lentojen seuranta

<< < (2/2)

knude:
Lainaus

Määräkentän...meillä yleensä Helsinki-Vantaan tai jonkin muun Suomalaisen kentän järjestelmät näyttävät saapumisajan lähtökentän arviotietojen (Myöhässä) tai noususuajan mukaan (Arvio) joka määrittelee arviosaapumisajan.

Osaako joku kertoa mistä nämä tiedot todellisuudessa tulevat? Itse lentokoneelta vaiko jostain muualta? Selvisi nimittäin lopulta, että kaikki mainitut järjestelmät saivat tietonsa yhdestä paikkaa (lukuunottamatta Frankfurtin lentokenttää, jonka listoilla lento merkittiin lähteneeksi kun kone poistui putkelta/standiltä).  Tämän jälkeen oli kuitenkin etulaskutelineen pyörä jouduttu vielä vaihtamaan niin, että ihmiset istuivat sen reilun puoli tuntia koneessa.

Kun lento lähti renkaan vaihdon jälkeen vihdoin matkaan niin kaikkialle pävittyivät samat tiedot samanaikaisesti. Kuitenkin ainoastaan Amadeus oli ns. koko ajan kartalla siitä mitä tapahtui, eli siellä kellonajat päivittyivät kuten todellinen tilanne oli. Kuvittelisipa vaan, että esimerkiksi Lufthansan omilla sivuilla olevan palvelun olisi hyvä tietää 1,5h myöhästymisestä ennen kuin lento on itse asiassa edes lähtenyt. Helsingissä varmasti riittää pelkkä tieto siitä, että on myöhässä ja päivitys arvioituun aikaan voi hyvin tulla silloin kun siitä on tarkempaa tietoa olemassa.

Rasi2:
Lainaus

Osaako joku kertoa mistä nämä tiedot todellisuudessa tulevat? Itse lentokoneelta vaiko jostain muualta?

Ainakin ACARS:lla varustetuista koneista on mahdollista saada automaattisia OOOI-viestejä (Out of the gate, Off the ground, On the ground ja Into the Gate) ACARS-viestiverkon yli. En kyllä tiedä varmasti, että käytetäänkö näitä noiden aikataulutietojen muodostamiseen vai ovatko vain lentoyhtiön sisäiseen käyttöön.

Navigaatio

Yksi taso ylös

Edellinen sivu