Arkistojen aarteita - vanhoja valokuvia
jlaukkanen:
Lainaus
Samainen Keskinen&Stenman tällä kertaa SIH22 tietää ketoa MO-93:ta jotta 30.8.42 LLv. 30:ssa palvellut kone teki Suulajärvellä moottorihäiriön takia pakkolaskun vehnäpeltoon ja meni selälleen. Luut. Himmanen selvisi vammoitta. Kuva todennäköisesti k.o. tapauksesta?
Markku
Itärintamatunnukset ja kun kone paloi 9.4.44 Hirvaksessa, ei liene muuta mahdollisuutta. Konehan oli ensimmäinen Karhumäen tekemä Moth eli OH-VKD eli "Räkkä", jos oikein muistan.
HannaR:
Niinhän mä vähän arvelinkin että täältä löytyy riittävästi tietoa noista kuvista...
Nuo kuvat on "takavarikoitu" isoisäni arkistoista hänen jätettyään tän maan pölyt taakseen jo yli 10 vuotta sitten.
Lainaus
tuota Waspin edessä poseeraavan kaverin kuvaa ei e.m. opuksessa ole, siis kuka?
Mun taatahan siinä poseeraa koneen edessä, oli ilmavoimilla viesti- tms. miehenä aikanaan, palveluksensa ja sodan ajan. On tallella häneltä kaiken näköistä jäämistöä...
hiukan lisäinfoa niistä kuvista joista on saatavilla:
2,3,7 ja 8 kuvissa on kaikissa leima takana oy foto ab 1941
Jouni Laukkanen]3/LLv 30 ohjaajia edelleen Turuus kesäkuun 1941 lopulla. Edessä FR-155. Vasemmalta ilmeisesti vänr. "Kude" Virtanen, jonka takana olevaa ei pysty tunnistamaan, vänr. H.Keso, vänr. Veijo Taina, tunnistamaton ja kers. Urho (?) Lehto
Mainittakoon, että LLv 30 oli kokonaisuudessaan 22.6.1941 Porissa ja 3 lentue (E.Ilveskorpi & 6 FRw) lensi seuraavana päivänä Turkuun
Tuosta neloskuvasta, hyvin arvioitu että Turusta, originaalin kuvan takana on leima Turun Sanomat ja näin ollen olen räikeästi rikkonut tekijänoikeuslakia...
vitoskuvan taakse on kirjoitettu itse (oman tulkintani mukaan) Kukat laivuelennolla. Eka sana on tulkinnanvarainen johtuen vanhasta käsialasta.
Tähän hätään ei enempää lentokonekuvia nyt juuri ole (toki muita sota-aiheisia ja poseerauskuvia, niitä perinteisiä), mutta jos kätköjen aarteista jotain löytyy lisää, niin toki niitä tänne postailen.
/H
kijupa:
Lainaus
Tuosta neloskuvasta, hyvin arvioitu että Turusta, originaalin kuvan takana on leima Turun Sanomat ja näin ollen olen räikeästi rikkonut tekijänoikeuslakia...
Älä turhaan ota paineita , sillä valokuvan suoja-aika on 50 vuotta kuvan valmistusvuoden päättymisestä.
HannaR:
Lainaus
Älä turhaan ota paineita , sillä valokuvan suoja-aika on 50 vuotta kuvan valmistusvuoden päättymisestä.
Taas mä opin jotain uutta
jlaukkanen:
Lainaus
vitoskuvan taakse on kirjoitettu itse (oman tulkintani mukaan) Kukat laivuelennolla. Eka sana on tulkinnanvarainen johtuen vanhasta käsialasta.
Juttu avautuu varmaan paremmin, jos sanon että Gamecockista käytettiin nimitystä "Kukko".
Keson etunimi on Heikki ja Lehdon Urho.
Kullervo "Kude" Virtasesta vielä sen verran, sodan jälkeen neuvostoupseerit ihmettelivät miten suomalaiset saivat torjuntataisteluissa keskitettyä tulen oikeisiin paikkoihin oikeilla hetkillä eli juuri ennen kun joukot olivat lähdössä hyökkäykseen. Heillä oli jo tiedossa se, että suomalaiset olivat selvillä hyökkäysajankohdista Reino Hallamaan johtaman radiotiedustelun ansiosta, mutta miten ihmeessä tulesta saatiin niin tarkkaa? Vastaus oli, että yksi nuori luutnantti (Kude) miehistöineen teki Petljakov Pe-2:lla (PE-215) 27 tiedustelulentoa, joilla neuvostojoukkojen asemat saatiin selvitettyä tarkasti. Kenraali Nenosen oppien mukaan suuntaamaan opittu tykistötuli oli murhaavan tarkkaa ja päälle tuli ilmasta vielä osasto Kuhlmey ja suomalaiset pommarit. Neuvostoliittolaisilla oli kaikkiaan 300 hävittäjäkonetta estämässä tiedustelun tekeminen, meikäläisillä oli 1 kuvauskone ja 4 Mersua saattajina.
Veijo Taina oli taas toinen sen kuuluisan kaksikon osapuolista, joka teki Ilmailuliiton Pilvien Huimapäät -kiertueella Rovaniemellä "pakkolaskun" Ounasjoen sillan alitse. Toinenhan oli taas hiljattain edesmennyt Raimo Aulio. Pakkolaskuhan olisi onnistunut muuten hyvin, mutta paikallinen puhelinyhdistys oli mennyt vetämään kiusallisen ohuet langat sillan toiselle puolelle. Kun moottorin käyntihäiriö oli kuin ihmeen kaupalla korjautunut sillan alituksen hetkellä, oli nouseva kone osunut näihin lankoihin, sakannut ja pudonnut veteen. Puurakenteinen tsekkiläisvalmisteinen Mraz Sokol oli iskeytyessään veteen hajonnut totaalisesti ja lipui ohjaajien havainnollisen kuvauksen mukaan "lupakirjan kokoisina paloina" heidän ohitseen.
Moottoripellin ja pyörien muotosuojien maalauksen perusteella tohtisin väittää taatasi seisovat FR-148:n edessä, joka oli tuolloin tulevan ässän Martti Kaliman nimikko. (Mutta tässä on nyt tehty pari rohkeaa olettamusta, jotka eivät välttämättä pidä paikkaansa.)
Navigaatio