauslentoa, sillä ymmärtämäni mukaan ILO:on on hyvin vaikea päästä, jos on keskustelupalstoihin uskominen?. Mikähän muuten mahtaa olla kyseisten kaupallisten koulutusten ero, sillä Salpauslento ilmoittaa netissä n. 10 000 e halvemman hinnan? Kuinkahan vaikea näihin kouluihin on päästä?

Finncomm toimii ilmeisesti yhteistyössä Salpauslennon kanssa, josta herääkin kysymys, että ”joudunko” tuon koulun kautta kirjoittamaan sopimuksen Finncommin kanssa valmistuttuani vai olenko vapaa hakemaan myös muihin yhtiöihin? Kyseistä yhtiötä tunnutaan haukuttavan netissä melko paljon.

Entäpä kun valmistuessa saa tuon frozen-ATPL:n kuinka siitä edetään eri konetyyppeihin perämieheksi?  Pitääkö kouluttautua lisää vai hoitaako lentoyhtiö tyyppikoulutukset konetyypeille? Entä jos vaihdat konetyyppiä kesken uran, hyppäätkö kapteenin paikalta perämieheksi tuon 1500 lentotunnin ajaksi?

Vielä kysymys, että mikä mahtaa olla nykypäivänä alan työllisyystilanne (ja palkkaus, vaikka tämä ei olekaan pääasia)? Tämä on kysymys, joka koko hommassa enää askarruttaa. Pyöreät 100 000 e on iso raha, jos ei töitä löydykään ja joudut maksamaan lainan pois muissa hommissa.

Tässäpä tämän hetken mieltä polttavat asiat. Viesti on melko pitkä ja joukossa ehkä typerämpiäkin kysymyksiä, mutta toivon näihin saavani vastauksia.

Kiitokset jo etukäteen,

Ilkka

Hene:
Terve,

Lainaus

Olen harkinnut Patriaa tai Salpauslentoa, sillä ymmärtämäni mukaan ILO:on on hyvin vaikea päästä, jos on keskustelupalstoihin uskominen?. Mikähän muuten mahtaa olla kyseisten kaupallisten koulutusten ero, sillä Salpauslento ilmoittaa netissä n. 10 000 e halvemman hinnan? Kuinkahan vaikea näihin kouluihin on päästä?

Ilmailuopistoon on vaikea päästä, koska hakijamäärät ovat niin suuret ja johonkin se raja on vedettävä kun ei kaikkia rajat ylittäviä voida ottaa mukaan. Itse kävin Patrian kurssit, eroa Salpauslennon koulutukseen en tiedä. Tuskin juuri mitään

Lainaus

Finncomm toimii ilmeisesti yhteistyössä Salpauslennon kanssa, josta herääkin kysymys, että ”joudunko” tuon koulun kautta kirjoittamaan sopimuksen Finncommin kanssa valmistuttuani vai olenko vapaa hakemaan myös muihin yhtiöihin? Kyseistä yhtiötä tunnutaan haukuttavan netissä melko paljon.

Jos haet ja pääset Finncomin Ab initio -kurssille, eli FC:n omalle kurssille (tarkoittaa käytännössä sitä, että sinulla on varma työpaikka), käyt koulutuksen Salpauslennolla, jonka jälkeen FC tarjoaa sinulle tyyppikurssin ja sitä myöten pääset rivipilotiksi. Tosin sitoudut olemaan FC:llä 2 tai 3 vuotta töissä. Mikäli lähdet ennen "bondin" päättymistä, joudut korvaamaan yhtiölle tyyppikurssin kulut. Itse en ole kuullut mitään pahaa sanottavaa FC:stä työnantajana.

Lainaus

Entäpä kun valmistuessa saa tuon frozen-ATPL:n kuinka siitä edetään eri konetyyppeihin perämieheksi? Pitääkö kouluttautua lisää vai hoitaako lentoyhtiö tyyppikoulutukset konetyypeille? Entä jos vaihdat konetyyppiä kesken uran, hyppäätkö kapteenin paikalta perämieheksi tuon 1500 lentotunnin ajaksi?

Rippuu yhtiöstä. Ei ole mitenkään tavallista, että pilotti maksaa itse oman tyyppikurssinsa. Suomessa (tietääkseni) jokainen yhtiö kustantaa tyyppikurssin valituille. Maailmalla tilanne voi olla esim. se, että saat työpaikan, mikäli maksat kurssisi itse.

Lainaus

Pyöreät 100 000 e on iso raha, jos ei töitä löydykään ja joudut maksamaan lainan pois muissa hommissa.

Welcome to my world. Tosin ala on jälleen nousussa ja yhtiöt ovat alkaneet rekrytoida kiihtyvään tahtiin. Täytyy kuitenkin muistaa, että suhdanteet saattavat vaihdella paljonkin, jolloin työllisyystilannekin vaihtelee suuresti. Tällä hetkellä näyttää ihan hyvältä.

Toivottavasti avarsi edes hieman asioita 

redigo:
Onhan sinne SIO:on vaikea päästä, mutta aina sinne joku kuitenkin pääsee  . Ei kai sen takia, että sinne on vaikea päästä niin kannata jättää hakematta. SIO olisi varmasti paras, varmin, edullisin ja helpoin tie liikennelentäjäksi.

Hene:
Lainaus

SIO olisi varmasti paras, varmin, edullisin ja helpoin tie liikennelentäjäksi.

Ei se koulutus siellä liene sen helpompaa kuin muuallakaan 

andy1:
Mikäli en väärin ymmärtänyt kysymystä FC vs. Salpauslento, kyse ei ollut ab initio -kurssista, vaan siitä, onko Salpauslennon kautta kouluttautunut naimisissa FC:n kanssa. Vastaushan on kielteinen, mikäli koulutuksen käy ilman FC:n valintakokeita, pääsyä ja sitoutumista. Silloin ei ole toki sitä varmaa työpaikkaakaan.

-A-

Navigaatio

Yksi taso ylös

Seuraava sivu