Bose Aviation Headset X
msokero:
Bose tekee audiopuolella aivan pistämättömiä laitteita. Mm. bändillämme on Bosen subbasilla varustettu PA, joka potkii lujaa, mutta hyvällä soundilla. Bosen autokaiutinjärjestelmät ovat mahtavia (MB käyttää näitä ainakin tilauksesta) ja jokainen luuripari, joka Bosen nimissä myydään, on hifiä. Tuo keikkakäytössä oleva Bosen PA on parasta mitä rahalla saa. Silti ne eivät ole markkinoiden kalleimpia äänentoistopelejä vaikka äänenpaineessa ja laadussa löytyy. Käytännössä ovat ikuisia vehkeitä.
Niin ja miksaustiskinä meillä on Midaksen pöytä (olisikohan Venice). Valo-ohjaimia en muista (saattaa olla Martin). Movingheadeja löytyy kahdeksan. Sokaisuvaloja pari kimppua. Savukonekin löytyy (nestepihi ja tehokas). Kun olette hankkimassa ilmailuorkesterillenne ääntä, valoa yms, käykää surffaamassa Thomannin sivuilla. Jos löytyy jotain hauskaa, olkaa yhteydessä, sillä olen laittamassa tilausta Saksanmaalle lähiaikoina. Jaettais nääs postikulut ja alvitkin saa pois kun virma tillaapi.
Ottiatuota. Monitoritiski on, köh, Behringer (älkää kertoko kenellekään)...
marquise:
Kuuntele nyt Mikko huolellisesti sitä (sinulla juuri nyt alla olevaa, ilmeisen riittävän kokoisella voimanlähteellä varustettua) liikkuvaa Bose-audiojärjestelmää .
Ennen kuin se siirtyy pohjoista kohden.
Siniset sukset.
Peter
tapio03:
Moi,
minulla on tuollainen uusi Peltorin valmistama Aviation 8006-headset. Onko ko. mallista ihmisillä kokemuksia? Tarvittiin kuvaushommiin taannoin, niin tuohon sitten päädyttiin.
Headsetissä on yksi 6,3mm stereoplugi ja toinen vähän pienempi (5mm?) monoplugi mikkiä varten. Lienee normaali liitäntä esim. mopo-Cessnoissa?
(Jouduttiin tosin käsiradioita varten tilaamaan sovitepalikka noihin liittimiin ja oli muuten aika hulppean hintainen, melkein toista sataa..)
-Tapio
JAQ:
Lainaus
Moi,
minulla on tuollainen uusi Peltorin valmistama Aviation 8006-headset. Onko ko. mallista ihmisillä kokemuksia? Tarvittiin kuvaushommiin taannoin, niin tuohon sitten päädyttiin.
Headsetissä on yksi 6,3mm stereoplugi ja toinen vähän pienempi (5mm?) monoplugi mikkiä varten. Lienee normaali liitäntä esim. mopo-Cessnoissa?
(Jouduttiin tosin käsiradioita varten tilaamaan sovitepalikka noihin liittimiin ja oli muuten aika hulppean hintainen, melkein toista sataa..)
-Tapio
Nuo liittimet sopivat cessnojen paneliin
jaska
risfsn:
Lainaus
Millaisilla liittimillä?
Peter
PS.
Sääli ettei Siivet-lehden testiin ollut saatu tätä mallia. Ulkomaisissa ilmiailulehdissä se on lukuisissa testeissä ollut kiistaton voittaja vuodesta toiseen.
Itse lensin muutaman päivän Senecalla jossa oli David Clarkin aktiivisesti melua vaimentavat kuulokkeet. Huh, olivat varsinaiset ruuvipuristimet ja ääni tuli kuin kaivosta. Käydessäni eilen Jyväskylässä hain omat Bose X:t toimistolta. Eri oli todella huikea, positiiviseen suuntaan.
Itse ostin pari viikkoa sitten yhdet lisää ja päädyin Aircraft Spruceen, koska se oli sekä huokein että vuosien ajalta tutuksi käynyt toimittaja. Bosen viralliset eurooppalaiset edustajat pyytävät lähes 1.5 -kertaisia hintoja Brucen 995 USD hintaan nähden.
Peter
Olisin kovin kiinnostunut kuulemaan kokemuksia Bosen mekaanisesta kestävyydestä pitkän päälle. En hetkeäkään epäile niiden laatua ääniominaisuuksien suhteen, enkä miellyttävyydenkään suhteen. Olen niitä kokeillut hieman, en tosin paljon. Minulla on pitkähkö kokemus erilaisten head-set'ien kerhon yhteiskäytössä ja muutaman vuoden kokemus henkilökohtaisten aktiivimeluvaimennettujen David Clark H10-13 XL head-set'ien käytöstä. Ainakin kerhon yhteiskäytössä astuu minun mielestäni mekaaninen kestävyys varsin merkittävään rooliin ja niissä on eri tyypeillä hyvin todella suuria eroja, joka mekaaninen kestävyys taas yksityiskäytössä ei ole läheskään yhtä merkittävä tekijä. Kuitenkin meille Suomeen tuo muissa maissa yleisesti jo pitkään vaikuttanut käytäntö henkilökohtaisista head-set'ista on levinnyt aika hitaasti (sehän taas tiedetään, ettei kolhoosin kamoista kovin suurta huolta kanna kukaan yksittäinen käyttäjä).
Omiin David-Clark'eihini olen ollut varsin tyytyväinen. Mielestäni ääniominaisuudet ovat hyvät, mikrofonin antama lähete vastaanottajille erinomaisen hyvä, mekaaninen kestävyys omissani vielä pitkän päälle kokematta, mutta kotikerhoni käytössä David Clarkit ovat osoittautuneet pitkän päälle kaikkein kestävimmiksi tyypeiksi mekaanisesti, vastaanottoääni on mielestäni varsin hyvä, selkeä ja taustamelu on erittäin hyvin vaimennettu (tosi hyvät lennonopetuksessani, kun ei tarvitse pinnistellä ja kuulee kaiken selkeästi kyselemättä ja viestit menevät heti perille niin oppilaalle kuin muillekin, itse en niinkään kaipaa HIfI-elämystä vaan sekeyttä ja erehtymätöntä varmuutta viestintään) . Ainakin nämä omani ovat mielestäni myös mukavat päässä, vaikkeivat keveimmät lujuudesta johtuen olekaan (niissä on hyvät muoto- ja pehmennystyynyt ja ne saa säädettyä tarkalleen omaan kalloon sopiviksi, vaikka mahdollisessa yhteiskäytössä säätäminen on työläänlainen toimenpide). Tietynlainen professionaalinen varmuus ja lujuus noissa David Clark,issa kaikissa on johtuen ehkä taustoista. Niitä on tuotettu paljon militaarikäyttöön sekä lentoyhtiö- ja muuhun ammatti-ilmailukäyttöön. Näillä alueilla vaatimukset ovat kovat ja näkyyhän laatu myös valmistajan antamassa takuuajassa, viisi vuotta.
Tarkastelen asiaa kolmelta eri näkökohdalta: 1. Ääniominaisuudet (so. mikrofonin antaman lähetyksen selkeys ja voimakkuus vastaanottajille, kuulokkeiden antama vastaanoton selkeys ja voimakkuus korviin vastaanotossa, taustamelun häiritsevyys ja voimakkuus korviin). 2. Mekaaninen kestävyys ja luotettavuus käytössä. 3. Miellyttävyys pääässä (~miltä tuntuvat päässä pitkässäkin käytössä).
Muutamia kokemuksiani:
- David Clark,eista on olemassa useitakin klooneja tai lähes klooneja, jotka mekaanisilta osiltaan vaikuttavat yhtä lujilta, mutta niiden elekroniikan kestoista minulla ei ole pitkäaikaisia kokemuksia. Jäljitelmä on kuitenkin aina jäljitelmä, ei se aina yhtä hyvä ole ja kannattaa katsoa ainakin takuuaika.
- Peltoreista minun kokemukseni ovat seuraavanlaisia: niissä on heikkoja muovisia ripustuksia sekä kuulokkeilla että mikrofonille, jotka hajoilevat yhtenään, tosin varaosia kyllä saa, eivätkä ne välttämättä ole kovin kalliitakaan.
- niiden mikrofonit tuppaavat antamaan kovin heikon modulaation, jolloin kuuluvuus vastaanottajille tuppaa olemaan vaikeahkoa.
Risto
Navigaatio