Lentohuolto Oy
ilra11:
Lainaus
No terve mieheen Ilpo - long time no see! Tulihan sitä rättihallilla toisenkin kerran kohdattua, ja vielä enemmän sitten jo Siimes Aviationin aikaan Lumiahon hallilla. OH-CIM ja OH-COH ajoittuvat mielestäni myös noihin jo Lentohuollon jälkeisiin vuosiin.
Tuo Wihurin Ammattioppilaitoksen koulutus taitaisi olla luku sinänsä. Monen lentäjänura on tainnut sen kautta kulkea. Sinä taisit olla sitä porukkaa, joka lensi CHM:lla ja jota koulutti mm. Huovisen Topi?
Terveppä terve
Taidatpa olla oikeassa -CIM:n ja -COH:n suhteen. Olin myöhemmällä kursillla Kuokkasen Leksa ja Emu (Erpilä Harri) opettajina. Ilpo
Edit: Lainaus kuntoon / IP
juharitaranta:
Lainaus
Terveppä terve
Olin myöhemmällä kursillla Kuokkasen Leksa ja Emu (Erpilä Harri) opettajina. Ilpo
Samaa kurssia Ilpon kanssa. Koulukoneina oli yksimoottori-IFR-vaiheessa Bonanza OH-BDD ja monimoottoriosuudessa ainakin OH-CGW, CFM ja CDS, keskimmäinen 402B ja kaksi muuta 401B:tä.
erkkikorpela:
Tuo Ammattioppilaitoksen osuus on ilman muuta kiinnostava sivujuonne Lentohuolto-historiikissa. Osaatteko, Ilpo ja Juha, kertoa enemmän? Paljonko kursseja järjestettiin ja milloin? Kuka niitä rahoitti ja miksi - siis olivatko oppilaat itse maksumiehinä vai oliko kyseessä jonkinlainen oppisopimustyyppinen viritys taattuine työpaikkoineen ja palvelussitoumuksineen? Siellä lentäjänoppinsa saaneiden nimiäkin olisi mukava listata, vaikka joitakin tiedän itsekin - siis teidän kahden lisäksi!
juharitaranta:
Lainaus
Tuo Ammattioppilaitoksen osuus on ilman muuta kiinnostava sivujuonne Lentohuolto-historiikissa. Osaatteko, Ilpo ja Juha, kertoa enemmän? Paljonko kursseja järjestettiin ja milloin? Kuka niitä rahoitti ja miksi - siis olivatko oppilaat itse maksumiehinä vai oliko kyseessä jonkinlainen oppisopimustyyppinen viritys taattuine työpaikkoineen ja palvelussitoumuksineen? Siellä lentäjänoppinsa saaneiden nimiäkin olisi mukava listata, vaikka joitakin tiedän itsekin - siis teidän kahden lisäksi!
Ihan ulkomuistista: Wihurin Ammattioppilaitos järjesti kolmenmoisia kursseja: Ansiolentäjän peruskursseja, lennonopettajakursseja ja ansiolentäjän jatkokursseja, joista jälkimmäinen siis oli käytännössä monimoottori-IFR-kurssi. Muistaakseni meidän kurssimme talvella 1975 -76 oli toiseksi viimeinen ansiolentäjän jatkokurssi, olisikohan niitä järjestetty neljä tai viisi kaikkiaan, jokaisella tusinan verran oppilaita. Noita muita kursseja järjestettiin varmaankin saman verran. Ammattikasvatushallitus maksoi valtaosan kurssista, itseltä meni melkoisen pieni osuus kokonaisuudesta, olisko ollut jatkokurssista kertaluokkaa 10000 markkaa, johon hintaan sai kymmenkunta tuntia Bonanzalla ja vissiin parikymmentä tuntia 400-sarjan Cessnoilla, sekä täydentäviä lentoja 150:llä (yömatkalentoja jne sen verran että lain vaatimat tuli täyteen) tarpeen mukaan. Koulutukseen kuului mm reittikoululento, jonka Ilpo ja minä yhdessä Emun ja Leksan kera lennettiin Bromman ja Malmön kautta Hampuriin, ja takaisin Kastrupin ja Arlandan kautta Malmille, koneena OH-CDS.
Taattuja työpaikkoja vlitettavasti ei ollut, mutta monet aloittivat lentäjänuransa juuri Lumiahon rahteja kuljettaen Lentohuollon, eli Finnwingsin koneilla. Minä olin poikkeus, kun aloittelin Tampereella. Nimiä olisi mukava kerätä, nyt just ei ole aikaa, mutta osallistun keruuseen mielelläni paremmalla ajalla.
PS Eki, eiks Sir-Airin historiikkikin pitäisi kasata? Sielläkin oli aika jännää...
Crayfishguru:
Viitasen Matiaksen lisäksi taisi Mecklinin "Mekukin" myydä jokusen koneen - ainakin mulle.
Wihuri tuli tunnetuksi todellisena monialayrityksenä ja usein firmojen nimetkin kertoivat paljon alasta, kuten vaikkapa Witraktor ja Wipak. Ilmankos eivät ikinä innostuneet tuttibisneksestä.
Navigaatio