Ilmakuvauskoneista (OLI: Mikä kone lenteli Nuijamaalla tänään rajan pinnassa, ja miksi ?)

<< < (7/8) > >>

juharitaranta:
Ihan ilman mitään lähdekirjallisuutta, tunnetusti erinomaiseen ( ) muistiini turvautuen luettelen lisää koneita, joita on sodan jälkeen Suomessa käytetty kartoituskuvauksiin (siis kameralla): Ilmavoimista edellä jo mainittujen lisäksi BL, DO (DC-2 ja -3), DN, NH ja vissiin myös SF. Siviilipuolella ennen Sir-Airia kuvaushommia Maanmittaushallitukselle hoiteli ainakin Lentohuolto kalustonaan Cessna 195:iä sekä Cessna 320E OH-CNL, joku saattanee muistaa muitakin. Lisäksi metsänarviointikuvauksia on tehnyt ainakin Cessna 401B OH-CGW:llä ja jollakin Cessna 182:lla Joensuulainen Blue Sky, sekä Antero Närhi Turusta Cherokee Sixillä. Sav-Air operoi Navajo OH-PNB:tä myös kartoituslennoilla joskus 80-luvulla, ja Jetfliten lopetettua ilmakuvauslennot OH-ACN on ollut Konekorhosen käytössä, samoin kuin kai CGW:kin, lähinnä Maanmittauslaitokselle sekin lentäen.
Lista ei ole taatusti täydellinen, täydentää saa.

Markku:
Ei oo Juhalla vielä se joku D:llä alkava tauti mutta kun en taas muista mikä. 
Lunttasin vähän kirjoista ja ainakin nämä on olleet Tpografikuvauskäytössä: ja joista kovalevyltä tähänhätään löyty kuva:
DO-8 (ja DO-9)  käytetty kuvauksiin vuosina 1969-83
[ Attachment not found - or removed ]

NH-2 (ja NH-1) käytetty kuvauksiin vuosina 1962-81
[ Attachment not found - or removed ]
 
SF-29 (ja SF-30) käytetty kuvauksiin vuosina 1958-73
[ Attachment not found - or removed ]

Tilauslennon OH-POB (ja OH-CSS)
[ Attachment not found - or removed ]
Markku

seppop:
Eikä Kultakuokkaakaan ole syytä unohtaa:

http://www.airliners.net/photo/Sir-Air/Lockheed-18-56-Lodestar/1314860/M/

juharitaranta:
Lainaus

Eikä Kultakuokkaakaan ole syytä unohtaa:



Totta, mutta kuvassa oleva OH-SIR on entinen Finnmapin OH-MAP, joka tuolla aikaisemmin mainittiinkin. Finnmapin oli alunperin tarkoitus hoitaa koneella iso Nigerian kartoitusprojekti loppuun, ja jättää masina sitten Afrikkaan mätänemään, mutta syystä jota en muista toivat koneen kuitenkin Suomeen. Sir-Air sitten osti MAP:n ja kunnosti siitä itselleen 14-matkustajapaikkaisen työkalun. Nykyään tämä kone on näytillä ilmailumuseossa Oslon Gardermoenissa, modifioituna takaisin alkuperäiseen malliinsa Lodestariksi. OH-MAP/SIR oli runsaasti muunneltu versio L-18:sta, tehty Gulf Oilin tilauksesta, eroina ainakin tehokkaammat moottorit, muotoillut siivenkärjet, panoraamaikkunat, pidennetty nokka jne. Modifikaatio tunnettiin nimellä Gulfstar, niitä taidettiin tehdä kaksi kappaletta Gulfille.

Se varsinainen "Kultakuokka" on Kar-Airin OH-VKU, joka puolestaan löytyy Suomen Ilmailumuseosta Hki-Vantaalta. Kultakuokkailua Kar-Air on tehnyt myös DC-3 OH-VKB:llä (nykyään samassa paikassa kuin VKU) ja Twin Ottereilla OH-KOA ja KOG. Tilauslento Oy Oulusta on samoja hommia hoitanut Turbo-Porterilla OH-POB, ja Lentohuolto ainakin Aero Commander 500 OH-ACA:lla ja vissiin Cessna 195:llä myös. Utin Lento on kai edelleen samoissa puuhissa Cessna Caravanilla?

Pitäisköhän tämä ketju siirtää ilmailuhistorian puolelle?

MBK:
Lainaus

Mihinkähän suomalaisten lentämistä valokuvauslennoista on kirjoitettu?

Vuodesta 1980 alkaen Suomen kartoituskuvaajat - "Alte kameraden - vanhat valokuvaajat" ovat järjestäneet kartoituskuvauspalavereja, aluksi 80- ja 90-luvuilla vuosittain Utissa, ja myöhemmin myös Tikkakoskella.
Alkuaikoina noissa kokoontumisissa oli mukana ilmavoimien, "mittuuhallituksen" eli Maanmittauslaitoksen ja Topografikunnan kuvaushenkilöstöä. Myöhemmässä vaiheessa mukaan tuli myös siviilifirmojen edustajia.

Kuvausporukan historiikkitoimikunta kasasi kaksiosaisen historiikin (2 mappia), joista ensimmäinen tuli 1990 ja toinen osa 1996.
Nuo käsittelevät lähinnä sodanajan ja sen jälkeisen ajan kuvaustoimintaa. Jonkin verran on myös uudempaa historiaa, mm. L-K Karjalaisen tekemä Kunnallistekniikka/Finnmap Oy:n historiikkia vuosilta 1951-1992.



[ Attachment not found - or removed ]           1. osa vuodelta 1990



Tämmönen opus löytyy Topografikunnan käyttämistä lentokoneista.

[ Attachment not found - or removed ]

tv: Markku

Navigaatio

Yksi taso ylös

Seuraava sivu

Edellinen sivu