Gurut, emolevy ehotuksia..

(1/5) > >>

laukkanenmarko:
Olis tossa aikomus päivitellä tammikuun puolella päivitellä konetta (lopultakin) ja olen miettinyt seuraavanlaista:

näyttis -Connect 3D Radeon 9800 XT 256 Mt AGP
prossu -Intel Pentium 4 2,8 GHz
muistia -1 giga DDR 333MHz

ja emolevy hommista en niinkään tajua mitään, joten ehotuksia otettaisiin vastaan, mikä olisi hyvä tällaisessa paketissa..
enkä sitten perusta integroiduille synsteemeille

ja kyllä sitten hyväksytään myös kommentit noistakin osista..

ToniH22:
Ostat AMD Athlon XP 3200+ ja sille Epox EP-8KRA2+ emolevy. Intelillä ei ole hinta ja tehosuhde kohdallaan, kun taas AMD:llä on.  Yleensä ottaen Ati ohjaimet on kerrottu toimivan AMD laitteiston kanssa yhteensopivuus kannattavudeltaan parhaiten.

Esa:
FIC:in laudat on tolkkuhintaisia ja erinomaisen toimivia. Ota saman tien 800 MHz väylällä varustettu lauta ja tuo muisti kahtena 512 MB 400 MHz piirinä. Prossu on siinä ja siinä kannattaako mieluummin ottaa 2.6 GHz malli, hintaeroa on vielä ja tehoero on mitätön, eikä tekniikassa muuten ole eroa.

Edit: Athlon XP 3200+ boxed näkyy Verkkokaupassa olevan 348 e. Ei prossusta niin paljon kannata maksaa. Tehoero pari pykälää hitaampaan on mitätön ja hintaero valtava.

ToniH22:
Nii Esa pelaa pelkillä Giga herzeillä. Ei ne prossusta tehokasta tee. Minullakin on 1833mhz prossu lyö 2.4ghz Intelin mennen tullen, koska suorittimeni on tehosuhteeltaan nopeampi. AMD on juuri alunpitäen tehon kannalta valmistanu suorittimia, eikä niinkun Intel joka hakee johtoasemaa pelkkien herzien takia

lahdekor:
En kyllä ole guru mutta vastaan silti.

Minulle ei emolevyn tai prosessorien osto ole sitä, että vertailen hertsilukemia ja hintalappuja. Olen jo kauan sitten päättänyt tehdä tietokoneen osien ostamisesta helppoa (?). Ohje kuuluu seuraavasti:

Jos tykkäät Intelistä, niin osta nopea prossu (ei kuitenkaan nopeinta, sillä siinä on aika runsaasti ilmaa hinnassa). Kun kerran ostit Intelin prossun niin mikset ostaisi Intelin emolevyä? Minulle on ainakin tärkeintä, että osat toimivat yhteen luotettavasti. Saman valmistajan prossu ja emolevy luulisivat takaavan luotettavuuden. En kaipaa mitään kolmannen osapuolen lisäpiirikikkailuja ja toimimattomia ajureita/'VIA'llisia piirisarjoja siihen kaupan päälle. Tähän mennessä olen ainakin saanut sitä mitä tilannut (kahden laitesukupolven kokemus Intelin osista). Eli siis esim seuraavaa:

Intel 3.0GHz HT 800MHz
Intel D875PBZ - emo (sisältää mm. Intelin 1GB verkkokortin integroituna, toimii)
2 x 512Mb DDR-RAM DIMM 400MHz

Itse ostin edellisen paketin ja moittimista ei ole ollut. Kaikki toimii niin kuin pitääkin. Ainoa moite emolevyssä on infrapunaliitännän puuttuminen emolta. Ei luulisi olleen suuri kustannus lisätä se kun se aiemminkin on siellä ollut.

Emolevyn on syytä olla nykyaikainen, sillä siihen on helppo päivittää uusia tekniikoita omaavia laitteita (esim. SATA-levyt ym.). Ei siis kannata ostaa valmiiksi vanhaa emoa vain siksi, että se on sata mummon markkaa halvempi, koska huomenna siihen ei saa enää osia mistään. Toisaalta tekniikka kehittyy (ainakin prossujen kannoissa ja näytönohjaimissa) niin kovaa vauhtia, että on kyllä aika sama minkä ostaa. Suurta tappoita ei taida tulla. Prosessorivalmistajien eroista taas sen verran, että mieluummin katselen vähän hitaammin toimivaa kokoonpanoa, kuin kaatuilevaa ja vaikeasti asennettavaa Flight Simulatoria 5 fps:ää nopeammin pyörittävää järjestelmää.

Jos tykkää kikkailla osilla niin mikäs siinä, AMD:tä ja ASUS:ta sisään vaan. Kyllä siitä mukava soppa syntyy kun vähän hämmentää.

Vielä integroiduista osista...

Ennen olin itsekin niitä emolevylle kiinteästi tungettuja osia vastaan mutta nyttemmin käsitykseni on hieman muuttunut. Ennen vihan syynä oli se, että joku merkkitietokoneitten valmistaja oli laittanut integroidun näytönohjaimen siihen myllyyn, eikä sitä kovin vähällä tuskalla saanut siihen päivitettyä ja joutui käyttämään sitä paskaa näytönohjainta hamaan loppuun saakka (muistaakseni näin oli, tai sitten isä ei vain suostunut ostamaan uutta ). Nyt kuitenkin pidän, jos esim. verkkokortti tulee emon mukana valmiina, kunhan se toimii. Verkkokortti varsinkin on sellainen osa, että siltä ei usein vaadita erikoisominaisuuksia. Riittää kunhan se kuljettaa niitä kehyksiä tarvittavalla nopeudella. Integroitu äänikortti on sitten taas asia erikseen. Laatu ei usein ole kovin hyvä. Mutta hätävarana se on ihan kelpo ratkaisu. Eihän se kolmen ulostulon laitto sinne emon takaosaan paljoa maksa.
Saa sen usein pois käytöstä jos ei halua sitä käyttää.

AMD-miehet ja -naiset haukkukoot seuraavaksi.  

Navigaatio

Yksi taso ylös

Seuraava sivu