Suomalaisten harrastekoneiden historiikki

(1/6) > >>

Marski:
Useimmat meistä varmaan tuntevat suomalaisvalmisteiset ja Suomessa suunnitellut PIK-sarjan ja Valtion lentokonetehtaassa tehdyt siviili- ja sotilaskoneet. Mutta kuka todella tuntee & tietää hieman enemmän yksityisvaroin & -voimin toteutetuista lentokoneprojekteista kuten esim. Eklund TE-1 ja Heinonen HK-1?

Tämä "aukko" Suomen muuten mainiossa ilmailukirjallisuudessa on kaivertanut ainakin minun mieltäni luettuani Jukka Raunion mainion "Lentäjä näkökulma" -kirjasarjan. Lehtiartikkeleissakaan näitä em. tyyppejä on käsitelty todella vähän ellei ollenkaan, vaikka ovatkin tärkeä osa lentokonekantaamme. Olenkin jo vapaa-ajallani alkanut keräämään vähäisiä painettuja lähteitä kyseistä aiheesta toivottavasti tulevaisuudessa ilmestyvää laajempaa tutkimusta asiasta.

Olkoon tämä viestiketju pohja tälle projektilla joka toivottavasti iskeytyy hedelmälliseen maaperään ja josta olisi hyötyä kaikille asiasta kiinnostuneille.

Yleistä:

Harvat tällä foorumilla tietävät mitään edellisistä projekteistani ja vielä vähemmät tuntevat minut henkilökohtaisesti joten tähän kohtaan on paikallaan pieni esittely edellisistä projekteistani. Suhteellisen nuoresta iästäni huolimatta olen osallistunut moniin eri tahojen järjestämiin ilmailuprojekteihin sekä ollut mukana eri järjestöjen (mm. Ilmailumuseoyhdistys) järjestämissä veteraanitilaisuuksissa. Lisäksi olen tehnyt omaa tutkimusta mm. sota-arkistossa.

Virtualpilots.fi:n ystävällä avustuksella olen pystynyt osallistumaan & julkaisemaan monia projekteja joista uusimpana Wartime Airfields -projekti jonka tarkoitus on järjestestää sodanajan kentät helppoon ja ilmaiseen karttamuotoon jokaisen saataville.

Tätä ennen olin mukana tekemässä viime kesäkuussa järjestetyn "Tapaus Kaleva" -videon teossa tehden mm. maalaukset videon koneisiin ja tutkin myös koneiden reittejä.

Olen myös tehnyt yksityiseen käyttöön monia lentokoneiden kolmitahopiirustuksia sekä profiilipiirroksia joista alempana lisää.

Historiikki:

Materiaalin määrästä riippuen kirjasta on tarkoitus tulla ilmaiseen nettijakeluun PDF-muodossa tai vastaavassa tuleva teos tai sitten ehkäpä painatuskirja jos jokin kustannuslaitos siitä lopullisesti kiinnostuu.  . Omakustannus ei ole taloudellisen tilanteeni takia mahdollista. Konetyypit olen alustavasti rajannut sellaisiin joita ei ole yleisesti käsitelty kirjallisuudessa. Kirjaan ei ole siis tulossa esim. Karhumäen Karhu-koneet eikä PIK-sarjan koneet jotka Raunio onkin jo perinpohjin käsitellyt kirjassaan.

Koska Raunion kirjat ovat olleet yksi inspiraation lähteeni, kirjan näkökulmaksi olen ajatellut teknistä kolmitahopiirustuksineen, tehokäyrineen yms (näistä minulla onkin kokemusta jo monista eri projekteista, valmiita piirustuksia minulla on esim. DC-2:sta, lentokonepommeista yms.), tietysti vain sillä varauksella, että materiaalia riittää näihin.

Pääasiallisin lähde on varmasti Suomen Ilmailumuseo ja heidän upea arkisto- ja lehtikokoelma, mutta en ole varsinaisesti siellä tutkinut mitään erityistä. Joku varmaan osaa kertoa (Klemettinen?) miten tässä asiassa pitäisi museota lähestyä?

Koneilla lentäneiden haastattelut muodostavat varmaankin tärkeän osan kokonaisuutta

Loppusanat:

Lopuksi haluaisin vielä foorumin käyttäjiltä kommentteja, mietteitä, pakinoita, lisämateriaalia / -tietoa tai mitä tahansa muuta asiaan liittyen joko tähän threadiin tai sitten suoraan sähköpostiini mkuja[at]mbnet.fi

Martti

OH838:
Onnea vaan projektille, Martti.

Minulla on Suomen Ilmailuhistoriallinen Lehti numero 3/1997, jossa on ilmailuhistorioitsija Eino Ritarannan kirjoittama erinomainen artikkeli Torolf Eklundin TE-1-koneesta. Siinä on kerrottu koneen tarina alusta loppuun ja mukana on hyvät kuvat sekä kolmitahopiirros. Ritaranta on myös käyttänyt jutussa lähteinä Ilmailu-lehtiä 1/1948 ja 5-6/1955.

Jukka

Marski:
Lainaus

Minulla on Suomen Ilmailuhistoriallinen Lehti numero 3/1997, jossa on ilmailuhistorioitsija Eino Ritarannan kirjoittama erinomainen artikkeli Torolf Eklundin TE-1-koneesta. Siinä on kerrottu koneen tarina alusta loppuun ja mukana on hyvät kuvat sekä kolmitahopiirros. Ritaranta on myös käyttänyt jutussa lähteinä Ilmailu-lehtiä 1/1948 ja 5-6/1955

Kiitoksia tiedosta! Asiasta toiseen. Onko Ilmailu-lehden artikkeleista ilmestynyt koskaan monen vuoden numeroita kattavaa hakemistoa vai onko vain jokaisen vuoden lopussa lista saman vuoden lehtien artikkeleista?

nrostedt:
Lainaus

Kiitoksia tiedosta! Asiasta toiseen. Onko Ilmailu-lehden artikkeleista ilmestynyt koskaan monen vuoden numeroita kattavaa hakemistoa vai onko vain jokaisen vuoden lopussa lista saman vuoden lehtien artikkeleista?

http://www.varastokirjasto.fi:3000/digiphpt/voyzzkaikki.php?voylehti=ilmailu

Marski:
Lainaus

http://www.varastokirjasto.fi:3000/digiphpt/voyzzkaikki.php?voylehti=ilmailu

Sepäs oli nopeata. Hyvä, että täällä riittää ihmisillä tietoa & haluta auttaa ihmisiä tälläisissä pienemmissä asioissakin 

Navigaatio

Yksi taso ylös

Seuraava sivu