Mediamaksu?
kenkku:
Tämän esityksen paras puolihan on se, ettei TV-lupamaksutarkastajia tarvittaisi enää. Toisaalta epäreilua on, että maksu on sama sekä pieni-, keski- että suurituloisille.
PekkaK:
Ihan uusi juttu (minä kun olen vähän ulkona kaikesta). Mihin mediamaksu perustuu?
En omista TV:tä, en siis tarvitse maksaa TV-lupamaksua; OK. Luen kirjastossa Hesaria, jonka ehkä maksan jotenkin verorahojen kautta Keravan kunnalle ja sitä kautta kirjastolle ja siten Hesarin julkaisijalle. Käytän nettiä ahkerasti, ja maksan siitä Elisalle, ja raha mennee tuottajille ja jakelijoille. Kuuntelen radiota joskus, niin, siitä en maksa tietääkseni mitään, ellei Radio Rockia ja Radio Sputnikiakin rahoiteta jotenkin veroteitse. Ovatko kadunvarsilla näkyvillä olevat mainokset mediaa? Jos ovat, niin niiden näkemisestä en ota vastuuta, sillä minulle on ihan yks'hailee laittaako joku niitä näkyville vai ei. Mikä on mediamaksun tarkoitus tässä kuviossa?
Jos tuo maksu toteutuu (ja miten se toteutetaan), niin potentiaalisesti tämä valvontayhteiskunta alkaa ahdistaa vielä paljon entistä enemmän.
Santler:
Lainaus
Ajatuksena sinänsä hyväksyttävä, mutta ongelmia löytyy. Mitenkäs meinasivat, että yksin asuva opiskelija maksaa tuon 175 euroa vuodessa
Totta. Nykyään ei edes rahat riitä opiskelijalla ruokaan.
Ja itse en edes omista TV:tä, tai no millä rahalla sen edes ostaisin.
Mikael:
Lainaus
Ihan uusi juttu (minä kun olen vähän ulkona kaikesta). Mihin mediamaksu perustuu?
En omista TV:tä, en siis tarvitse maksaa TV-lupamaksua; OK. Luen kirjastossa Hesaria, jonka ehkä maksan jotenkin verorahojen kautta Keravan kunnalle ja sitä kautta kirjastolle ja siten Hesarin julkaisijalle. Käytän nettiä ahkerasti, ja maksan siitä Elisalle, ja raha mennee tuottajille ja jakelijoille. Kuuntelen radiota joskus, niin, siitä en maksa tietääkseni mitään, ellei Radio Rockia ja Radio Sputnikiakin rahoiteta jotenkin veroteitse. Ovatko kadunvarsilla näkyvillä olevat mainokset mediaa? Jos ovat, niin niiden näkemisestä en ota vastuuta, sillä minulle on ihan yks'hailee laittaako joku niitä näkyville vai ei. Mikä on mediamaksun tarkoitus tässä kuviossa?
Jos tuo maksu toteutuu (ja miten se toteutetaan), niin potentiaalisesti tämä valvontayhteiskunta alkaa ahdistaa vielä paljon entistä enemmän.
Eiko mediamaksu perustu vain ja ainoastaan Yleisradion rahoittamiseen, joten Hesari ja kadunvarren mainokset eivat liity tahan patkaakaan.
jansip:
Uusi ja innovatiivinen tapa rahoittaa julkinen palvelu. Tälläisen kommentin päästi joku kanisteri. Suomeksi:Taas yksi vero lisää ihmisten niskaan. Ja tämä maksu olisi lakiperusteinen (vai kuinka se ilmaisu menikään) eikä pakoon pääse. Lisäksi katsottavat ohjelmat säilyvät edelleen maksullisilla kanavilla (Eurosport). Tuntuu siltä,kuin minun olisi maksettava saman verran autoni polttoaineista kuin töikseen ajava naapurinikin. Omilla ajomäärillä ei ole merkitystä.
Navigaatio