Transponderikoodeja VFR-liikenteelle
marquise:
Lainaus
http://www.diamond-air.at/fileadmin/uploads/files/after_sales_support/DA40-180/Airplane_Flight_Manual/Supplements/60101e-a03-r1.pdf
Kumpi menee edelle, POH vai laitevalmistajan tuote-esite?
POH määrittelee yksikäsitteisesti sen kuinka TÄHÄN koneeseen asennettuja laitteita tulee käyttää. Siksi kaverilta kuultu vihje "niin minä olen aina sen tehnyt" , koneen omistajan "Näin se kannattaa tehdä" tai lennonopettajan kertoma "no oikeastaan voisit tehdä niin etttä ..." tulee jättää omaan arvoonsa ja tarkistaa tilanne ennen lentoa AINA AFM:stä (jota joku myös POH:ksi kutsuu). Eli: POH menee aina edelle.
Keskustelin muuten juuri Scandinavian Avionics A/S:n vanhemman managerin kanssa tästä.
Hän sanoi, että KT76A:ssa itse laite ei siitä kärsi jos koodia vaihdetaan laitteen ollessa aktiviinen.
Sen sijaan jokin muu asia saattaa viedä pilotin huomion kesken kaiken, ennen kuin uusi koodi on kokonaan vaihdettu - ja silloin laite lähettää väärää koodia jonkin aikaa.
Sitä vastoin esim. Garminin digitaaliset GTX327 ja GTX330 jatkavat vanhan koodin lähettämistä senkin jälkeen kun lentäjä on aloittanut koodin vaihtamisen (laitteen ollessa aktiivinen) KUNNES kaikki uuden koodin numerot on syötetty. Ja jos kaikkia neljää ei tietyssä ajassa syötetä, palaa vanha koodi takaisin näyttöön.
Peter
Peter
TOC:
Lainaus
POH määrittelee yksikäsitteisesti sen kuinka TÄHÄN koneeseen asennettuja laitteita tulee käyttää. Siksi kaverilta kuultu vihje "niin minä olen aina sen tehnyt" , koneen omistajan "Näin se kannattaa tehdä" tai lennonopettajan kertoma "no oikeastaan voisit tehdä niin etttä ..." tulee jättää omaan arvoonsa ja tarkistaa tilanne ennen lentoa AINA AFM:stä (jota joku myös POH:ksi kutsuu). Eli: POH menee aina edelle.
Peter
Kuoroon liityn laulaen,painottaen että AFM/POH alkuperäiskielellä ainoa oikea,samaa mieltä muista käyttöohjeista,jopa tarkastuslistoista.
Vuosien varrella löytynyt ihmeellisyyksiä käänetyistä opuksista,ei toki Suomalaisista.
TOC:
Lainaus
Liityn mielelläni jälleen siihen valitettavan vähälukuiseen kuoroon joka laulaa että vaihdetaan ne koodit laitteen käyttöohjeen ja viranomaisen ohjeiden mukaisesti. Yksittäisten lennonjohtajien tai edes kokeneiden lentäjien pohdinnat nettifoorumilla eivät kuulu kumpaankaan kategoriaan.
Mikäli kumpikaan yllämainituista lähteistä ei kehota käyttämään sitä härveliä standbyllä, miksi silloin turhaan vaivaatte päätänne joillain "virheellisten koodien" lähettämisillä? Pliis.
Kuorossa ollaan.
Tähän "viranomaisen ohjeiden mukaisesti",näinhän toimii kaikki,vai?
Onko ohjeet,suositukset,määräykset kaiken kattavia joita noudattamalla taatusti menee oikein ja niinkuin viranomainen on tarkoittanut,kysyn vaan.
Kaikkien lennonjohtajien,yksittäisten tai ei,kommentit arvostettuja.
kille:
Lainaus
Kuorossa ollaan.
Tähän "viranomaisen ohjeiden mukaisesti",näinhän toimii kaikki,vai?
Onko ohjeet,suositukset,määräykset kaiken kattavia joita noudattamalla taatusti menee oikein ja niinkuin viranomainen on tarkoittanut,kysyn vaan.
Kaikkien lennonjohtajien,yksittäisten tai ei,kommentit arvostettuja.
Olle hyvä, älä irrota tuota lainaamaasi lausetta asiayhteydestään. Ei se niin toimi.
Tietenkin kommentit ovat arvostettuja, mutta eivät ne määräyksiä korvaa.
TOC:
Lainaus
Olle hyvä, älä irrota tuota lainaamaasi lausetta asiayhteydestään. Ei se niin toimi.
Tietenkin kommentit ovat arvostettuja, mutta eivät ne määräyksiä korvaa.
Ei korvaa. Täydentää toki,usein, määräyksiä.
Navigaatio